Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Program STAN: Preferujme nepřímé daně, jako třeba DPH, před daněmi z příjmů

Daniel Morávek

Do poloviny funkčního období Starostové slibují návrh optimalizace daňového systému, který bude preferovat nepřímé daně (DPH) před daněmi přímými (z příjmu).

Výsledný mix má cílit na to, aby nepodvazoval konkurenceschopnost české ekonomiky a vyvaroval se experimentů se sektorovými daněmi. Čtěte přehled, co všechno STAN k podnikání a daním navrhuje.

Server Podnikatel.cz přináší předposlední díl seriálu, ve kterém představuje volební programy nejsilnějších stran. V devátém díle představujeme volební program hnutí STAN (Starostů a nezávislých). V prvním díle jsme představili program hnutí ANO, v druhém ČSSD, ve třetím KDU-ČSL, ve čtvrtém KSČM, v pátém ODS, v šestém TOP 09, v sedmém Pirátů a osmém SPD.

Přesunutí kompetencí směrem z centra k samosprávám

Jak uvádí STAN ve svém programu, předkládají „jej lidem, kteří si cení své osobní svobody, důstojnosti, váží si občanských svobod a jsou ochotni je bránit. Lidem, kteří uznávají demokracii nikoliv jako dokonalé lidské dílo, ale jako nejlepší možnou formu vlády. Předkládáme ji lidem, kteří nevidí politiku jen jako špínu, korupci a osobní prospěchářství, ale kteří naopak politiku chápou jako službu při správě veřejných záležitostí.“

Jedním ze základních pilířů programu STAN je přesun kompetencí směrem z centra k samosprávám krajů a obcí a měst. STAN se chce zasadit o to, aby co nejvíce záležitostí veřejného zájmu byly oprávněny řešit obce a kraje, teprve až poté centrální státní orgány (tvorba práva, zásadní koncepce celostátního významu). Nutným důsledkem dodržování principu subsidiarity (“rozhodování co nejblíže lidem a problému”) je zeštíhlení ministerstev a zároveň vyšší odpovědnost každého člověka za svůj život a život svých blízkých, doplňuje se v programu.

Preferujme nepřímé daně před přímými

Stejně jako Piráti chtějí i Starostové zastavit vyvádění zisků z ČR. Chtějí tak učinit za pomoci zavedení snížené, nebo dokonce nulové daně na tu část zisku, kterou korporace reinvestuje na českém území nebo kterou použije na zvýšení mezd zaměstnancům českých poboček (zrychlením odpisů). A stejně jako Piráti, ČSSD či SPD chce i STAN navrátit vodárenství do rukou měst a obcí.

Podobně jako KDU-ČSL pak STAN chce především stabilní prostředí a v první fázi navrhuje ponechat daňové sazby víceméně beze změn s výhledem celkové optimalizace daňového systému tak, aby výsledkem byl daňový systém co nejméně podvazující ekonomiku a především hybné síly v ní.

V návaznosti na sociální a zdravotní reformu by ale mělo podle STAN přijít snížení nákladů na práci, tj. snížit odvody na zdravotní a sociální pojištění. Jak ale zároveň upozorňuje, ke snížení nákladů práce může dojít jen v návaznosti na provedenou důchodovou reformu. Na potřebě daňové reformy a snížení zatížení práce se Starostové shodnou s ODS či TOP 09.

Do poloviny funkčního období pak Starostové slibují návrh optimalizace daňového systému, který bude preferovat nepřímé daně (DPH) před daněmi přímými (z příjmu). Výsledný mix má cílit na to, aby nepodvazoval konkurenceschopnost české ekonomiky a vyvaroval se experimentů se sektorovými daněmi.

U EET by se měly odložit poslední dvě vlny

A stejně jako ODS a TOP 09 (a ostatně i další strany) chce STAN pokračovat v projektu jednotného inkasního místa. Budeme prosazovat jednu veřejnosprávní kontrolu pro daný podnikatelský subjekt v jednom roce (s výjimkou oprávněných namátkových kontrol), píše se v programu. Ostatně návrh zákona, který by jedno kontrolní místo zavedl, předložila TOP 09 (s podporou Starostů, kteří byli zvoleni na jejich kandidátce) už na jaře roku 2015. Vláda k němu ale vydala nesouhlasné stanovisko a koalice návrh nepustila za 2 roky ani na program schůze.

U EET (elektronické evidence tržeb) mají Starostové v plánu odsunout 3. a 4. fázi a nejprve vyhodnotit dopady 1. a 2. fáze. Na základě jejich analýzy by se teprve mělo rozhodnout, na koho dalšího ještě (a zda vůbec) se bude EET dál vztahovat. Provážeme EET na potvrzení finanční správy o obratovém příjmu pro jednoduché vytváření daňového přiznání. Zvážíme, zda u živnostníků s malým obratem nenahradit EET jednoduchým stanovením paušální daně, píše v programu STAN. Ani v tomto případě nejsou Starostové jedinou stranou, co to navrhuje. Například i vládní ANO má v programu, že z EET vyjme fyzické osoby s paušální daní a obratem do 500 tisíc korun ročně.

Investiční pobídky jen pro provozy s vysokou přidanou hodnotou

Podle STAN je nutné přehodnotit i systém investičních pobídek, kdy není údajně zapotřebí klást důraz na počet pracovních míst a zvýhodňovat jakéhokoliv investora. Umožníme pobídky i pro domácí malé a střední podniky. Ze zahraničních investorů vybírat jen ty, kteří přinesou výrobu s vysokou přidanou hodnotou a také inovace či spolupráci s vysokými školami, upřesňuje STAN. Přesměrování pobídek k rozvoji technologií s vyšší přidanou hodnotou má v programu i ANO nebo ČSSD.

Exportérům by podle představ STAN měla zase pomoci reforma institucí zajišťujících státní finanční podporu (ČEB, EGAP a ČMZRB), která by zlepšila přístup k exportnímu financování. Stanovíme podmínky, za kterých ČR vydá definitivní politické rozhodnutí o konkrétním termínu vstupu do ERM II a následně do eurozóny. Naše mezinárodní závazky nezpochybňujeme. Vláda připraví harmonogram kroků ke snížení rizik vstupu a bude průběžně vyhodnocovat jejich plnění, slibuje STAN.

Minimální mzda by se mohla navázat na průměrnou

V oblasti trhu práce navrhuje STAN inovovat systém rekvalifikací, aby uchazečům o zaměstnání umožňoval absolvovat individuální plán vzdělávání podle potřeb konkrétních uchazečů a trhu práce. Zároveň by se měla přijmout systémová opatření v oblasti zaměstnávání cizinců ze třetích zemí, která by snížila administrativní bariéry a urychlila proces při náboru cizinců k pokrytí tzv. nedostatkových profesí zaměstnavatelů a podnikatelů na českém trhu práce.

U minimální mzdy mají Starostové v plánu navrhnout zákon, který by stanovil metodu regulace minimální mzdy, která zajistí její předvídatelný vývoj (např. navázání na 40 % průměrné mzdy). „V oblasti nemocenského pojištění zpracujeme systémové řešení poskytování nemocenských dávek s důrazem na zabezpečení lidí při dlouhodobé pracovní neschopnosti, ne na tzv. karenční dobu prvních 3 dnů nemoci,“ doplňuje se v programu.

Našli jste v článku chybu?