První motýlkářství v Česku umí vykouzlit úsměv na tváři

Motýlky se nemusí nosit jen na plesy a společenské akce. Podle Kristiána Polívky a Tomáše Mylera jsou i skvělým všednodenním doplňkem. Třeba pro podnikatele.

Něco potřebujete, ale nemůžete na to na trhu narazit. Co s tím? Pokud v sobě máte jednu z typických českých vlastností – kutilství – tak si to prostě sami vyrobíte. Přesně tímto byl podmíněn vznik prvního motýlkářství v Česku, značky a firmy Krispol Store. Ačkoli jí ještě není ani rok, už je o ní poměrně dost slyšet, a to nejen kvůli tomu, že přišla s geniálním nápadem, ale také kvůli příběhu jejích zakladatelů.

Ten začal u Kristiána Polívky, tehdy ještě zaměstnance jedné pražské restaurace, který potřeboval speciálního motýlka. Nabídka v galanteriích ho zklamala, a tak nezbývalo, než si ho ušít doma. Pro člověka bez zkušeností to nebylo nic jednoduchého, ale nakonec se zadařilo a motýlek měl velký úspěch. Šít mě naučila jedna paní z textilní průmyslovky, která mi s výrobou pomáhala na samém začátku. Líbilo se jí, že chci dělat motýlky z vlastních látek a trávila se mnou každou volnou neděli, aby mě naučila látky poznávat, navrhovat střihy a tak dál. Tvrdila, že když má být každý motýlek propracovaný do detailu, tak bych se měl naučit šít je sám a dát švadleně motýlka takového, jakého si sám představuji. Ona by pak podle něj dělala přesné kopie. Tak se stalo, že jsem jednoho dne usedl za šicí stroj, vypravuje Kristián Polívka. Zatímco první kousky šil řadu hodin, dnes zvládne předvázaného motýlka ušít za pár minut. Práci s jehlou a nití si osvojil při výrobě motýlků pro své kamarády a za začátek podnikání považuje 21. červen loňského roku, kdy se svou kolekcí vyrazil na pražský Dyzajn market. U prvních prodejů už byl i Tomáš Myler, který se v Krispol Store stará o obchod, marketing a strategické řízení.

Motýlky patří i do všedních dnů


Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Tomáš Myler (vlevo) a Kristián Polívka, průkopníci české motýlkové elegance.  

Od té doby se z motýlků snaží udělat běžný denní doplněk. Jednou z našich vizí je naučit české muže, že vázací motýlek je nedílnou součástí jejich šatníku, stejně tak jako kravata. Nemusí se nosit jen na slavnostní příležitosti, ale i jako všednodenní doplněk ke košili s vyhrnutými rukávy a jeansům. My dva jsme toho příkladem. A kdo jiný by to mužům měl ukázat než zase muži, říká Tomáš Myler. Aby odbourali formálnost, vyrábí motýlky z látek s netradičním potiskem. Námořnické, hudební a květinové motivy, ale i obrázky koček nebo psů. Tento lehce bláznivý styl vážnost motýlku shazuje, ale díky kvalitním materiálům mu zároveň dodává zcela novou grácii. Pánové se nebrání šití z běžně dostupných látek, ale většinou a také mnohem raději dělají s materiálem, který si nechávají vyrábět na míru u jednoho z posledních českých výrobců metráže. Zakládáme si na tom, že jsme česká firma a šijeme z českých látek. Pro našeho dodavatele je to sice malý byznys, ale spolupráce s námi ho baví, protože stále přicházíme s novými a novými požadavky. A my jsme rádi, že jsme u nás někoho takového ještě vůbec našli. Už nás dokonce kontaktoval i výrobce látek z Číny, ale to my nechceme. Jsme rádi, že můžeme dát práci Čechům, říká Tomáš Myler.

Pánové si látky nechávají vyrábět podle vlastních nápadů, ale jsou svolní k tomu nechat vyrobit látku s konkrétním motivem pro každého zákazníka. Některé motýlky a galanterní doplňky proto v Krispol Store vyrábí třeba jen v jednokusových kolekcích. Muž vlastnící soukromé letadlo si tu nechal ušít motýlka s motivem letadla, kočičí útulek zase doplňky s kočkami a nedávno vznikla i celá kolekce motýlků pro koncertní turné jednoho klavírního virtuosa. Na každém z koncertů se předvádí s jiným motýlkem. Jednou ho zdobí motiv Beethovena, podruhé klaviatury a potřetí třeba basového klíče. Kristián Polívka si hraje nejen s motivy, ale i střihy a velikostmi.

Zdálo by se, že nevšední módní doplňky budou určeny jen pro úzkou skupinu zákazníků, ale pánové tvrdí opak. Naši zákazníci jsou muži i ženy a je jim od 14 do 80 let. Ani my sami zatím ještě nedokážeme přesně specifikovat cílovou skupinu, protože se neustále rozšiřuje o nové charaktery a krystalizuje. Nakupují u nás mladí kluci, kteří se chystají do tanečních, top manažeři, umělci, ale i hipsteři. Vypozorovali jsme, že motýlky si nekupují jen sebevědomí muži, ale i ti, kteří si sebevědomí chtějí zvýšit, líčí Tomáš Myler. Například před Vánocemi ale v Krispol Store cílili především na ženy a nabídli jim možnost pořídit jejich partnerům zajímavé dárky. Extravagantní motýlky pak nejsou ani ryze pražskou záležitostí, prostřednictvím e-shopu putují do těch nejmenších vesnic. Naše ručně vyráběné motýlky jsou velmi variabilní a můžete si je vzít každý den do práce i na ples. Jisté je jedno. Jakmile si motýlka uvážete, budete mít okamžitě lepší den. Zjistili jsme, že na lidi s motýlkem, a záměrně říkám lidi, protože máme i několik druhů motýlků pro ženy, se ostatní usmívají. Není to potutelný, ale skutečně milý úsměv. Motýlky v nás vzbuzují pozitivní emoce, říká Kristián Polívka a dodává: Před námi tu motýlky pro všední dny nikdo nedělal. Před Dyzajn marketem jsme ani my sami neměli tušení, jestli se chytneme. Nakonec jsme prvního motýlka prodali ještě předtím, než jsme stihli rozbalit náš stánek. Baví mě, že jsme tu nastartovali nový trend, že nejsme žádní followeři, kteří se vezou na módní vlně. Tu vytváříme my sami a tím pádem máme záruku, že o ni je zájem. Lidé nás o tom přesvědčují den co den, face to face.

Značce dělá dobře sblížení se se zákazníky

A co tedy lidi na motýlcích tak přitahuje? Je to příběh. Příběh, který zakladatelé firmy tvoří společně se svými zákazníky. Zajímavou zkušenost udělali podnikatelští benjamínci v oblasti marketingu, který staví na sociálních sítích. Pro nafocení prvních kolekcí se spojili s modelingovými agenturami a motýlky prezentovali na profesionálních modelech. V další fázi ale vsadili na přirozenost. Motýlky nejvíc sluší těm, kteří je pravidelně nosí a cítí se v nich dobře. Dali jsme proto na Facebook výzvu, že hledáme modely a modelky z řad běžných lidí a našich zákazníků. Rázem se nám přihlásilo 90 mužů a 200 žen. S nimi jsme pak nafotili krásnou kampaň, která velmi dobře působí na zákazníky. Ti se díky obyčejným modelům více ztotožní s produktem, vysvětluje Tomáš Myler. Neobvyklý design motýlků Krispol Storu je navíc dobře zapamatovatelný a ti lidé, kterým padne do oka, se nositelů motýlků ptají, kde je sehnali.

Díky netradičnímu zboží a tomu, že byl Krispol Store prvním českým výrobcem motýlků, dostali majitelé firmy příležitost prezentovat se i v řadě časopisů nebo v televizi. Média je oslovují sama od sebe a oni tak nepotřebovali vynaložit ani kapku energie nebo jedinou korunu třeba na tiskové zprávy. Rozhovory, které děláme, nebereme v první řadě jako možnost zvýšit prodej. Jde hlavně o prezentaci značky a budování povědomí o ní a důvěru v ní. Je ale pravdou, že po rozhovoru v České televizi nám lidi zahltili e-mail objednávkami už ve chvíli, kdy jsme přejížděli ze studia do naší firmy. Během chvíle byly vyprodány oba dva motýlky, které jsme měli při vysílání na sobě, i řada dalších, vypravuje Kristián Polívka.

Zásadním pro další rozvoj se ukázalo být otevření vlastní prodejny. Ta je vlastně jakýmsi spojením dílny a showroomu. Někteří lidé si totiž chtěli objednané zboží vyzvednout osobně, další se chtěli podívat na výrobu a seznámit s tvůrci. I tady Kristián s Tomášem pracují s příběhem a osobním kontaktem. V příjemných prostorách v Mánesově ulici 58 na pražských Vinohradech mají šanci dávat lidem nové impulzy a vytvářet trendy. A samozřejmě ve svém království také učí, jak se motýlky vážou. Prý to není žádná věda a nemá se to vzdávat po prvním neúspěchu. Začátečníkovi trvá uvázání hezkého motýlka i čtvrt hodiny. Zkušený elegán to zvládne za pár vteřin.

Kromě motýlků vyrábí i další galanterní doplňky, například kapesníčky, kapesníčky do náprsních kapsiček sak, ozdoby do klop, šle, trenýrky a překvapivě i kravaty. Nabídku rozšiřují i podle poptávky. Například trenýrky ve stejném vzoru jako motýlek vznikly jen díky dámě, která přemýšlela, co by svému manželovi ještě koupila. Mladí podnikatelé říkají, že to byla trefa do černého. Klasické boxerky s hezkým potiskem korespondujícím s doplňky jdou, jak se říká, na dračku. A jsou důkazem toho, že výrobky Krispol Store nejsou určeny pro výjimečné události, ale člověk s nimi má žít den co den.

E-booky pro váš tablet nebo čtečku

Stahujte nejnovější knihy v elektronické formě z edice Podnikatel.cz. Nabízíme například praktického pomocníka při začátku podnikání, novinky v občanském zákoníku či poutavé příběhy podnikatelů. Prohlédněte si nabídku e-booků

Oba dva podnikatelé, kteří dosud měli jen zkušenosti z pozice zaměstnanců, si osamostatnění nemohou vynachválit a v podnikání vidí vedle práce i zábavu. Jejich nadšení je nepochopitelné až do té chvíle, než se dovíte, že rozjezd této firmy šel naprosto hladce a bez závazků. Na začátku jsme vůbec neriskovali. Nemuseli jsme do podnikání vložit ani korunu. Začínalo se u mě doma a na Dyzajn market jsme šli se třiceti motýlky. Z toho, co jsme utržili, jsme zaplatili místo na marketu, nakoupili další materiál a tak to šlo dál. Postupně jsme si za výdělky zařídili e-shop a koupili nový šicí stroj a další potřebné vybavení. Nikdy jsme se nemuseli zadlužovat ani přemýšlet, jak vydělat, abychom přežili. Dokud to ještě bylo únosné, tak jsme si každý drželi ještě svou práci. Zlom, kdy jsme se rozhodli věnovat se Krispol Storu naplno, přišel před Vánocemi, vypravuje Kristián Polívka.

widgety

Firma se stále rozvíjí a v tuto chvíli už je jasné, že Kristián veškerou výrobu sám neobstará. Bude potřeba najít zaměstnance nebo subdodavatele. Tomáše pak zaměstná další práce v obchodu a marketingu. Jeho cílem je to, aby se motýlky dostaly k více lidem doma a později i za hranicemi. Jdeme pomalu a řešíme věci za plného provozu, protože nás tlačí poptávka. Zájem je až nečekaný, ale když si vezmete, že je v Česku přes deset milionů lidí, tak stále sbíráme jen pěnu z oceánu. Chceme motýlkovou módu rozšířit ještě víc. Teď jsme zaměřeni hlavně na domácí trh. Jsem hrdý na to, že jsme mohli navázat spolupráci s velkými firmami jako je Becherovka, které vyrábíme speciální zboží s motivem její typické lahve. Díky tomu, že firma působí ve světě, dostaly se naše motýlky a další zboží i do Hongkongu nebo Singapuru, říká Tomáš Myler.

Kristiánovi a Tomášovi v tuto chvíli vysoké pracovní tempo nevadí. Naopak se dokážou přizpůsobit i zákazníkovi, který chce motýlka ušít během dvou hodin. Právě kvůli tomu, že si redakce jistého časopisu objednala motýlka v národních barvách pro nafocení editorialu u příležitosti hokejového mistrovství světa, se posouval i termín rozhovoru pro server Podnikatel.cz. Nakonec se ale stihlo obojí. Zdá se, že Tomáše s Kristiánem nic nezaskočí a splní všechna přání. A protože nosí motýlky, tak navíc s úsměvem.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+