Ptali jste se daňového poradce: Kontrolní hlášení a povinnost datovky pro OSVČ

Pokud plátce uvedl při vyplnění kontrolního hlášení e-mail, pro jaké účely bude tento e-mail použit? Odpovídá daňový poradce Jan Molín.

Následující dotaz je převzat z poradna.podnikatel.cz, kde vám radí odborníci. Položit nový dotaz

Rád bych se zeptal ohledně kontrolního hlášení DPH, kde je nutné v kontaktních informacích vyplnit buď E-mail nebo ID datové schránky, zda při zvolení emailu, bude tento použit pouze pro účely doručování písemností vydaných správcem daně souvisejících _pouze_ s kontrolním hlášením, nebo je možné, že tento email bude použit k doručování i jiných zpráv s kontrolním hlášením vůbec nesouvisejících?

Zatím jsem se bránil zřízení datové schránky, protože dávám přednost papírovým dokumentům, a to z důvodu jednoduché archivace.

S tímto souvisí i druhá část mého dotazu – předpokládám správně, že tento postup podání přiznání k DPH půjde provozovat s tím, že místo ručního vyplnění papírového formuláře budu muset použít „daňový portál“ a vyplnit elektronický EPO2 formulář, odeslat ho bez datové schránky a bez elektronického podpisu, vytisknout jeho úplný opis, který mi na podatelně stejně jako dříve orazítkují?

Obdobně i případ kontrolního hlášení?

Jde mi o to, že pro splnění zákona je nutné archivovat vše kolem DPH po dobu 10 let, což v případě elektronických formulářů nebude předpokládám vůbec jednoduché.

Pokud se nepletu, datová schránka neumožňuje dlouhodobou archivaci včetně automatického prodlužování platnosti časových razítek (a pokud ano, určitě ne zdarma).

A vlastní řešení v podobě elektronického podpisu a časových razítek, které je nutné pravidelně obnovovat na každém dokumentu se mi zdá příliž komplikované.

Uvedení emailu v kontrolním hlášení asi není ideální, vzhledem k zákonu, kde finanční správa považuje email za doručený hned při odeslání. Proto mě zajímá, zda se toto bude týkat pouze zpráv souvisejících s kontrolním hlášením, nebo se email stane fakticky suplementem datové schránky s okamžitou fikcí doručení?

Jsem drobný živnostník, daňovou evidenci si vedu v tabulkovém kalkulátoru a vše kolem daní a odvodů jsem si doposud dělal ručně sám. Bohužel z povahy živnosti musím být plátce DPH a tak teď nevím, jak efektivně pokračovat s nástupem kontrolního hlášení, které lze podat jen elektronicky, takže uvítám i případné nápady, jak toto jednoduše řešit.

Poradna s daňovým poradcem

Zeptejte se, jak na daňové přiznání. Odpovídá Jan Molín, spolupracovník serveru Podnikatel.cz, daňový poradce a partner poradenské společnosti MIVO s.r.o.

 

Použití emailu k doručení zprávy od finančního úřadu má zvláštní postavení pouze v souvislosti s kontrolním hlášením. Tzn., že nemáte-li datovou schránku a správce daně vás vyzve k nějakému úkonu v rámci řízení týkajícího se kontrolního hlášení, je zpráva doručena okamžikem odeslání správcem daně. Tato speciální úprava neplatí pro ostatní daně. Samozřejmě je možné, že správce může použít vaši mailovou adresu, má-li ji k dispozici, k zaslání neformální zprávy týkající se jakékoliv jiné daně, to však pro vás nebude mít žádné důsledky, zpráva nebude „doručena“ ve smyslu daňového řádu. Fikce okamžitého doručení se na jiné daně vztahovat nebude.

Pokud jde o další část dotazu, ano, i v letošním roce 2016 lze podat podání (i kontrolní hlášení) přes EPO a pak následně dodat správci daně „papírový“ formulář.

Ohledně archivace dokladů upřesňuji, že vámi zmiňovaná desetiletá lhůta se vztahuje na archivaci daňových dokladů, viz § 35 odst. 2 zákona o DPH. Nejde tedy o „vše kolem DPH“, jak píšete.

Vzhledem k současnému nastavení povinné elektronické komunikace doporučujeme, abyste přece jenom zvážil zřízení datové schránky. I když to na první pohled možná nevypadá, odesílání dokumentů tímto způsobem je opravdu jednoduché, pohodlné, časově velmi úsporné a bez zbytečného papírování. I v případě, že nebudete mít připlacený archiv, lze např. „doručenky“ potvrzující odeslanou poštu ukládat jako pdf dokumenty na vlastní zařízení.

Pozn. Text byl redakčně upraven

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 3. 2016 10:36

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+