Hlavní navigace

Radíme, co může OSVČ dělat, když jí velkoobchod neuzná reklamaci

18. 7. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: http://www.isifa.com
Nejen spotřebitelé, ale i podnikatelé mohou chtít nějaké zboží reklamovat. V právní poradně radíme, co můžete dělat, když vám velkoobchod reklamaci zamítne.

Potřebujete poradit od odborníka? K dispozici jsou odborné poradny, kde vám vybraní odborníci odpovědí rychle a kvalitně. Další informace v Podmínkách užívání.

Vybraný dotaz z Právní poradny

Jsem OSVČ v oboru instalatér. Koupil jsem ve velkoobchodu zástěnu ke sprchovému koutu. Dovezl jsem ji k zákazníkovi na místo montáže v neporušeném obalu. Na místě jsem sprchovou zástěnu s kolegou a se správcem domu rozbalil v předsíni. Když jsme chtěli zástěnu odnést do koupelny, tak jsem si všimnul, že zástěna je na čtyřech místech odřená. Poškození bylo značné (nešlo způsobit nožem), bylo to jak od brusky nebo něco podobného. Po telefonické domluvě s pracovníkem velkoobchodu jsem poškození nafotil, zabalil do původního obalu (mimo igelitu), který byl roztrhán. Místo igelitu jsem použil strečovou fólii. Originálními papíry jsem též nějak zástěnu zabalil a dopravil do velkoobchodu. Velkoobchod poslal sprchovou zástěnu výrobci a ten sdělil, že není možné, aby poškození bylo pod obalem, že uvedené poškození je od nože a zboží je zabaleno v jiném obale než bylo expedováno. S tímto se reklamace zamítá. Jediný způsob prý je oprava za částku 2 850 Kč bez DPH. Můžete mi tedy poradit, jak se člověk může bránit, když poškození nezpůsobil?

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Prodávající dle §425 odst. 1 obchodního zákoníku odpovídá za vady, které mělo zboží při přechodu nebezpečí škody na zboží na kupujícího. Kupující je přitom dle §427 odst. 1 obchodního zákoníku povinen prohlédnout zboží podle možnosti co nejdříve po přechodu nebezpečí škody na zboží.

V případě, že kupující postupuje v souladu s výše uvedeným ustanovením a zjistí na zboží vady, musí dle §428 odst. 1 obchodního zákoníku prodávajícímu bez zbytečného odkladu podat zprávu o vadách zboží (tedy zboží „reklamovat“), jinak následně hrozí, že kupujícímu nebude v případném soudním řízení právo z vad zboží přiznáno. Odmítnout provést reklamaci může prodávající, pouze pokud je neoprávněná, tzn. pokud zboží předmětné vady nemělo v okamžiku přechodu nebezpečí škody na zboží.

Argumentace prodejce, že je zboží v jiném obale je zcela irelevantní, neboť žádný zákonný předpis nestanovuje povinnost vrátit reklamovaný výrobek v obalu nebo uschovávat obaly od výrobků. Reklamované je zboží, nikoliv jeho obal.

Argumentace, že zboží bylo poškozeno kupujícím nožem při rozbalování, tedy po přechod nebezpečí škody na zboží, již relevantní je. Pokud v takovém případě prodávající nepřistoupí na reklamaci zboží, ač kupující poškození zboží nezpůsobil, je nutné uplatnit právo z vad zboží v soudním řízení. V soudním řízení bude na žalobci, tedy kupujícím, aby dokázal, že zboží mělo vady již v okamžiku přechodu nebezpečí na zboží, a to zejména nejspíš fotografiemi po jeho rozbalení a výpovědí svědků, kteří u toho byli přítomni.

Brand24

Jiná alternativa než domáhání se svých práv v soudním řízení zde bohužel není.

FABIAN & PARTNERS

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).