Reklama v místním tisku má obrovské přednosti. Vyzkoušejte ji

Inzerce v lokálních plátcích je levná a má velký vliv na vaše potenciální zákazníky. Už jste ji vyzkoušeli?

Žijete ve městě nebo obci, které vydávají své radniční listy, místní zpravodaj nebo jiný podobný plátek? Pokud máte menší a lokálně zaměřenou firmu, pak právě toto médium nabízí ideální prostor pro vaše zviditelnění. Právě tyto noviny totiž čtou lidé, které potřebujete oslovit. Platit si reklamu v odborných časopisech nebo v celostátním deníku by byl velký risk. S velkou pravděpodobností by reklama nepřinesla žádný efekt, jen vyhozené peníze. Když přemýšlíte o tom, kde o sobě dát vědět, nejdřív totiž musíte znát odpověď na otázku, kdo je nebo by mohl být váš zákazník.

Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, o inzerci v místním tisku je poměrně zájem. Proto mají tato periodika nastavena vnitřní pravidla, která jasně vymezují možnosti sdělení a celkový rozsah, aby inzeráty živnostníků a místních podnikatelů neohrozily hlavní poslání novin. V Radničních listech – městských novinách Trutnova, inzerci již několik let nezveřejňujeme. K tomuto kroku jsme se rozhodli z důvodu narůstajícího počtu příspěvků do našeho zpravodaje od různých přispěvatelů a limitem počtu jeho stran. Radniční listy chápeme jako službu občanům našeho města, jako zdroj informací o dění na radnici, ve městě, v kultuře, sportu, školství a podobně a nechceme tyto příspěvky odmítat ve prospěch inzerátů, přestože jsou placené. V Trutnově vychází dostatek jiných inzertních tiskovin, vysvětluje Iva Trávníčková z trutnovského plátku. 

Podobný názor mají třeba v Plzni a dalších městech. Zájem o inzerci v Radničních listech je, ale podnikatelé jsou vždy upozorněni na upřednostňování zpráv z radnice a na to, že z toho důvodu nemůžeme zveřejnění jejich inzerátu stoprocentně garantovat, říká Zdenka Augustová za Městský úřad Humpolec. I tady ale existuje cesta, jak se do novin dostat. Musíte dokázat něco výjimečného, být přínosem pro své okolí, být společensky odpovědní, umístit se v podnikatelské soutěži a tak podobně. Pak o vás redaktoři obecních novin rádi napíšou, nebude vás to stát ani korunu a navíc bude mít článek větší efekt než inzerce sama o sobě. Lidé totiž mají rádi příběhy.

Seriál Příběhy podnikatelů čtěte na našem webu. 

Zvolte nejvhodnější dobu, to je základ úspěchu

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Nejlepší doba pro inzerci je všeobecně v době, kdy roste poptávka po výrobcích nebo službách. Papírnictví se dobře propaguje před zahájením školního roku, pneuservis před startem zimní sezóny a lékárna třeba v zimním období, kdy se dá předpokládat větší nemocnost. Je tedy nutné zjistit, kdy jsou vaši potenciální zákazníci ochotni utrácet peníze. 

Kampaně jsou ale vhodné i ve chvíli, kdy firma přichází s novým produktem nebo službou a jednoduše jen potřebuje sdělit, že je tu něco nového. Důvodů pro reklamu může být několik, nemusí jít vždy jen o zvýšení objemu prodeje. Výhodou inzerce v lokálním tisku je to, že jeho čtenářům zůstane vaše sdělení na očích relativně dlouho. Rozhodně mnohem déle než v případě deníků. Boskovický zpravodaj je kulturní měsíčník s přehledem akcí a programem kina na celý měsíc. Je proto používán opakovaně s delší časovou platností, ne jen jednorázově. Programový přehled je doplněn i reportážemi z uskutečněných akcí, takže si lidé zpravodaj kupují i do archivu, protože tam jsou například otištěny fotografie jejich dětí, komentuje Jaroslav Parma, šéfredaktor Radničních listů a Boskovického zpravodaje.

Dále čtěte: Vaše firma může být vidět na každém rohu. Vyzkoušejte polepy a Reklama na pečivu, to je pěkně vypečená reklama

Seznamte se s místními podmínkami

Jakákoli reklamní kampaň by měla být dopředu propočítána, v jejím průběhu monitorována a vyhodnocována. To platí i pro inzerci v místních tiskovinách. Jen tak je totiž možné efektivně rozložit náklady. Pokud chystáte vaši první inzerci, zkuste nejprve nepříliš nákladnou reklamu. Až po vyhodnocení jejího dopadu se můžete rozhodnout pro případnou další investici. Počítejte ale s tím, že pokud jste na trhu úplným nováčkem, bude potřeba dát o sobě vědět opakovaně. Pro vyhodnocení dopadu inzerce je důležité znát několik informací o vybraných novinách. Zejména jde o jejich distribuční rozsah a typ čtenářů. 

Na otázky proč byste inzerci v místním tisku doporučili, kdo takové noviny čte a zda se dá určit skupina, na kterou by reklama měla dopad, odpovídá Luděk Khebl, jednatel společnosti REGION MEDIA, vydavatel Karlovarských radničních listů: Vše vyplývá už z pojmu „regionální tisk“, který mapuje hlavně provozní informace, jež mají přímý dopad na obyvatele v lokalitě. A koho by nezajímalo, že třeba příští týden začnou kopat kanalizaci ve vedlejší ulici a vy nebudete moci zajet do garáže? Spíš než bulvární informace jsou vhodné ty provozní, kulturní a společenské. Pokud je kvalitní výrobek nebo služba, která v daném čase a regionu rezonuje s poptávkou ze strany zákazníků, je inzerce úspěšná. Dopředu nelze určit, co bude a co nebude mít očekávaný úspěch. Informační hodnotu má ale každá reklama například už tím, že zviditelní inzerující společnost a zůstává tak v povědomí. To se může zúročit v budoucnosti, třeba i delší dobu po ukončení reklamní kampaně.

Výhodou je, že se informace dostane skutečně ke každému. Radniční noviny bývají distribuovány zdarma přímo do jednotlivých domácností. Podle posledního sčítání lidu žije například v Humpolci 11 000 obyvatel a zdejší Radniční listy mají náklad 5000 kusů. Inzerce v nich je proto pro místní organizace, firmy a spolky poměrně zajímavá. Platný ceník humpoleckých Radničních listů si nejmenší inzerát o velikosti 1/16 A4 cení na 250 korun. Největší inzerát na celou stranu formátu A4 pak vychází na 3600 korun. Vzhledem k tomu, že se inzerenti vracejí, dovolujeme si tvrdit, že přínos regionální tištěné reklamy má pro ně význam a je důležitým prvkem v rámci jejich propagace. Pokud chcete cílit regionálně, je to dobrá volba, dodává Luděk Khebl.

Mohlo by vás zajímat: Geolokační reklama na Facebooku pomůže hlavně malým podnikům. Jak funguje?

Jak se prezentovat

Výhodou inzerce v místním tisku je to, že nebudete muset potřebovat najímat reklamní agenturu. Vymyslet si obsah sdělení zvládne každý zadavatel sám. Přizvat si marketéra by bylo vhodné ve chvíli, kdy uvažujete o větší a delší kampani. Pokud nebudete mít inzerci zpracovanou graficky, všichni vydavatelé vám s ní pomohou. Na druhou stranu je lépe, když inzerát zpracuje například firemní grafik, protože zná firemní zvyklosti. U některých místních periodik je pak potřeba počítat s tím, že vycházejí v černobílém provedení a nelze proto zachovat barevnost.

Co se týká obsahu, ten je velice různorodý a na místní úrovni je snesitelné ledacos. Inzerci máme od hostinské činnosti po pohřební služby, říká Jaroslav Parma z Radničních listů a Boskovického zpravodaje. Zadavatel inzerce by si měl uvědomit, zda chce jít do takzvaného brandingu, čili jen umístit reklamu s názvem firmy a soupisem nabízených služeb, nebo využít inzerci ke zviditelnění konkrétní marketingové akce své firmy. První případ mnohem lépe funguje zavedeným firmám a značkám, které mají stálou klientelu a jejich další osud není závislý na přílivu nových zákazníků. Pro malé nebo začínající firmy a provozovny živnostníků je lépe reklamní sdělení konkretizovat a zaměřit na jeden cíl. Přemýšlejte proto o obsahu vašeho sdělení a miřte přímo na čtenáře. Nabídněte mu konkrétní službu a stručně a jasně vyjmenujte, v čem spočívají její přednosti a co mu to v roli zákazníka přinese. Z toho důvodu není doporučeno, aby titulek tvořil název firmy, ale upoutávka na službu nebo produkt. Stejně se postupuje i u celoplošné televizní reklamy a její tvůrci vědí proč.

EBF16

Není na škodu, když se pro inzerát v místním tisku inspirujete v časopisech a větších tiskovinách. Zjistíte, jaké je ideální rozvržení inzerátu a můžete se nechat inspirovat současnými trendy. Pokud vás některá z reklam zaujme, přemýšlejte nad tím, proč tomu tak je. Samozřejmostí by měly být grafika a fotografie v požadované kvalitě a gramaticky správně sestavený text bez chyb. Hrubky mohou na čtenáře působit negativně a nebudou mít zájem s vámi navázat obchodní styk, protože lajdáctví v jazykové úpravě textu by mohlo být považováno i za lajdácký přístup k podnikání. Při podání inzerce proto nezapomeňte předat také kontaktní údaje na vás pro případné korekce a komunikaci s vámi. Součástí inzerátu má být souhrn kontaktů, uveďte telefonní číslo, e-mail, webové stránky nebo facebookový profil.

A nakonec jedna tajná rada. Snažte se o to, aby byl váš inzerát otištěn na pravé straně novin nebo časopisu. V našich zeměpisných šířkách je zvykem otáčet listy zprava doleva a sdělení otištěná na pravé straně zůstávají čtenářům více na očích už například kvůli své stabilitě.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+