Revoluce ve značení potravin. Pro obchodníky máme seznam co změnit

Potravinářský průmysl a maloobchod se musí začít připravovat na změny, které přináší novela zákona o potravinách. Mění se hlavně požadavky na značení potravin.

Pokud Senát schválí novelu zákona o potravinách, která prošla před několika týdny Poslaneckou sněmovnou, obchodníky, potravináře a restauratéry čekají nemalé změny. Prodejcům a výrobcům potravin přibudou především povinnosti ohledně značení a navíc se pro ně zavedou informační povinnosti vůči kontrolním úřadům. Provozovatelé stravovacích zařízení se zase musí připravit, že je bude moct kromě hygieniků navštívit i kontrola Státní veterinární správy nebo Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Všichni pak navíc musí počítat s tím, že se zpřísní tresty za porušení zákona.

Obchodníci už dříve avizovali, že s novelou zákona nesouhlasí. Podle nich finančně i administrativně zatíží podnikatele a spotřebitelům navíc prakticky nepomůže. Jak navíc upozorňuje Svaz obchodu a cestovního ruchu, u některých výrobků půjde požadavky zákona splnit jen stěží. Novelu zákona si naopak pochvaluje ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU – ČSL), podle něhož se zvýší informovanost spotřebitelů a tím i jejich ochrana.

Malá revoluce ve značení potravin se blíží

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Značení potravin se brzy změní.

Největší změna potravinového práva za posledních 15 let, tak označují odborníci nedávno schválenou novelu zákona o potravinách, která nyní čeká na projednání v senátu. Jestliže zákon bude schválen, změny se dotknou prakticky všech podnikatelů v potravinářském průmyslu, výrobců počínaje a obchodníků konče. Hlavní penzum novinek se týká označování potravin a informačních povinností. Naším cílem bylo zlepšit informovanost, a tím i ochranu spotřebitelů. Podle schváleného zákona budou mít lidé více údajů o potravinách, a díky tomu se mohou lépe rozhodovat při nákupu. Například u nebalených potravin budou muset obchodníci viditelně uvést informaci o výrobci potraviny, řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Některé zahraniční potraviny se budou muset hlásit

Provozovatelé potravinářského podniku, kterým došlo zboží z jiného státu, budou muset o této věci informovat dozorový orgán. Opatření se nicméně nebude týkat všech potravin, ale pouze těch, které budou určeny v prováděcím předpisu. Jak se uvádí v důvodové zprávě k zákonu, jenom tato novinka vyjde podnikatele přibližně na 65 korun na jedno hlášení/jeden subjekt. Předpokládaný náklad na realizaci výše uvedeného požadavku činí při průměrné mzdě cca 24 000 Kč/měsíc cca 65 Kč na realizaci uvedeného požadavku v jedné provozovně. Při počtu cca 3800 dotčených prodejen lze náklad vyčíslit na částku cca 247 000 Kč, vyčísluje důvodová zpráva.

TOP 5 zemí povinně u vchodu do supermarketu

Pasáž o informačních povinnostech navíc obsahuje další novinku, která se dotkne ale jen velkých obchodních řetězců, konkrétně těch, jejichž tržby z prodeje potravin přesahují 5 miliard korun. Obchodníci budou muset informovat spotřebitele o původu nabízených potravin, zejména o tom, jaký podíl na trhu tvoří potraviny ze zemí s nejvyšším podílem na tržbách. Nově budou mít za povinnost u vchodu viditelně a čitelně uvést seznam pěti zemí obsahující procentuální vyjádření podílu všech potravin, které z těchto zemí odebírají a které zde prodávají. Jakým způsobem půjde tuto povinnost splnit, opět stanoví až prováděcí předpis.

Právě tento požadavek se nezamlouvá obchodníkům, podle kterých hraničí až s protiústavností. Nutí provozovatele, aby prozrazovali svá obchodní tajemství, kam patří i nákupní zdroje. Navíc z hlediska legislativně-technického je to velmi těžko realizovatelné, uvedl bývalý prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka. Jak též upozornil na serveru Vitalia.cz agrární analytik Petr Havel, na Slovensku již podobné opatření existuje, avšak velký úspěch zrovna neslaví. Stejně jako na Slovensku je i u nás (a vlastně v jakékoli zemi) skladba potravin prodávaných v těchto sítích zhruba ve všech stejná. Možný záměr odlišit od sebe sítě s vyšším a nižším podílem českých potravin tak nemá žádnou vypovídací hodnotu, vysvětluje Havel.

Čtěte také: Obchodníci kritizují navrhované značení potravin. Co je hlavní složka „vlašáku“?

Další významnou změnou, která se dotkne hlavně výrobců potravin, jsou nové požadavky na značení na obalech potravin. Výrobci totiž budou muset zvětšit písmo a požadované informace uvést na barevně kontrastním pozadí. Nutno podotknout, že tu povinnost obsahuje evropské nařízení 1169/2011, které musí členské státy aplikovat. Jak správně balené potraviny označovat a odpovědi na další časté otázky obsahuje dokument, který pro podnikatele připravila ve spolupráci s ministerstvem zemědělství Potravinářská komora ČR. Rozšíří se i informace ohledně mase a nově bude muset být na všech masech (tedy nejen na hovězím jako dnes) uvedena země původu.

Co se mění pro konkrétní podnikatele? Co novela přináší?

  • obchodníci mají novou informační povinnost u dovozu zahraničních potravin (vyhláška upřesní, o které potraviny půjde)
  • výrobci potravin musejí zvětšit velikost písma na obalech potravin na 1,2 mm (u menších obalů na 0,9 mm) a zpřísňují se požadavky na viditelnost informací
  • výrobci/obchodníci musejí u nebalených potravin rozšířit seznam informací, například o alergeny či konkrétního výrobce (vyhláška upřesní, o které potraviny půjde)
  • supermarkety musejí u vchodu informovat o 5 zemích, ze kterých prodávají nejvíce potravin
  • restauratéři se musejí připravit na častější kontroly, které kromě hygieny budou provádět i další úřady

Velikost písma se musí zvětšit

Nové požadavky na velikost písma a informace uvedené na obalu zřejmě způsobí, že z řady potraviny zmizí vícejazyčné texty. Důvod je prostý, na etiketu se prostě nevejdou. U některých etiket jsme museli rozdělit českou a slovenskou jazykovou verzi. Nevešla se nám na jednu společnou etiketu jako předtím, potvrdil České televizi mluvčí společnosti Hamé Petr Kopáček. Některé firmy též musí změnit tvary obalů, protože text na stávající formě by nesplnil legislativní požadavky. Nařízení EU navíc stanovuje, že za dva roky budou muset výrobci uvádět na obalech také výživové hodnoty. Výrobci, kteří je neuvádí už nyní, si budou muset připlatit za potřebné rozbory desítky tisíc korun.

Čtěte také na Vitalia.cz: Novela zákona o potravinách přinese více písmenek

Obchodníci musí rozšířit značení nebalených potravin

Novinky nastanou rovněž u značení nebalených potravin, což se dotkne především obchodníků, a to bez výjimky všech. U nebalených potravin bude muset být v jejich blízkosti uveden název potraviny, země původu, firma a adresa sídla výrobce potraviny. U potravin, u kterých to stanoví prováděcí předpis, bude muset být uveden též údaj o množství hlavní složky v hmotnostních procentech a údaj o třídě jakosti.

Definování hlavní složky nebalených potravin patřilo mezi další sporné body, které se nezamlouvaly obchodníkům. Nakonec došlo ke kompromisu a ustanovení se nebude týkat všech nebalených potravin. Potraviny, které budou muset mít hlavní složku označeny, určí teprve vyhláška. Zmiňovaná definice oné hlavní složky i stanovení okruhu takto označovaných potravin bude totiž legislativní, technický i lingvistický oříšek. Pokud by se nepodařilo najít pro spotřebitele srozumitelné a pro výrobce akceptovatelné řešení, mohl by dokonce přinést více škody než užitku, upozorňuje Petr Havel.

widgety

Čtěte také Vitalia.cz: Co mění zákon o potravinách? Nečekejte zázraky

Novela zákona o potravinách též zpřísnila tresty za porušení zákona. Jejich maximální hranice se posunula na 10 milionů korun a v případě vážných provinění dokonce na 50 milionů korun. Novinky se dotknou také restaurací, které budou moci nově navštěvovat i kontroly Státní veterinární správy nebo Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Účinnost zákona se navrhuje na 1. ledna roku 2015.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 6. 2014 20:48

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+