Rodinné firmy začínají táhnout českou ekonomiku. Tvrdí to jejich majitelé

Rodinné firmy se stávají páteří ekonomiky, myslí si jejich majitelé. Přesto (nebo právě proto) chtějí větší podporu ze strany státu, a to i ve formě dotací.

Rodinné firmy se stávají hnacím motorem tuzemského hospodářství, jsou o tom alespoň přesvědčeni jejich majitelé a výkonní ředitelé. Podle nich je to díky dlouhodobému plánování, flexibilitě a etice v podnikání. Že rodinné firmy tvoří páteř české ekonomiky, si myslí celých 87 % respondentů. Vyplývá to z pravidelného průzkumu společnosti KMPG.

Češi mají oproti světu větší averzi vůči externistům

Rodinné firmy budují majitelé s vidinou dlouhodobé perspektivy. Jejich cílem obvykle nebývají okamžité zisky, ale snaha vystavět trvalou hodnotu, která se bude předávat z generace na generaci, komentuje Milan Bláha, Partner společnosti KPMG Česká republika. Rodinné firmy zaujímají zhruba čtyřpětinový podíl na celosvětovém podnikání. V Česku rodinné společnosti kvůli 40 letům komunismu tak velkou část nezabírají a na tuzemském podnikání se podílejí asi z jedné třetiny.

Čtěte také: Nadnárodní společnosti nefrčí. Absolventy lákají malé a rodinné firmy

Specifikum českých rodinných firem tvoří důvěra ve vlastní manažerské schopnosti a nechuť přijímat na vedoucí funkce někoho externího. Více než čtvrtina majitelů těchto společností by “cizího” manažera nikdy nepřijala. Zhruba dvě třetiny z nich sice v budoucnosti plánují najmout externí manažery, v porovnání se světem jde však stále o nízké číslo. Češi stále preferují rodinné příslušníky a zejména do nejvyšších funkcí nejsou ochotni dosazovat manažery zvenku. Rozhodovací pravomoci totiž chtějí mít pevně ve svých rukou, vysvětluje Milan Bláha.

„Jsme páteří, ale pomoc by bodla“

Navzdory důvěře ve vlastní schopnosti by se české rodinné firmy nebránily větší pomoci ze strany státu. Čtyři pětiny z nich se domnívá, že by stát měl mnohem více podporovat rodinné podnikání a pomáhat mu i peněžními dotacemi. Za největší stávající prioritu považují majitelé rodinných firem, a to nejen v Česku, zajištění efektivity nákladů. V Česku chce náklady přizpůsobit 73 % firem (40 % celosvětově). 

Čtěte také: Rodinný byznys zákazníci ocení, pro rodinné vztahy je to ale risk

Naopak tuzemské rodinné firmy neplánují nijak změnit své obchodní modely, pouze 2 % z nich na to směřují svoji pozornost (ve světě 22 %). Zajímavý výsledek přinesl průzkum také v rámci řízení hotovosti a pracovního kapitálu, který bych chtělo zlepšit 15 procent českých a 36 procent zahraničních firem. Důvodem může být na straně domácích rodinných podniků větší přetlak peněz na českém bankovním trhu, případně i neochota českých majitelů se zadlužovat, doplňuje Milan Bláha.

widgety

K nejvýznamnějším světovým rodinným firmám se řadí například Henkel, C&A či pivovarnická skupina Anheuser-Busch. V Česku patři mezi rodinné firmy třeba KOH-I-NOOR HARDTMUTH, AGRO CS nebo potravinářský výrobce Emco.

Foto: www.isifa.com

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+