Ručení za podvody na DPH? Chybí osvěta. Příkladem je eshop LevneElektro.cz

Podle Unie daňových poplatníků ČR kauza LevneElektro.cz odhalila, jak málo berňák informuje firmy o ručení za daňové povinnosti svých dodavatelů. A nejen to.

Jedna z největších kauz v oblasti e-commerce za poslední dobu zjevně ukázala na několik výrazných nedostatků v oblasti výběru DPH, ale také informovanosti firem. Minulý týden se médii prohnala zpráva o existenčních problémech e-shopu LevneElektro.cz s 1,5 miliardovými tržbami. Podle vyjádření majitelů e-shopu může za krach „řízený zásah Finanční správy České Budějovice“.

Důvodem pro toto pozastavení je účast společnosti v obchodním řetězci firem, kterými byla podvedena a za jejichž protiprávní jednání při (ne)odvodu DPH nese díky přenesené daňové povinnosti odpovědnost. Tento problém se s největší pravděpodobností dotýká, či dotkne i dalších subjektů na českém e-commerce a elektro retail trhu, uvedl šéf e-shopu Petr Václav.

Finanční správa se však proti tomuto tvrzení ohradila. Finanční správa se důrazně ohrazuje proti naznačovanému útoku na fungování mechanismu reverse charge. Reverse charge je zásadní opatření proti nejčastějšímu způsobu úniku na DPH, což je situace, kdy dodavatel z transakce neodvede státu DPH, ale odběratel si na druhou stranu nárokuje odpočet daně ze státní kasy. Stát je pak nucen vyplatit odběrateli daň, kterou neobdržel a dostává se tím do minusu, uvádí Finanční správa ČR na svých stránkách

Celé stanovisko finanční správy a více informací o celé kauze najdete v článku Svatý boj proti daňovým únikům má i stinnou stránku, a to nabubřelost byrokracie

O kauze podrobně informoval také sesterský server Lupa.cz: Mohou si za to sami. Úředníci se brání nařčení v kauze LevnéElektro

Dopady podvodů třetích osob

Unie daňových poplatníků ČR na základě této kauzy poukazuje hned na několik důležitých skutečností, které ze situace vyplynuly. Nezastírá však, že by byly podobné situace výjimkou.

Podvody na DPH jsou dnes na jednu stranu problémem obrovských rozměrů, naproti tomu však množství řádných plátců DPH do dnešního dne netuší zcela základní věci – například že mohou ručit za daňové povinnosti svých dodavatelů, aniž by byli sami podvodníky. A byť jsem na tuto skutečnost již v roce 2014 ministra financí Andreje Babiše otevřeným dopisem upozorňoval, zůstal tento můj počin bez jakékoliv odezvy Ministerstva financí či Finanční správy, uvádí Ondřej Lichnovský, předseda Unie daňových poplatníků ČR.

widgety

Podle unie není přípustné, aby se daňový poplatník stal někým, na koho může stát přenést dopady podvodů třetích osob. Velkou část selhání vidí na straně Finanční správy ČR, která nedokáže vybrat daně jinak, než skrze ručení legitimních podnikatelských subjektů za daňové povinnosti pachatelů podvodů.

Skutečnosti, na které Unie daňových poplatníků ČR na základě poslední kauzy upozorňuje. Uvedeny jsou v tiskové zprávě

  • Finanční správa si potírání podvodů na DPH zjednodušuje postihem majetných subjektů, které se bez svého vědomí nacházejí v řetězci zasaženém podvodem. Odůvodněním je tvrzení, že tyto subjekty měly vědět, že pořizují zboží zasažené podvodem na DPH, tedy že vlastně umožňují podvod dokonat. 
  • Přetrvává masová neinformovanost firem o tom, že jsou v podstatě ručiteli za daňovou povinnost svých obchodních partnerů. 
  • Finanční správa v rámci prokazování, že daňový subjekt mohl o podvodu vědět, vychází z toho, zda byli prověřováni obchodní partneři. Dodnes však neexistují jasná a jednoznačná pravidla, 
  • Od kontrolního hlášení nelze očekávat, že podvody odhalí před jejich spácháním. Proto k podvodům bude docházet i nadále. Skuteční pachatelé budou v době odhalení již nepostižitelní, a tak bude finanční správa i nadále škody minimalizovat ručením obchodních partnerů za daňový dluh pachatelů. 
7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 7. 2016 7:46

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+