Šéfové českých firem stále více šikanují své zaměstnance. Jak mobbing poznat?

Šikana na pracovišti označovaná také jako mobbing má v Česku vzrůstající tendenci. S některou forem šikany má zkušenost čtvrtina pracujících.

České firmy nedostatečně bojují proti šikaně na pracovišti. Každým rokem narůstá počet případů mobbingu. Tím se označují všechny formy společenské šikany pracovníka, které mohou ovlivnit negativně jeho psychický ale i fyzický stav. Mobbing začíná okřikováním či zesměšňováním, může však skončit až fyzickým ublížením, a to ze strany spolupracovníků.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Mobbingem jsou více postiženy ženy.

Pokud hovoříme o šikaně ze strany nadřízeného, zde šéfové českých firem zadávají nesmyslné pracovní úkoly či povinnosti neodpovídající pracovní kvalifikaci či neustále kritizují práci svého pracovníka.

Potvrzují to data opakovaného šetření společnosti STEM/MARK. Podle ní má s některou z forem šikany na pracovišti zkušenost téměř čtvrtina osob starších 15 let (23 %). Problém mobbingu je záležitostí všech věkových i vzdělanostních skupin, nicméně na rozdíl od výzkumu z roku 2013 v současné době více postihuje ženy (27 %) než muže (19 %).

Čtěte také: Odhalte lháře ve svém týmu, návod je jednoduchý

Pomalu polovina šikovaných osob je přitom mobbingu vystavována jednou týdně či častěji. Tři pětiny postižených jsou šikanovány svým nadřízeným, čtvrtina pak kolegy. Celých 15 % osob v této souvislosti uvedlo jak své kolegy, tak i nadřízeného.

Poslední dva roky navíc ukazují, že mobbing má v Česku vzrůstající tendenci. Počet osob vystavených některé z forem mobbingu narostl o dva procentní body. Navýšení procenta šikanovaných na pracovišti je nejvíce patrné mezi ženami.

Čtěte také: Pozor, možná nevědomě demotivujete své zaměstnance

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 9. 2015 22:58

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+