Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Senátoři chtějí vyšší pokuty pro dopravce. Co tím sledují?

Autor: www.isifa.com
Redakce

Přetížené kamiony mají ze silnic vyhnat přísnější postihy. Podle dopravců ale zvyšování pokut nenahradí nedostatečnou kontrolu.

Pokutu až 20 000 korun by měli platit řidiči nákladních aut a kamionů, kteří vjedou na vozovku, kde kvůli svému hmotnostnímu limitu nemají co dělat. Navíc by v případě přistižení dostali dva trestné body. Vyšší sankce navrhují senátoři v čele s Petrem Gawlasem z ČSSD. Podmínky omezující vjezd podle nich porušují především řidiči kamionů. Ti si často chtějí zkrátit cestu a risk se jim dnes vyplatí, protože v případě přistižení jim hrozí postih 2000 korun na místě nebo 2500 korun ve správním řízení. A to už se vyplatí. Blokovou pokutou ve výši 15 000 korun a třemi trestnými body je možné porušení předpisů trestat jen v případě, že jsou přetížená auta odhalena při kontrolním vážení. Půlmilionová sankce poté hrozí v případě zahájení správního řízení.

Zákaz je masivně porušován všude tam, kde časová a finanční úspora užití zákazné vozovky převáží nad relativně nízkou pokutou. Příslušná těžká vozidla pak významně poškozují povrchy silnic, které nejsou uzpůsobeny na danou zátěž, tak zní zdůvodnění návrhu novely zákona o silničním provozu. Kamiony a jiná těžká auta pak ohrožují obyvatele obcí, zatěžují je hlukem a exhalacemi. Nejhorší situace je v příhraničí, kde je vyšší frekvence tranzitní dopravy. Návrh úpravy zákona by se měl projednávat na další schůzi Senátu.

Content 2017 - tip Footshop

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Podle návrhu senátorů by řidič přetíženého kamionu mohl na místě platit pokutu až 20 000 korun. 

Proti zvyšování pokut se ale už teď vymezuje sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA. Sankce podle něj nijak neřeší podstatu problému. Je-li někde masivně tento zákaz porušován, svědčí to o zásadním selhání kontrolních orgánů, a to nelze v žádném případě nahrazovat šroubováním sankcí do nereálných výšek. Obzvláště, když vinou zanedbané údržby správci silnic řeší havarijní stav vozovky a mostů pouhou instalací zákazových značek, které jsou bohužel často umístěny tak nepromyšleně, že neumožní vozidlům ani se otočit, o stanovení objízdné trasy nemluvě, tlumočí Martin Felix, mluvčí sdružení ČESMAD BOHEMIA.

Vyhledejte své obchodní partnery a souvislosti. Vyzkoušejte Rejstřík firem

Dopravci akceptují instalaci značek zákazu vjezdu vozidel například tam, kde jsou využívány k zamezení objížděných zpoplatněných úseků. Důkazem fungování takového řešení je třeba situace na Pražském okruhu, kde díky důsledným kontrolám k žádnému porušování zákazu vjezdu kamionů nedochází. Současné zákony regulující silniční provoz a sankce za jejich nedodržování jsou jsou podle ČESMAD BOHEMIA už teď dostatečně přísné. Sdružení je přesvědčeno, že stát by jejich respektování zajistil nasazením uniformovaných policistů v provozu a nikoliv od reality odtrženými zákonodárnými iniciativami.

Našli jste v článku chybu?
13. 2. 2014 12:54
eko (neregistrovaný)

Senátoři jsou nejmenší starost. Všichni ti tzv "dopravci" parazitují na veřejných rozpočtech. Neplatí ani zlomek nákladů na silniční síť kterou ničí i pokud nejsou přetíženi. Kdy se lidi konečně probudí a přestanou těm vyžírkům platit ze svých daní. Vydělávají na ničení krajiny, ovzduší, otravují hlukem a k tomu ničí silnice.