“Šmejdi a jejich předváděčky” pod větším drobnohledem

Česká obchodní inspekce má širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Šmejdi musí předem nahlásit kde, kdy a co budou nabízet.

15. ledna 2014 nabyla v účinnost novela zákona o ochraně spotřebitele. Česká obchodní inspekce (ČOI) musí mít předem informace o tom, kde se předváděcí a prodejní akce bude konat, v jakém termínu a jaké zboží se na ní bude nabízet.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.sxc.hu

Ilustrační obrázek.

Tato povinnost bude platit jak pro prodávající, kteří pořádají předváděcí akce mimo prostory obvyklé k jejich podnikání, tak pro prodávající s akcemi ve vlastních provozovnách. Cílem zakotvení povinnosti pro druhou zmíněnou skupinu je snaha zamezit obcházení zákona tím, že by neseriózní obchodníci přestali akce pořádat v místech, jako jsou sály restaurací, hotely, apod., ale organizovali by je ve svých provozovnách, čímž by se vyhnuli ohlašovací povinnosti, přičemž nekalé praktiky používané vůči spotřebitelům by byly v takových případech stejné, vysvětluje se v důvodové zprávě zákona.

Čtěte také: Na vládu míří zákon, který má ztížit činnost předváděcím „šmejdům“

Ministerstvo průmyslu a obchodu, které zákon připravilo, si slibuje zamezení nekalým obchodním praktikám používaných podnikateli, kteří zneužívají slabosti seniorů, a mimo jiné tím i poškozují poctivé podnikatele v oblasti přímého prodeje.

Čtěte více: Přímí prodejci vzkazují: „Nejsme žádní šmejdi“

Nenahlásíš, zaplatíš

Porušit zákon o ochraně spotřebitele se rozhodně nevyplatí. Pokud prodejce nedodá čoice výše zmíněné údaje a předváděcí a prodejní akci zrealizuje, hrozí mu pokuta až do výše pěti milionu korun. Je ale celá řada akcí, na které se povinnost nevztahuje. Patří mezi ně například veřejné dražby pořádané podle zvláštního zákona, sportovní akce, nebo třeba ochutnávky vína.

Novelu zákona jednoznačně vítáme. Předpokládáme, že k tomu ČOI vypracuje přesnou metodiku, která nebude administrativní zátěží pro prodejce členských firem AOP (v naprosté většině mikropodnikatele a drobné živnostníky) ani pro ni samotnou. Budeme celý proces pečlivě sledovat a včas informovat členské firmy resp. jejich prodejce. Počítáme také s účinnou součinností s ČOI, poznamenal pro server EuroZpravy.cz Jan Stránský, tajemník Asociace osobního prodejce.

widgety

Na Šmejdy má páky i nový občanský zákoník

Díky novému občanskému zákoníku se mění pravidla pro uzavírání smluv mimo prostory obvyklé k podnikání, tedy smluv uzavřených na předváděcích akcích nebo s podomními prodejci. 

Čtěte více Šmejdům zkomplikuje činnost i nový občanský zákoník. Čtěte, jakým způsobem

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+