„Šmejdi“ si nedají pokoj. Přišli s novými triky, jak opět obejít zákon

Pokutu převyšující 3 a půl milionu korun si od ČOI vysloužily firmy, které nekale vydělávají na seniorech. Zákon nepomáhá, mají opět nové finty.

Senioři jsou nepoučitelní, alespoň ti, co se stále zúčastňují předváděcích akcí. I přes veškerá zákonná opatření, kontroly i opakovaná varování, mají pořadatelé těchto akcí stále plno. Přitom se neštítí použít nekalých obchodních praktik, včetně těch agresivních. 

Česká obchodní inspekce (ČOI) si proto i ve 3. čtvrtletí posvítila na vytipované firmy. Nedostatky zjistila v téměř většině kontrol. Celkově pak rozdala celkem 42 pokut, které přesahují 3 a půl milionu korun.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Boj proti něm „šmejdům“ je marný. Senioři by se měli naučit ignorovat předváděcí akce. 

Pořadatelé těchto akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci, a stále důmyslnějšími triky se snaží vyhnout jakékoliv kontrole. I když naši inspektoři věnují této oblasti kontroly nemalou pozornost, nejúčinnější způsob, jak konání akce zmařit a tím i nemravné zisky prodávajících, je v rukou spotřebitelů samotných, doporučuje Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce, který tak apeluje především na seniory, aby se předváděcích akcí neúčastnili.


Čtěte více: Další páky na podnikatele šmejdy. Ceny na letácích a zákaz prodeje přímo na akci

widgety

Česká obchodní inspekce varuje, že číslo kolem porušení obecně závazných prvních předpisů je příliš vysoké. Je však ale způsobeno tím, že se inspekce zaměřila na již známé firmy. Proto nelze toto číslo považovat za objektivní obraz situace na trhu. 

Nejvíce pochybení hlásí Středočeských kraj a Praha, tam prakticky všechny firmy neprošly kontrolou bez následku. Následuje kraj Jihočeský a Vysočina. Nejmenší podíl má sice Moravskoslezský a Olomoucký kraj, ale tím nelze říct, že se předváděcí firmy v těchto krajích chovají korektně. Prodejci totiž stále nalézají lepší finty, jak obejít zákon a tím se i vyhnout kontrole.

Porušení zákona a nové finty „šmejdů“

Zákon o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), porušily kontrolované subjekty nejčastěji nedodržením povinností souvisejících s oznamováním konání organizovaných akcí a používáním nekalých obchodních praktik v jejich průběhu. Tyto nedostatky představovaly téměř 80 % veškerých zjištění.
  • některou z nekalých obchodních praktik (§ 4, 5 a 5a) prokázali inspektoři v 38 případech (30,6 %). V 36 případech se jednalo o klamavé informace poskytované spotřebitelům, např. že se nejedná o předváděcí prodejní akci, ačkoli opak byl pravdou, nepravdivé informace o velikosti firmy s cílem vzbudit dojem, že se jedná o velkou zavedenou a tedy solidní firmu, uvedení neurčitého ustanovení o smluvní pokutě, popř. podání nepravdivé informace o možnosti účtovat si při vrácení zboží v zákonem stanovené 14denní lhůtě paušální náhradu. Prokázáno bylo také poskytnutí nepravdivé informace o délce lhůty na vrácení zaplacené kupní ceny zboží v případě odstoupení od smlouvy. Ve dvou případech zjištěných agresivních obchodních praktik se pak jednalo o vytvoření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál, přestože údajná „výhra“ byla podmíněna vynaložením nemalých finančních prostředků na zakoupení předváděného zboží
  • oznamovací povinnosti (§ 20) porušili prodávající a pořadatelé organizovaných akcí ve 30 případech: v 7 případech nebylo konání organizované akce České obchodní inspekci oznámeno, v 16 případech obsahovalo oznámení nepravdivé nebo neúplné údaje, v 7 případech nebylo oznámení učiněno v zákonem stanovené lhůtě 10 pracovních dnů před konáním akce
  • neuvedení všech zákonem stanovených náležitostí v pozvání k účasti na organizované akci (§ 20a), pak bylo zjištěno ve 29 případech. Rozesílané pozvánky neobsahovaly například časový harmonogram a identifikaci nabízených výrobků
  • porušení dalších paragrafů zákona o ochraně spotřebitele již bylo zjišťováno v menším rozsahu.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+