Hlavní navigace

Využijte Vánoc a snižte v e-shopu poštovné, vyplatí se to

3. 12. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Doprava zdarma patří u zákazníků e-shopů mezi nejoblíbenější vánoční akce. Pokud si nemůže dovolit poštovné neúčtovat u všeho zboží, snižte alespoň na čas hranici hodnoty nákupu, od které zákazník dopravu neplatí.

V podstatě všechny české e-shopy si k ceně zboží připočítávají ještě náklady na dopravu. Vzhledem k různým částkám, které si přepravci za jednotlivé výrobky účtují v závislosti na hmotnosti, objemu a vzdálenosti, stanovují e-shopy zpravidla jednotnou cenu dopravy. Někteří prodejci pak mají cenu odstupňovanou (ať už dle hodnoty zakoupeného zboží či jeho váhy) a poměrně velká část z nich též nabízí od nějaké ceny nákupu dopravu zdarma.

Málokterý e-shop však poskytuje zákazníkům dopravu zcela zdarma. Nemusí přitom jít o stálou nabídku, stačí i časově limitovaná akce. Stávající vánoční období k tomuto kroku přímo vybízí. Výhoda dopravy zdarma se může stát pověstným jazýčkem na vahách, které zákazníky přivedou právě k vašemu obchodu. Pokud neprodáváte zboží v hodnotách desetikorun, vánoční akce dopravy zdarma se vám může několikrát vrátit na zisku. A nemusíte nutně dávat bezplatné poštovné (dopravné, přepravné) ke všem svým výrobkům. Čtěte také: Buďte v klidu, plnou cenu za poškozené zboží zákazníkům vracet nemusíte

Jaké jsou možnosti stavení ceny dopravného

Jak stanovit cenu dopravného, ptají se samy sebe často e-shopy. Navíc v tomto případě nejde pouze o náklady na přepravu, ale též balné, pojištění zásilky, časové náklady podnikatele a případně též dobírečné. Přičíst proto každému zákazníkovi vždy odpovídající částku za dopravné je velmi náročné a podnikatelé proto cenu přepravného stanovují zpravidla taxativně. My platíme dopravci v drtivé většině podle hmotnosti a velikosti zásilky. Promítat takové nastavení do cen dopravy koncovému zákazníkovi je však komplikované. Proto zákazník platí jednu cenu, i když má v objednávce vybavení třeba pro celou kuchyni, potvrdila serveru Podnikatel.cz Jitka Součková, marketingová ředitelka obchodu Kasa.cz.

V případě e-shopů s méně drahým sortimentem pak stanovená paušální částka většinou pokryje veškeré náklady na odeslání. Někdy však nastanou případy, že podnikatel musí za dopravu zákazníkovi doplácet. Někdy se však stane, že konečná částka za dopravné přesáhne stanovený paušál, a to kvůli vyšší hmotnosti nebo objemu. V tomto případě již rozdíl dotujeme my, vysvětlil Rostislav Mlčoch provozovatel online obchodu Potrebyproseni­ory.cz. Pokud stojí přeprava vzhledem k hmotnosti více než paušál, hradí rozdíl naše firma, připojila se Viola Techmanová, která má e-shop www.rucni-elektricke-naradi.cz.

Některé jiné e-shopy pak dopravné diferencují dle hodnoty nákupy. Čím větší nákup, tím nižší dopravné. U objednávek s nízkou cenou si tak zákazník dopravné hradí sám, u vyšších částek mu pak něj obchod přispívá. Příkladem může být například e-shop Ajro.cz Štěpána Zapadla, ve kterém prodává krmivo pro kočky. Částky za dodání se pohybují od 0 do 99 korun, a to nepřímo úměrně podle výše objednávky. Objednávky mám rozděleny do tří cenových kategorií, uvedl serveru Podnikatel.cz Zapadlo.

Ať už mají e-shopy cenu přepravného stejnou či odstupňovanou, většinou též od jisté hranice hodnoty nákupu nabízejí dopravné zdarma. Jde o poměrně účinnou metodu a výdělečný postup a pokud jej ve svém e-shopu nemáte, určitě dopravné zdarma od nějakého objemu prodeje zaveďte. Stanovení meze pro dopravné zdarma může přimět zákazníka ke koupi více zboží, aby jen kýžené hranice dosáhl, a při velkých objednávkách na dopravném zase tolik netratíte. Přesto však počítejte, že na dopravu budete celkově takřka vždy něco doplácet. V celkovém objemu nákladů na přepravu doplácíme tak 10 až 20 %, upřesnil Michal Jirek z obchodu Cerstvakava.cz. Čtěte také: E-shopaři, nejde jen o nejnižší cenu, ale i o kvalitu logistiky

Doprava zdarma táhne

V rámci vánočních svátků se podnikatelům nabízí možnost řady akcí, kterými mohou podpořit své prodeje. Mezi jedny z nejefektivnějších patří podle odborníků právě doprava zdarma, kterou v zahraničí nabízejí e-shopy zcela běžně. Zajímavým příkladem dobrého využití dopravného zdarma a zároveň chytrého marketingového tahu je například tzv. “Free Shipping Day”, který letos připadá na 17. prosince. E-shopy účastnící se této akce slibují v tento den dopravné zdarma a garantují dodání zboží do Štědrého dne. Letos se programu účastní více než 1000 obchodů.

V Čechách zatím takovéto hromadné akce neexistují, ale přesto řada e-shopů v rámci vánočních výhod dopravu zdarma poskytují. Právě Vánoce tvoří ideální příležitost, kdy dopravu zdarma na omezenou dobu zavést. Podle odborníků totiž časově limitované neúčtování dopravného může zatlačit na pocity zákazníka, aby se rychle rozhodl, protože jde o speciální nabídku, která již za pár dní nebude k dispozici. Pokud se pro bezplatnou dopravu rozhodnete, určitě na ní zákazníky upozorněte jak v newsletteru, tak případně v mailu.

skoleni_15_4

Aspoň snižte hranici, od které je doprava zdarma

Nebojte se též dopravu zdarma navázat na další akce. Připravte dárkové balení, ke kterému dopravu zdarma poskytněte. Udělejte veřejný kalendář a nabízejte třeba bezplatnou dopravu na různé produkty v různé dny. Vyvarujte se však dávat dopravné zdarma k věcem, kterých se snažíte zbavit, protože je nikdo nekupuje. Neúčtování přepravy není zázračné a prodej neatraktivního zboží vám nezajistí.

Některé e-shopy si vzhledem k prodávanému sortimentu nemohou dovolit dopravné zdarma ani na časově omezenou dobu. Přesto i tito obchodníci nemusí rezignovat na akce v oblasti přepravného. Jestliže máte například hranici, od které dopravu hradíte, stanovenou na 3000 korun, v rámci vánočních výhod ji například alespoň snižte na 14 dní na 2000 korun. Uvidíte, že se vám to vyplatí. Než však uděláte jakoukoli takovou změnu, propočítejte si, o kolik musíte prodat více zboží, aby se vám zvýšené náklady vrátily. Není totiž nic horšího, než dělat slevové akce samoúčelně a ztrátově. Čtěte více: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).