Stahujte vzor smlouvy Konkurenční doložka a čtěte, co se v této oblasti změnilo

Zaměstnavatel má právo uzavřít se zaměstnancem tzv. konkurenční doložku, která zabrání útěku ke konkurenci. Podle novely zákona ale tato doložka něco stojí.

Nový zákoník práce přinesl v letošním roce několik zásadních změn v pracovně právní oblasti. Mezi ty patří i konkurenční doložka. Změnila se především v oblasti toho, kdy se konkurenční doložka sjednává a jaké povinnosti spadají také na zaměstnavatele. 

Čtěte také: Zákoník práce 2012. Velký rozcestník připravovaných změn

Konkurenční doložka byla pozměněna

Konkurenční doložku může zaměstnavatel se zaměstnancem sjednat, pokud se domnívá, že povaha informací, poznatků, znalostí pracovních a technologických postupů, které zaměstnanec u firmy získal, by mohlo jeho odchodem ke konkurenci ztížit činnost firmy.

Konkurenční doložka musí být uzavřena písemně. A její výpověď může podat jak zaměstnavatel tak i zaměstnanec. Ten ji podává především v okamžiku, kdy mu firma nevyplácí nové zákonné vyrovnání.

Zavádíte konkurenční doložku? Bude vás to něco stát

Nový zákoník práce totiž jasně uvádí, že po dobu, co zaměstnanec plní konkurenční doložku potom, co z firmy odešel, je povinen zaměstnavatel vyplácet měsíčně zaměstnanci vyrovnání, které je nejméně ve výši jedné poloviny průměrného měsíčního výdělku.

Čtěte také: Rok 2012 přinesl smršť zákonných změn

Z pohledu firmy se tak jedná o další náklady navíc. Pokud však zaměstnanec konkurenční doložku poruší, tedy že bude vykonávat činnost, která je shodná s předmětem podnikání předchozího zaměstnavatele, bude muset zaplatit pokutu.

Její výši ale zákon přesně nedefinuje, jen uvádí, že by měla být přiměřená výkonu práce, tedy i průměrnému výdělku. 

Konkurenční doložka nesmí být sjednána u pedagogických pracovníků. To zákon výslovně zakazuje. 

Stahujte nový vzor smlouvy: KONKURENČNÍ DOLOŽKA

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+