Stánkový prodej v obchoďáku vypadá lákavě, ale pozor na záludné smlouvy

Už vám nestačí prodej v kamenném obchodě nebo na e-shopu? Tak si najděte stánek v obchodním centru. Teď je ideální doba.

Venkovní akce pomalu utichají a navíc se blíží Vánoce. Ideální čas na to, abyste se porozhlédli po možnosti prodávat své zboží na stáncích v obchodních centrech. Ty se dají pronajmout buď dlouhodobě, nebo krátkodobě, a pokud máte zajímavé zboží, které před Vánocemi takzvaně frčí, krátkodobý pronájem prodejní plochy se vám vyplatí. Je ale nutné počítat s tím, že dřív než zákazníky musíte zaujmout provozovatele obchodních center. Je třeba udržet odpovídající standard prezentace zboží a přihlížíme i k nájemnímu mixu v daném obchodním centru, upozorňuje Renata Nejtková z Tesco Stores. Pokud byste tedy přišli s tím, že budete na stánku prodávat sortiment, který už má jeden nebo více prodejců v dlouhodobém pronájmu, tak nepochodíte. Navíc byste měli přijít se zbožím, které odpovídá stylu obchodního centra a jeho návštěvníků.

Dobrou zprávou je to, že krátkodobé pronájmy stánků v obchodním centru nemusí být nijak zvlášť drahé. Začínají na stokorunách a obvykle nepřekročí 2000 korun na jeden den. Konkrétní ceníky manažeři obchodních center zveřejňují jen málokdy, protože cena je pro každého zájemce jiná. Výše nájmu se odvíjí od délky pronájmu, umístění, velikosti stánku, ročního období a někdy taky od nabízeného sortimentu. Přesnější představu si pojďme udělat příkladem z obchodního centra Varyáda v Karlových Varech. Pronájem stánku nebo plochy pro postavení vlastního stánku o rozměrech 2 × 3 m2 má centrum oceněno takto:

Ceník nájemného stánku v OC Varyáda
Měsíc Délka nájmu ve dnech
1 – 7 8 – 14 15 – 30 31 a více
leden – říjen 1300 Kč 1050 Kč 800 Kč 810 Kč
listopad 1550 Kč 1050 Kč 1000 Kč 970 Kč
prosinec 2000 Kč 1550 Kč 1000 Kč 970 Kč

Ceny jsou uvedeny bez DPH. Ceny stanovené pro pronájem v délce 31 dnů a více je možné uplatnit pouze v případě, že pronájem nebude přerušen. Není možné sčítat dny z jednotlivých měsíců. V případě dlouhodobé spolupráce je možné projednat cenovou nabídku na základě požadavků nájemce, vysvětluje Petr Kuneš, ředitel obchodního centra Varyáda. Centrum nabízí i umístění polepu na vstupních dveřích nebo promotéry pohybující se po pasáži.

Vždy je dobré se obrátit na vedení centra a zjistit si veškeré podrobnosti a smluvní podmínky. Počítejte s tím, že některá obchodní centra vám mohou naúčtovat nejen pronájem prodejní plochy, ale budete se podílet i na platbách za vytápění, bezpečnostní službu nebo provoz veřejných toalet. Celkový účet za pronájem pak může být o pár desítek procent vyšší, než jste původně počítali. A pozor i na to, že součástí nájemní smlouvy může být ujednání o účtování si procent z celkového obratu.

Připomeňte si: Předvánoční prodej kaprů má svá pravidla. A úřady je přísně kontrolují

Venku je to lacinější

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Pokud nechcete riskovat a platit desítky tisíc za prodej uvnitř obchodních center, zkuste to před nimi. Improvizované vánoční trhy má téměř každé z nich a ceny za pronájem plochy jsou podstatně nižší. Třeba v královéhradeckém Tescu se platívalo 200 korun za metr čtvereční a den na venkovním stánku, ale uvnitř byla cena pětinásobná, tedy rovných 1000 korun.

Efektivní bývá i účast na vánočních trzích mimo obchodní centra. I na nich je ale potřeba počítat s poměrně striktními regulemi. Jsme výhradně řemeslný trh a podmínkou účasti je, aby prodejce nabízené zboží vlastnoručně zhotovoval. Sortiment je díky tomu každý rok sice podobný, ale ze strany nakupujících žádaný, říká Jan Němec, provozovatel adventního trhu v Písku. Ceny za pronájem prodejního místa se v tomto městě odvíjí od sortimentu. Jiná výše je určena pro rukodělné výrobce, jiná pro stánky nabízející rychloobrátkové zboží z kategorie rychlého občerstvení. Výše poplatku se nicméně pro všechny pohybuje ve stokorunách. Procenta z obratu prodejci neplatí, vybíráme pouze poplatek za nájem prodejního místa. V něm je zahrnuta i neomezená spotřeba elektrické energie, ostraha stánků v nočních hodinách a další služby, dodává Jan Němec.

Podle druhu sortimentu se nájem stánku platí i na trzích v Plzni. Tady ale dostávají prostor i obchodníci s komerčním zbožím, a proto se ceny pohybují od 10 000 do 30 000 korun. Prodejce komerčního sortimentu má ceny individuální, obvykle o 20 až 30 % vyšší než řemeslníci. Lidé už o řemesla na trzích tolik nestojí. Proto je náš trh otevřený i ne zcela typickému vánočnímu sortimentu. Nepouštíme k nám ale vyloženou komerci, třeba záclony si na trhu nekoupíte. Přitom by o ně možná byl větší zájem než o ručně vyrobený hrnek, komentuje provozovatel trhu Emil Procházka.

EBF16

Psali jsme: Štěstí přeje připraveným. Nic jiného pro e-shopy před Vánocemi neplatí

Pokud uvažujete o pronájmu stánku na tržišti, vyžadujte, aby byla v ceně zahrnuta i noční ostraha a stánek byl uzamykatelný. A o podmínkách jednejte včas. Trhy v nejlukrativnějších lokalitách velkých měst a turistických lokalitách bývají obsazeny už rok dopředu. V obchodních centrech stačí zajít na informace a tam už vás navedou za kompetentními osobami. Ti prodejci, kteří se na stánky vydávají jen před Vánocemi a nemají dostatečné kontakty, mohou využít i specializovaných služeb zajišťujících účast na trzích. Provozovatelům stánků nabízíme možnost bezplatné registrace a následné zasílání nabídek na jednotlivé akce po celý rok. Samozřejmostí je též intenzivní komunikace o podmínkách jednotlivých akcí a profesionální organizační servis při akci samotné. V naší databázi se nachází přes 4000 subjektů všemožného zaměření, říká Michal Šolc, provozovatel služby Stanky.biz s tím, že ze zkušenosti ví, že promotérům a organizátorům zbývá na komunikaci s třetími subjekty příliš málo času, než aby vzájemně doladili podmínky.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+