Státníci s internetem nekamarádí, přitom v byznysu značně pomáhá

Jaký vliv má internet na českou ekonomiku? Značný, jen státníci to stále nereflektují. Ukázala studie.

Internet má pozitivní vliv na zaměstnanost v ČR, je díky němu vyšší produktivita práce a většina českých firem ho nějakým způsobem využívá. Vyplývá to ze studie s názvem Česká internetová ekonomika, kterou pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) vypracovala poradenská společnost EEIP.

Studie jasně ukazuje, že internet je příležitost pro všechny a že českému hospodářství přináší mnoho pozitivních efektů. Věříme, že zjištěná fakta probudí v zástupcích státu větší chuť zaměřit se na další rozvoj této klíčové a perspektivní oblasti ekonomiky, komentuje zveřejněné ukazatele Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR a zároveň výkonný ředitel Internet Info (Internet Info je vydavatelem serveru Podnikatel.cz)

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Internet pozitivně ovlivňuje rozvoj ekonomiky

Internetová ekonomika tvoří přibližně 3 % HDP České republiky (cca 115 mld. Kč). Jde o činnosti, které jsou s internetem bezprostředně spojené. Internet jako průřezová technologie se postupně prolíná do čím dál více oblastí. Jedním z mnoha pozitivních vlivů je úspora na pracovních nákladech. Zvyšuje také produktivitu práce.

Čtěte také: Češi se už nebojí v obchodech platit kartou, na internetu ale mají stále obavy

Ti, co pracují s internetem, jsou produktivnější

Jak ukázala studie, průměrná produktivita práce na osobu v ČR je 707 000 Kč. V sektoru informační a komunikační technologie (ICT) dosahuje 1,3 mil. Kč. Má tak téměř dvakrát vyšší produktivitu práce, než je průměr ostatních odvětví. 

Dalším zajímavým údajem, který vyplynul ze studie, je počet pracovních míst, který internet zajišťuje. Umožňuje práci více jak 300 tisíc lidem v České republice. Stává se také nedílnou součástí téměř každé firmy.

Na druhé straně se však objevují v oblasti využití internetu také velké nedostatky. V užití internetu zaostává velká část domácností. Problémem je i nízká internetová gramotnost a slabší základní uživatelské dovednosti české populace, což je problém jak starších, tak mladých lidí, prozradila Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).

Čtěte také: Oko velkého bratra zdecimuje malé lihovary

Státníci vliv internetu na ekonomiku ignorují

Veřejná správa a také legislativa jsou jednou z bariér, která brzdí pozitivní vliv internetu na ekonomiku. Chybí také fundovaní odborníci a specialisté v IT sektoru. Za nedostatek specialistů a odborné síly v IT sektoru může jednoznačně náročnost technických věd vedle věd společenských, dodává Kateřina Hrubešová. Dalším neopomenutelným faktem je nedostatečná dostupnost kvalitního internetového pokrytí ve venkovských oblastech.

Veřejná správa a stát jako takový nechtějí slyšet, že má internet vliv na ekonomiku. Myslím si, že ve státní správě není ani dostatek schopných lidí, kteří by internetové ekonomice rozuměli, doplňuje Kateřina Hrubešová.

Internet je mnohem životaschopnější, než by se mohlo zdát. Rozvinul se bez zásahu státu, ale rozhodně si nemyslíme, že je to dobrý přístup. Cílem studie je vzbudit zájem. Chceme, aby se stát začal trochu více koncepčněji věnovat internetu a internetové ekonomice jako takové, komentoval jeden z výsledných faktů studie také Ján Simkanič.

Čtěte také: Nový občanský zákoník přinesl i sporné body. Které nejasnosti řeší e-shopy?

EBF16

Aktuální studie o vlivu internetu na české hospodářství uvádí i celou řadu návrhu a konkrétních příkladů, jak odstranit jmenované bariéry. Jednou z cest je například učinit z digitálního Česka prioritu rozvoje státu a aktualizovat strategii pro digitální Česko s jasnými cíli. Zaměřit se na posilování informační gramotnosti nejmladší a nejstarší generace a snažit se hledat cestu pro snížení nezaměstnanosti podporou digitálního rozvoje v ohrožených regionech.

Výsledky studie – Česká internetová ekonomika, kterou vypracovala poradenská společnost EEIP, to nekončí. Chceme v nejbližší době oslovit představitele veřejné správy, politických stran a také akademickou obec. Cílem je vyzvat je ke spolupráci v úsilí o rozvoj internetové ekonomiky v České republice a společně navrhnout změny v konkrétních zákonných normách, uzavírá Ján Simkanič.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+