Strach je největším bubákem začínajících podnikatelů. Jak se ho zbavit?

Chcete být úspěšnými podnikateli? S obavami to nepůjde. Myslí si to lidé, kteří už vrcholu dosáhli. Čtěte o limitech, které mnohým brání k cestě za nimi.

Problém většiny začínajících podnikatelů je strach. Obavy z nových věcí, povinností, neúspěchu, ale často i úspěchu paralyzují nejen rozvoj firmy, ale i osobnost samotného podnikatele. To není dobrý start. Pokud se člověk rozhodne pro vlastní cestu a založení firmy, měl by předem vyhodnotit možná rizika a podle nich se zařídit. Shodli se na tom úspěšní podnikatelé, kteří promluvili na Business Inspiration Forum 2013 v pražském klubu Lávka, jehož hlavním pořadatelem byla společnost Internet Info a její TUESDAY Business Network, sociální síť pro firmy a profesionály. Mezi pozvanými hosty byli producent a podnikatel Michal Horáček, předseda představenstva Pivovaru Svijany Tomáš Kučera nebo Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info, vydavatel serveru Podnikatel.cz.

Na start podnikání je vždycky dobrá doba

Lidé si vždycky říkají, jestli teď je ten správný čas pro zahájení podnikání. Skutečností ale je, že vlastně nikdy není špatný čas začít podnikat. Je jasné, proč je výborné začít v době prosperity. Lidé mají peníze a chtějí je utratit. Ale začít v časech ekonomicky tvrdých? I to může být dobré. Pokud se dobře připravíte, možná zjistíte, že to, co chcete začít, je potřeba a lidé to chtějí. Navíc mnoho lidí se bojí začít v době krize nebo poklesu, takže máte zase větší šanci na úspěch a co víc, v době poklesu je mnoho věcí a vybavení daleko levnějších, na prodej jsou dokonce celé firmy. Tolik na úvod úryvek z pátého vydání knihy Start Your Own Business kolektivu autorů z vydavatelství Entrepreneur Press. S tímto vyjádřením totiž úspěšní čeští podnikatelé, kteří se setkání na Lávce zúčastnili, souhlasí.

Trh je krutý, ale spravedlivý soudce

Ilustrační fotografie
Autor: www.isifa.com

Při startu podnikání není čas zaobírat se obavami. Mnoho podnikatelů se přitom bojí nejen neúspěchu, ale dokonce i úspěchu.

Lidé, kteří chtějí začít s podnikáním, musí mít jasno především v jedné věci. Zda o jejich zboží nebo služby bude zájem. Je proto důležité položit si otázky typu: Je něco, co na trhu chybí? Je něco, co by šlo dělat lépe? Najde se na trhu uplatnění ještě pro jednu firmu ze stejného oboru? Pokud jsou odpovědi kladné, je to cesta správným směrem. Je potřeba si na uvedené otázky odpovědět zcela pravdivě a zapomenout na své romantické představy o fungující firmě, která zabezpečí celou rodinu. Právě znalost trhu a jeho podmínek v daném čase a prostoru je tím nejlepším indikátorem úspěchu nebo naopak neúspěchu.

Možností, jak podnikatelský záměr otestovat, je celá řada. Dají se použít zcela zdarma a bez většího úsilí. Stačí se například na potřeby a touhy zeptat rodiny, přátel nebo sousedů. Dobrým vodítkem je i webová stránka fiktivní firmy. Na základě těchto prvních zjištění lze upravovat prvotní záměr. Pokud je například podnikatelským záměrem provoz rodinného penzionu, není nic jednoduššího, než vytvořit webové stránky s rezervačním systémem a případným zájemcům odpovědět, že požadované termíny jsou už obsazeny. Tento trik má pochopitelně omezenou dobu životnosti.

Nesmíte se bát tvořivosti a novinek. Připouštím, že spousta lidí vám řekne, že to je blbost, ale na druhou stranu, jen tehdy se rodí to nové a na tom se dá kasírovat. V zaběhnutých oborech a postupech se z vás stane jen další z řadových dělníků, říká podnikatel a textař Michal Horáček. Ne každý ovšem přichází s nápady hodnými Billa Gatese nebo Steva Jobse. Riskovat je možné jen do určité míry únosnosti, kterou má každý začínající podnikatel nastavenou jinak. Vždy zabírají zlepšováky a nová řešení veřejně známých produktů a služeb. Stačí prostě najít mezeru.

Začínající podnikatel se nemusí vyhýbat ani práci zdarma. Především pak v případech, kdy potřebuje získat praxi a vytvořit si portfolio, kterým by se mohl dál prezentovat. Práci zdarma lze někdy odvést také výměnou za získání doporučení pro další, už platící zákazníky či získání referencí.

Nepomíchat prostředky a cíle

Podnikateli poskytují přímou zpětnou vazbu jeho zákazníci. Analyzovat by ale měl i on sám. A to jak úspěchy, tak neúspěchy. Zvlášť na sebe pracující živnostníky bez možnosti konfrontace s kolegy může každodenní práce pro klienty natolik pohltit, že toho nebudou schopní. Navíc tu opět svou roli může sehrát strach, který podnikateli nedovolí ohlížet se zpět, hledat nová řešení a eliminovat kritické momenty. Staré pořekadlo o chybách, kterými se člověk učí, stále platí. Ovšem jen za předpokladu, že si dotyčný chyby připustí a je ochoten na jejich odstraňování pracovat.

Na škodu může být v začátcích podnikání nebo ještě před jeho samotným zahájením i přílišné teoretizování. Podle Michala Horáčka se to dá pojmenovat jako míchání prostředků s cíli: Když chce člověk být sochařem, tak nesmí uvažovat jen o tom, kde sehnat dobré majzlíky. A to se spoustě lidí děje. Takový člověk pak jen shání nářadí, ale nedělá svou práci. Nakonec má třeba 170 majzlíků a je z něj odborník. Ovšem odborník na ty nástroje, na ty prostředky. K sochání jako takovému se vůbec nedostane. A tomu se přece původně věnovat nechtěl. Cíle jsou velké a těžko se popisují, proto se je řada lidí bojí definovat a snaží se tomu vyhnout právě zaměřením na prostředky. To ale nikam nevede.

EBF

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

Pro člověka, který chce vstoupit do podnikání, platí to samé, co pro golfisty, říká Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info: Pokud se na greenu budu bát, že mi míček spadne do vody, je velmi vysoká pravděpodobnost, že se tak při dalším odpalu stane. Úspěšní hráči neřeší, jak se vodní překážce vyhnout, ale myslí na další odpal, který bude následovat za ní. Není proto možné připustit, aby strašák rizika omezoval rozvoj. Živnostník i firma by se měli vyvíjet, vyhledávat nové příležitosti a inovovat. Jen tak budou zdravé, životaschopné a inspirativní. Jak zaznívalo na setkání Business Inspiration Forum 2013, žijeme v nádherné době, která je plná možností. Jen je potřeba nebát se je využít.

A na závěr opět krátký úryvek z knihy Start Your Own Business: Nedovolte strašáku rizika, aby vám zabránil jít kupředu. Zeptejte se sami sebe: Co opravdu riskuji? A vyhodnoťte si míru rizika. Čeho se vzdáváte? Co ztratíte, když nebudou věci fungovat tak, jak si představujete? Neriskujte tam, kde si to nemůžete dovolit. Neriskujte váš domov, rodinu nebo zdraví. Položte si otázku: Jestliže to nebude fungovat, budu na tom hůř než jsem teď? Jestliže to jediné, co ztratíte, je čas, energie a peníze, pak to za to stojí.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 5. 2013 17:20

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+