Svatý boj proti daňovým únikům má i stinnou stránku, a to nabubřelost byrokracie

Nehledejme viníky krachu LevneElektro.cz. Ať už za problémy může kdokoli, faktem zůstává, že boj proti daňovým únikům má i stinnou stránku. [KOMENTÁŘ]

Na tuzemské e-commerce scéně to v posledních týdnech pěkně vře. Gigant Alza.cz opustil před několika týdny srovnávač Heureka.cz, přičemž zároveň nabídl dalším e-shopům, že jim s odchodem od Heureky rovněž pomůže. Když už emoce pomalu vychladly, trh šokovala další zpráva. Do existenčních problémů se dostal e-shop LevneElektro.cz s 1,5 miliardovými tržbami.

Podle vyjádření majitelů může za krach „řízený zásah Finanční správy České Budějovice“. Důvodem pro toto pozastavení je účast společnosti v obchodním řetězci firem, kterými byla podvedena a za jejichž protiprávní jednání při (ne)odvodu DPH nese díky přenesené daňové povinnosti odpovědnost. Tento problém se s největší pravděpodobností dotýká, či dotkne i dalších subjektů na českém e-commerce a elektro retail trhu, uvedl šéf e-shopu Petr Václav.

Finanční správa se ovšem proti tomuto tvrzení důrazně ohradila. Podle ní je reverse charge zásadní opatření proti nejčastějšímu způsobu úniku na DPH, což je situace, kdy dodavatel z transakce neodvede státu DPH, ale odběratel si na druhou stranu nárokuje odpočet daně ze státní kasy. Stát je pak nucen vyplatit odběrateli daň, kterou neobdržel, a dostává se tím do minusu. Problém by mohl podle finanční správy nastat také tím, že dodavatel neoprávněně nezatížil prodej zboží v tomto režimu daní při prodeji osobám, které nejsou plátci DPH.

Tato druhá varianta by připadala v úvahu obecně při prodeji konečným zákazníkům, tedy zejména občanům, a tato chyba by musela být konána v extrémních četnostech, aby vznikly firmě tak závažné daňové nedoplatky, které by jí mohly způsobit problém. Je naprosto a zcela nemožné, aby se jakýkoliv plátce dostal do tak vážných problémů, jak je ve vyjádření společnosti naznačováno, právě kvůli reverse charge, uvedla finanční správa ve svém prohlášení.

Čtěte více na Lupa.cz: Mohou si za to sami. Úředníci se brání nařčení v kauze LevnéElektro

Opatření proti únikům zvyšují byrokracii

Diskuze pak začaly plnit spekulace, co se vlastně opravdu stalo a kdo je na vině. Zda opravdu firmu semlela úřednická mašinérie, jak tvrdí majitelé, či zda se e-shop stal obětí karuselového podvodu nebo zda jednoduše sám, ať už vědomě nebo nevědomě, porušil zákony. Vzhledem k tomu, že kromě zúčastněných, kteří se zatím podrobněji nevyjádřili, nikdo přesně neví, co se vlastně stalo, nemá smysl se pouštět do hledání viníků. Přesto kauza LevneElektro.cz mimoděk upozorňuje na palčivý problém posledních let, kterým je stále větší přenášení kontrolní odpovědnosti na podnikatele a s tím spojený nárůst byrokracie. To, že administrativní požadavky státu vůči podnikatelům v posledních letech narůstají, je totiž fakt, ať už byrokracie může za konec LevneElektro.cz nebo nikoli.

Reverse – charge se stal jedním z nejoblíbenějších nástrojů stávajícího ministra financí Andreje Babiše, který už drahnou dobu lobbuje u Evropské komise za to, aby se přenesení daňové povinnosti mohlo aplikovat na další zboží a služby. Aktuálně je totiž stanoven seznam komodit a služeb, na které mohou jednotlivé státy reverse – charge uplatňovat a Česko brzy “vyplýtvá” své možnosti. Režim reverse – charge se pod taktovkou Andreje Babiše rozrůstá pomalu každého čtvrt roku a již se tenčí seznam položek, na které se v Česku ještě neuplatňuje.

„Pár“ drobností spojených s reverse – charge

Že režim reverse – charge patří mezi opatření, která pomáhají v boji proti daňových únikům, se v podstatě všichni shodují. Jenže stejně jako u dalších opatření, která mají za cíl snížit daňové úniky, se s ním pojí i řada byrokratických dopadů na podnikatele. A právě tyto dopady bývají ignorovány či marginalizovány a ve jménu “vyššího dobra” je až skoro necudné o nich mluvit. Jenže právě byrokratická zátěž by měla být jedním z hlavních kritérií, která by měli politici brát v potaz. Pro připomenutí přehled nových povinností, které vznikly kvůli zavedení reverse – charge v roce 2012.

Nové povinnosti, které vyplynuly pro poskytovatele plnění:

  • Vystavit doklad do 15 dnů od uskutečnění plnění, vč. DPH (bez DPH)
  • Povinnost vést evidenci plnění podle MFČR, která je stanovena formou,
    strukturou a obsahem
  • Na dokladu uvést povinnost, která vyplývá pro příjemce plnění (popř. doplnit
    na doklad daň a daň přiznat)
  • Předložení evidence ve lhůtě pro podání daňového přiznání
  • Přiznání k DPH ř. 25

Povinnosti, které vyplynuly pro příjemce plnění:

  • Povinnost přiznat daň k datu uskutečnění
  • Současně vzniká nárok na odpočet
  • Povinnost doplnit na doklad částku daně (příjemce je odpovědný za správnost
    sazby)
  • Povinnost vést evidenci plnění podle MFČR, která je stanovena formou,
    strukturou a obsahem
  • Předložení evidence ve lhůtě pro podání daňového přiznání
  • Přiznání k DPH ř. 10 nebo 11, ř. 43 nebo 44

Reverse – charge byl navíc jen začátek. Už ta samá novela zákona o DPH navíc obsahovala ručení plátců za neodvedenou DPH, kterým stát jednoduše přehodil kontrolní odpovědnost na podnikatele. Ručení se navíc v dalších letech rozšířilo a nyní vzniká ručení i v případě obchodování s nespolehlivým plátcem nebo při platbě na jiný než registrovaný účet. Že se díky těmto novinkám opět zvýšila administrativa pro podnikatele, asi netřeba dodávat. Kdo se chce vyhnout ručení, musí si vše řádně a pečlivě hlídat. Pro pořádek dodejme, že tato opatření zavedl tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek.

Kontrolní hlášení, další byrokratický hřebíček do podnikatelské rakve

Zatím poslední třešničkou na byrokratickém dortu, tentokrát už z pera Andreje Babiše, je zavedení kontrolních hlášení k DPH. Jak ukázal nedávný průzkum Hospodářské komory ČR (HK ČR), pětině plátců zabralo vyplňování sice méně než jednu hodinu, více než polovina plátců DPH však musela do vlastního vyplňování kontrolního hlášení investovat více hodin a méně než 1 den, pětině pak vyplňování trvalo 1 až 3 dny. Z propočtů pak vychází, že všem čtvrtletním plátcům vyplnění kontrolního hlášení zabralo celkem až 1,2 milionů hodin, měsíčním plátcům DPH téměř 1,3 milionů hodin.

Co se týče nákladů na zpracování kontrolních hlášení, mikro, malé a střední podniky zaplatily obvykle do 10 tisíc Kč. Jak upřesnila HK ČR, z velkých podniků byly náklady vyšší, třetina z nich za tuto agendu zaplatila řádově desítky tisíc Kč, další třetina pak dokonce více než 100 tisíc Kč.

Čtěte více: 2,5 milionu hodin strávili podnikatelé nad hlášením k DPH, chtějí kompenzace

Administrativa spojená s daněmi je u nás obrovská

Výsledkem svatého boje proti daňovým únikům je nabubřelá byrokracie, která pak paradoxně podvodům s daněmi nahrává. Jak už jsme upozorňovali před časem, podle pravidelné studie Světové banky Doing Business patří Česku až 122. příčka ze 189 zemí v parametru “placení daní”. Problém není ani tak v daňových sazbách, i když i zde jsme za průměrem OECD. Největší průšvih je čas, který musí podnikatelé na daně obětovat. Tuzemští podnikatelé totiž stráví administrativou spojenou s daněmi ročně v průměru 405 hodin, průměr OECD přitom činí 177 hodin.

widgety

Pokud budeme tato data ignorovat a rezignujeme na snižování byrokracie, může se brzy stát, že řadu firem “upapírujeme” k zániku. Veškerá nová opatření by měla být hodnocena nejen optikou ministerstva financí, ale především optikou podnikatelů. Každá nová povinnost totiž stojí, a to vždy, minimálně čas na přizpůsobení. A čas jsou peníze.

Často zaznívají ze strany politiků argumenty, že jde jen o drobné zvýšení administrativy. Že se jen upgradují účetní systémy (asi samy od sebe). Že jde jen o jeden formulář navíc a že data stejně podnikatelé mají. Že pár řádků navíc v přiznání vlastně žádná zátěž není. Jenže stokrát nic umořilo osla. Neignorujme proto fakt, že to, že každý podnikatel musí vyplnit jeden formulář navíc, ba dokonce i jeden řádek navíc ve stávajícím formuláři, je administrativní zátěž. Pomalu se totiž vše nasčítává a může se tak klidně stát, že se dočkáme doby, kdy budou daňové úniky podnikatelů nulové. Žádní podnikatelé tu totiž nezbudou.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 7. 2016 21:38

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+