Hlavní navigace

Test 63 živnostníků, jakou kampaň připravují na začátek školy. Výsledek? Tristní

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Fekar 27. 8. 2014

Už v pondělí se otevřou brány škol a s výjimkou vysokoškoláků začne žákům a studentům, ale i učitelům, nová sezóna. Příležitosti na tom vydělat využíváme málo.

Rozeslal jsem 63 mailů menším firmám a živnostníkům s jednoduchým dotazem, co chystají v rámci kampaně „back to school – zpátky do školy“. Výsledkem bylo pár odpovědí, naprostá většina z nich rozpačitých. Připomínání začátku školního roku je naprosto přehnané. Média se snaží udělat z toho senzaci, napsal mi třeba Jiří Vávra, majitel virtuálního vinného sklepa jjvíno.cz.

Začal jsem si připadat jako mediální hyena, ale svůj záměr zmapovat, jak se české firmy snaží obchodně využít začátek školního roku jsem nechtěl vzdát. Oslovil jsem pár dalších lidí z byznysu na Facebooku, telefonicky a dokonce jsem se ptal i v papírnictví, které mám kousek za rohem. Výsledek byl podobně zoufalý. Nejsou to přece Vánoce! řekl mi jeden obchodník.

Smyslem obchodu je prodat. Nebo ne?

Trochu mi tím vyrazil dech. Ani jsem se nezmohl na velký protest. Na rozdíl od něj si totiž myslím, že začátek školy je báječná příležitost prodat, v podstatě komukoli cokoli. A nemyslím to nijak pejorativně. Lidé, zvlášť ta hezčí a něžnější polovička z nich, přece chtějí nakupovat – a obchodníci chtějí prodávat, proto by měli zákazníkům pomáhat hledat důvody, proč utrácet.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Studenti se akcí od českých živnostníků nedočkají.

Loni agentura GfK uskutečnila online výzkum, v rámci kterého zjistila, že sedmdesát procent rodičů plánuje vrhnout se před začátkem školy do papírnictví a hypermarketů. To asi nepřekvapí. Copak to ale není nádherná příležitost těm sedmi z deseti lidí něco prodat?

Podnikatelé se málo snaží

Místo toho mám pocit, že je letos reklam postavených na zahájení školy mnohem méně než jindy. S tím souhlasím, kromě letáků některých řetězců a pár televizních reklam na nějaké propisky jsem také nic moc nezaregistroval. Asi se to už bere jako samozřejmost, že rodiče musejí utratit část rodinného rozpočtu na školní výbavu, potvrdil mi i šéfredaktor měsíčníku Zboží & Prodej.

Mohl jsem se obrátit na velké obchodní řetězce, mobilní operátory nebo globální značky výdobytků techniky. Snesly by mi spousty argumentů, proč na konci prázdnin sáhnout do peněženky a koupit si to či ono. Ale tomu jsem se chtěl vyhnout – stačí namátkou prohledat web, najdete spousty nabídek. Mobilního operátora už pravidelně zviditelňuje hudební open air party s názvem Back to School, jedna z kosmetických značek ve svém e-shopu nabízí růžové baťůžky a kabelky ve tvaru ptáčka, které zaručeně potřebujete k úspěšnému startu školního roku.

Možná podnikatelům křivdím. Podle mě to ale trochu vypovídá o stavu českého podnikání. Nesouhlasíte se mnou? Pojďme o tom diskutovat – napište nám do redakce nebo do diskuse pod článkem, jak to vidíte vy.

Škola jsou jenom učebnice, pastelky a přezůvky?

Každá možnost zvýšit prodej je skvělá, souhlasí se mnou marketingový odborník Michal Halmeš. Jenže back to school se týká jen určité cílovky – rodičů dětí školou povinných. Přijde mi nevhodné spojovat s koncem prázdnin produkty, které se školou nesouvisejí. Všechno je třeba brát s rozumem a neznásilňovat segmenty, které nemají přímou souvislost, tvrdí však marketér.

Jako by se Michal domluvil se šéfem české pobočky internetového knihkupectví Martinus.cz. Pokud děláme kampaně na učebnice a knihy spojené se vzděláváním, které studenti beztak potřebují a navíc je mohou koupit levněji, myslím, že je to správné. Ale jestliže někdo od konce července propaguje produkty, které se školou souvisí jen málo, přijde mi to přitažené za vlasy, míní Dušan Murčo, country manažer knihkupectví.

Netvrdím, že se má zákazníkům vnucovat nějaká „americká haló akce“. Tvrdím jen, že návrat do školních lavic je skvělou příležitostí pro šikovného obchodníka.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

Tipy pro vaše podnikání: Zkuste se dívat jinak

Slíbil jsem vám pár tipů. Pokud jste dočetli až sem, posuďte sami, jestli některý z nápadů nevyužijete. Berte to jako gratis servis od svého oblíbeného magazínu o podnikání.

Spoustu maminek čeká náročný úkol. Poprvé dovést svého syna nebo dceru do školy. Vlastně ho tak výrazným způsobem posunout na dráze životem. Ženy chtějí být hezké a upravené, což je jistě dobře. Jste kadeřník? Provozujete kosmetický salon? Prodáváte módu? Nestyďte se zabrnkat na školní strunu.

Změna dítěte ve školáka, to je přece významná událost pro celou rodinu. Kdo z vás si dodnes nepamatujete na svůj první den ve škole, na paní učitelku nebo na první dívku, která se vám tak líbila? Co je špatného na tom, když jako restauratér, majitel cukrárny, kavárny či jiného gastropodniku nabídnete slavnostní rodinné menu – předškolní večeři, první „školní“ oběd nebo dort ve tvaru učebnice, aktovky, zvířátka, čehokoli podle vlastní fantazie?

Žijeme sice v digitální době, ale nějaká originální sada fotografií, pohlednic nebo obrázková knížka z prvního školního dne by se babičkám docela jistě líbily. Jste fotograf? Proč něco podobného nenabízíte?

Pravda, mediální trh u nás skomírá a dětských časopisů nevychází zase tolik. Navíc ve vydavatelstvích sedí spousta profesionálních marketérů, radit tedy nepotřebují. Když si ale tištěné časopisy tolik stěžují na klesající prodeje, nechápu, proč jsem nikde neviděl speciální školní předplatné s dárkem?

Máte cestovku nebo hotel? Pak vaše podnikání se školou rozhodně nijak nesouvisí. Vážně souhlasíte? Když už mají maminka s tatínkem doma školáka, možná by ho rádi jeden víkend svěřili babičce a sami se vydali na prodloužený víkend. Proč jim ho neprodat jako dárek ke školnímu roku?

Našli jste v článku chybu?

27. 8. 2014 21:34

Pro papírnictví je začátek školního roku jistě příležitost, ale co by si autor článku představoval, že mělo připravit to v prvním odstavci kritizované vinařství, to by mě tedy fakt zajímalo.

28. 8. 2014 17:56

Filipe,
já Váš názor samozřejmě respektuju. Předpokládám ale, že nejste podnikatel, spíš rodič, který se snaží obhájit podnikatele, proč nepřemýšlejí nad využitím začátku školního roku pro marketing.
Protože podnikatel přeci nemůže hledat důvody, proč něco nejde nebo proč něčeho lidé nebudou využívat. Má hledat způsoby, jak svoje produkty prodat co nejvíce lidem.
A jinak: nevědomky jste napsal, o co jde. Vám je přeci jedno, jestli "školní kampaň" využijí rodiče školáků, nebo třeba osamělá vdova,…


Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?