Hlavní navigace

Test 63 živnostníků, jakou kampaň připravují na začátek školy. Výsledek? Tristní

27. 8. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Už v pondělí se otevřou brány škol a s výjimkou vysokoškoláků začne žákům a studentům, ale i učitelům, nová sezóna. Příležitosti na tom vydělat využíváme málo.

Rozeslal jsem 63 mailů menším firmám a živnostníkům s jednoduchým dotazem, co chystají v rámci kampaně „back to school – zpátky do školy“. Výsledkem bylo pár odpovědí, naprostá většina z nich rozpačitých. Připomínání začátku školního roku je naprosto přehnané. Média se snaží udělat z toho senzaci, napsal mi třeba Jiří Vávra, majitel virtuálního vinného sklepa jjvíno.cz.

Začal jsem si připadat jako mediální hyena, ale svůj záměr zmapovat, jak se české firmy snaží obchodně využít začátek školního roku jsem nechtěl vzdát. Oslovil jsem pár dalších lidí z byznysu na Facebooku, telefonicky a dokonce jsem se ptal i v papírnictví, které mám kousek za rohem. Výsledek byl podobně zoufalý. Nejsou to přece Vánoce! řekl mi jeden obchodník.

Smyslem obchodu je prodat. Nebo ne?

Trochu mi tím vyrazil dech. Ani jsem se nezmohl na velký protest. Na rozdíl od něj si totiž myslím, že začátek školy je báječná příležitost prodat, v podstatě komukoli cokoli. A nemyslím to nijak pejorativně. Lidé, zvlášť ta hezčí a něžnější polovička z nich, přece chtějí nakupovat – a obchodníci chtějí prodávat, proto by měli zákazníkům pomáhat hledat důvody, proč utrácet.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Studenti se akcí od českých živnostníků nedočkají.

Loni agentura GfK uskutečnila online výzkum, v rámci kterého zjistila, že sedmdesát procent rodičů plánuje vrhnout se před začátkem školy do papírnictví a hypermarketů. To asi nepřekvapí. Copak to ale není nádherná příležitost těm sedmi z deseti lidí něco prodat?

Podnikatelé se málo snaží

Místo toho mám pocit, že je letos reklam postavených na zahájení školy mnohem méně než jindy. S tím souhlasím, kromě letáků některých řetězců a pár televizních reklam na nějaké propisky jsem také nic moc nezaregistroval. Asi se to už bere jako samozřejmost, že rodiče musejí utratit část rodinného rozpočtu na školní výbavu, potvrdil mi i šéfredaktor měsíčníku Zboží & Prodej.

Mohl jsem se obrátit na velké obchodní řetězce, mobilní operátory nebo globální značky výdobytků techniky. Snesly by mi spousty argumentů, proč na konci prázdnin sáhnout do peněženky a koupit si to či ono. Ale tomu jsem se chtěl vyhnout – stačí namátkou prohledat web, najdete spousty nabídek. Mobilního operátora už pravidelně zviditelňuje hudební open air party s názvem Back to School, jedna z kosmetických značek ve svém e-shopu nabízí růžové baťůžky a kabelky ve tvaru ptáčka, které zaručeně potřebujete k úspěšnému startu školního roku.

Možná podnikatelům křivdím. Podle mě to ale trochu vypovídá o stavu českého podnikání. Nesouhlasíte se mnou? Pojďme o tom diskutovat – napište nám do redakce nebo do diskuse pod článkem, jak to vidíte vy.

Škola jsou jenom učebnice, pastelky a přezůvky?

Každá možnost zvýšit prodej je skvělá, souhlasí se mnou marketingový odborník Michal Halmeš. Jenže back to school se týká jen určité cílovky – rodičů dětí školou povinných. Přijde mi nevhodné spojovat s koncem prázdnin produkty, které se školou nesouvisejí. Všechno je třeba brát s rozumem a neznásilňovat segmenty, které nemají přímou souvislost, tvrdí však marketér.

Jako by se Michal domluvil se šéfem české pobočky internetového knihkupectví Martinus.cz. Pokud děláme kampaně na učebnice a knihy spojené se vzděláváním, které studenti beztak potřebují a navíc je mohou koupit levněji, myslím, že je to správné. Ale jestliže někdo od konce července propaguje produkty, které se školou souvisí jen málo, přijde mi to přitažené za vlasy, míní Dušan Murčo, country manažer knihkupectví.

Netvrdím, že se má zákazníkům vnucovat nějaká „americká haló akce“. Tvrdím jen, že návrat do školních lavic je skvělou příležitostí pro šikovného obchodníka.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

Tipy pro vaše podnikání: Zkuste se dívat jinak

Slíbil jsem vám pár tipů. Pokud jste dočetli až sem, posuďte sami, jestli některý z nápadů nevyužijete. Berte to jako gratis servis od svého oblíbeného magazínu o podnikání.

Spoustu maminek čeká náročný úkol. Poprvé dovést svého syna nebo dceru do školy. Vlastně ho tak výrazným způsobem posunout na dráze životem. Ženy chtějí být hezké a upravené, což je jistě dobře. Jste kadeřník? Provozujete kosmetický salon? Prodáváte módu? Nestyďte se zabrnkat na školní strunu.

Změna dítěte ve školáka, to je přece významná událost pro celou rodinu. Kdo z vás si dodnes nepamatujete na svůj první den ve škole, na paní učitelku nebo na první dívku, která se vám tak líbila? Co je špatného na tom, když jako restauratér, majitel cukrárny, kavárny či jiného gastropodniku nabídnete slavnostní rodinné menu – předškolní večeři, první „školní“ oběd nebo dort ve tvaru učebnice, aktovky, zvířátka, čehokoli podle vlastní fantazie?

Žijeme sice v digitální době, ale nějaká originální sada fotografií, pohlednic nebo obrázková knížka z prvního školního dne by se babičkám docela jistě líbily. Jste fotograf? Proč něco podobného nenabízíte?

Daně x

Pravda, mediální trh u nás skomírá a dětských časopisů nevychází zase tolik. Navíc ve vydavatelstvích sedí spousta profesionálních marketérů, radit tedy nepotřebují. Když si ale tištěné časopisy tolik stěžují na klesající prodeje, nechápu, proč jsem nikde neviděl speciální školní předplatné s dárkem?

Máte cestovku nebo hotel? Pak vaše podnikání se školou rozhodně nijak nesouvisí. Vážně souhlasíte? Když už mají maminka s tatínkem doma školáka, možná by ho rádi jeden víkend svěřili babičce a sami se vydali na prodloužený víkend. Proč jim ho neprodat jako dárek ke školnímu roku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Většinu profesního života je rozkročený mezi obchodem a marketingem či jako psavec, ať už jako novinář, jako bloger nebo jako copywriter.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).