Těžké časy pro OSVČ. V obchodu i cestovním ruchu

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce snížit hranici pro povinnou registraci DPH, registrační pokladny a minimální měsíční pojistné pro OSVČ 8000 korun.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR aktuálně zaměřil své aktivity na možné varianty řešení narovnání podmínek k podnikání, a to v oblasti povinnosti plátcovství DPH. Podle jejich názoru by měl být zásadním způsobem upřednostněn lepší výběr daní a přijata opatření k zamezení velkých daňových úniků v oblasti malo a velkoobchodu, hostinské činnosti i jinde, před vlastní daňovou úpravou. Čtěte také: Kalouskova opatření pro OSVČ. Nižší výdajové paušály a vyšší daň z příjmu 

Nekompromisní analýza z dosavadního šetření

Z materiálu Analytického pracovního týmu RHSD pro vnitřní trh vyplývá:

widgety

  • Nesoulad evidence jednotlivých živností OSVČ s evidencí jednotlivých plátců DPH. Schází údaje o přehledu plateb za sociální a zdravotní pojištění opět dle skupin OSVČ, zaměstnanců (na základě analýz a porovnání tedy lze pouze odhadovat dopady do státního rozpočtu s určitou mírou rozptylu).
  • Jednoznačný výrazný nárůst OSVČ na úkor zaměstnanců do konce roku 2011 (lze očekávat další nárůst OSVČ i v roce 2012).
  • Navrhované snížení hranice pro povinnou registraci k DPH na částku 750 tis. korun od roku 2013 nebude odpovídající nám nejbližším ekonomikám (analytický tým doporučuje nastavit tuto hranici na 450 Kč).
  • Schází legislativní povinnost řádného vedení dokladů v listinné, případně elektronické podobě, (obdoba již dříve připraveného, avšak nerealizovaného zákona o registračních pokladnách), pro subjekty v oboru maloobchod, velkoobchod a veřejného stravování, které jsou neplátci DPH (podle pracovního týmu je ČR je jedinou ekonomikou, kde systém elektronického účetnictví v oboru maloobchod, velkoobchod a veřejné stravování není legislativně upraven).
  • Nesoulad mezi OSVČ na straně jedné a zaměstnanci a zaměstnavateli na straně druhé v oblasti plateb sociálního a zdravotního pojištění (dle návrhu daňové reformy se tyto rozdíly mají dále prohloubit od roku  2015, spíše však již od roku 2014. Očekává se přechod drtivé většiny pracovníků zejména maloobchodu na OSVČ).
  • Nepřiměřenost výše daňových paušálů. RHSD současně konstatuje, že systém uplatňování daňových paušálů vytváří korupční prostředí s daňovými doklady (fiktivní faktury, které mohou zásadně ovlivnit výběr jak daně z příjmu, tak i DPH.).

Návrhy pracovního týmu

Pracovní tým RHSD proto navrhuje snížit hranici plátce DPH na 450 tis. Kč/rok, respektive od roku 2013 na 750 tis. korun a od roku 2014 450 tis. korun. Dále neprodleně připravit návrhy na rozšíření pravomocí finančním úřadům v možnosti nařízení vedení účetnictví a účetních dokladů v listinné i elektronické podobě pro OSVČ, subjekty, provozovny aj. v oboru maloobchod, velkoobchod a veřejné stravování, které se daňovým povinnostem zjevně vyhýbají. Současně zahájit přípravu návrhu zákona k zavedení povinné elektronizace účetních dokladů všech subjektů maloobchodu, velkoobchodu a veřejného stravování (plátci i neplátci DPH). Nejpozději od roku 2014. VIDEO: Svůj byznys upekli v hospodě. Dnes mají úspěšný freeski obchod

Mezi další návrhy patří i výrazné omezení paušálů od roku 2013, případně zamezení využití paušálu v maloobchodu, velkoobchodu a veřejném stravování vůbec. Podle RHSD je jejich používání neodůvodnitelné. Navrhuje se také přehodnocení nerovnoprávného zpoplatnění sociálního a zdravotního pojištění u zaměstnanců, zaměstnavatelů a OSVČ. Úvaha, že všechny subjekty budou platit stejně, není podle pracovního týmu racionální. OSVČ by byly výrazně a bezdůvodně zvýhodněny. Přiměřené by bylo navýšení minimálních sazeb sociálního a zdravotního pojištění OSVČ na cca dvojnásobek, tj. 7 až 8 tisíc měsíčně. Čtěte také: 5 věcí, kterých se střezte, pokud pochybíte vůči zákazníkovi  

36 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 4. 2012 12:41

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu

  •  
    Jak si nastavit značku sami
  • Jak značku na internetu řídit
  • Jak značku dostat lidem pod kůži

Detailní informace o školení Jak nastavit firemní značku a řídit ji v onlinu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+