Hlavní navigace

Většina lidí nakoupí vánoční dárky v listopadu. Už se v eshopu připravujte

13. 10. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 329515
Více než polovina Čechů má v plánu pořídit vánoční dárky už listopadu. Kdo proto ještě nezačal v e-shopu s přípravami, má nejvyšší čas. Poradíme vám, na jaké věci byste neměli hlavně zapomenout.

Přestože do samotných Vánoc zbývají více než dva měsíce, vánoční nákupní horečka vypukne již zanedlouho. Více než polovina lidí totiž letos plánuje nakoupit dárky v listopadu. Pokud jste se v e-shopu na tento fakt ještě nezačali připravovat, máte na čase. Poradíme vám, na co byste neměli zapomenout a jaké věci se vyplatí, v souvislosti s blížícím se nákupním mumrajem, udělat nebo alespoň zvážit.

Nákupní horečka vypukne v listopadu

Řada lidí nechá samozřejmě i letos nákupy vánočních dárků až na poslední chvíli. Jak vyplynulo z průzkumu českého internetového prodejce Kasa.cz, jejich počet se oproti loňsku snížil. Zatímco v roce 2010 nechalo vánoční nákupy na poslední chvíli 39 % respondentů, letos plánuje dárky v prosinci pořizovat jen 21 % dotázaných. Dá se sice očekávat, že počet “last-minute nakupujících” bude v reálu přece jenom o něco vyšší, oproti loňsku ale podle odborníků opravdu dojde k jejich poklesu.

Jak dále ukázal průzkum, více než polovina Čechů (52 % dotázaných) plánuje nakoupit dárky na Vánoce v listopadu. Takřka čtvrtina respondentů pak uvedla, že věci pod stromeček nakoupí již v říjnu. Zbytek chce počkat až na poslední chvíli nebo na povánoční výprodeje. Příjemnou informací pro e-shopy může být fakt, že na internetu plánuje nakoupit dárky třetina obyvatel.

Vzhledem k tomu, že většina lidí plánuje nakoupit dárky už v blízké době, máte nejvyšší čas se na to začít ve vašem e-shopu připravovat. Základem a povinností, bez které se sami obíráte o zisky, je navýšení kapacity skladů a zajištění dostatku zboží. Nezáleží přitom, mezi jak velké e-shopy patříte. I pokud jste sebemenší (fungující) online obchod, poptávka po vašem zboží se brzy zvýší. Bylo by proto velkou chybou nedokázat zvýšený zájem uspokojit. Čtěte více: Má smysl si k e-shopu pronajímat i sklad? Jak pro koho

Speciální slevy nedělejte

Samostatnou otázkou pak zůstává, jaké další speciální akce na Vánoce zvolit. Někteří odborníci sice tvrdí, že bez slevového kolotoče to nepůjde, samy e-shopy však uvádějí, že v tomto ohledu nic speciálního nechystají. “Slevové akce pro zákazníky chystáme po celý rok, Vánoce proto nebudou výjimkou. V tomto směru tedy na Vánoce nic speciálního chystat nebudeme,” uvedla serveru Podnikatel.cz Michala Gregorová, tisková mluvčí Mall.cz.

Podobně se vyjadřují i další, menší obchody. Například Michal Jirek, provozovatel e-shopu Čerstvákáva.cz, nesouhlasí s tím, že bez zvláštních slev to na Vánoce nepůjde. Nic nechystáme, ani vloni žádné speciální slevové akce nebyly. Přesto byl obrat v prosinci 4,5× vyšší než průměrný obrat za „běžné“ měsíce. Není to o slevách, je to o produktech a servisu, domnívá se Jirek. Čtěte více: Řešit Vánoce teď v létě? Poradíme vám, bez čeho si během nich neškrtnete

Rychlost nade vše

Právě rychlost a kvalitu doručení považují obchodníci za mnohem důležitější prvek, než je třeba sleva 30 %. V prosinci, těsně před Vánoci, kdy lidé dohánějí na poslední chvíli, co předtím zanedbali, patří rychlost a jistota doručení k nejvíce vyhledávaným “jistotám”. Pokud se vám podaří dárek objednaný 23. prosince doručit na Štědrý den dopoledne, buďte se jistí, že zákazník si to zapamatuje. Zákazník raději nakoupí za běžnou cenu, má-li jistotu, že zboží dostane v pořádku a včas. Sice jsme vloni ještě 24. prosince dopoledne rozváželi zboží a pracovní doba 23. prosince byla od 6 ráno do 5 ráno druhého dne, za to však bez slev, potvrdil serveru Podnikatel.cz Michal Jirek.

Zároveň si však v tomto ohledu dejte pozor, abyste nepřecenili své síly nebo možnosti dopravců. Je lepší informovat na stránkách jasně o termínech dodání a riziku, že zboží nedojde včas, než slibovat nemožné a dárky dodávat na Štěpána. Řada e-shopů končí z těchto důvodů s prodejem vánočních dárků několik dní před Štědrým dnem. Pokud by se pak náhodou stalo, že nějaký dárek nezvládnete včas doručit, zákazníka o tom včas informujte a nabídněte mu s omluvou třeba nějaký dárek.

V případě dalších vánočních akcí se pak držte jednoduché matematické rovnice, ze které vám musí vyjít, že díky vaší kampani na tom budete lépe, než kdybyste nic nedělali. Jestliže vám rovnice takto nevychází, držte se raději pravidla “kdo nic nedělá, nic nezkazí”. Ne každá sleva 50 % a mobil ke každému výrobku se totiž pozitivně odrazí na ziscích, přestože vám zřejmě zvýší tržby. Stejně jako loni platí, že nic nezkazíte osvědčenými nástroji jako například doprava či poštovné zdarma, vouchery v různých hodnotách na zboží dle výběru, speciální dárkové balíčky nebo vánoční dárkové balení. Čtěte více: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více

Tipy na vánoční akce

  • Doprava zboží zdarma
  • Dárkové zabalení objednávky
  • Vouchery na zboží
  • 1+1 zdarma
  • Garanci expresního dodání (nejpozději do druhého dne)
  • Dárkové balíčky

Jaké zboží bude letos v kurzu?

Podobně jako v loňském roce by i letos měly na Vánoce nejvíce “frčet” nákupy oblečení, kosmetiky a elektroniky. Co se týče konkrétních výrobků – hitů, očekávají odborníci letos změnu. Jen se úplně neshodují, o jaké zboží půjde. K loňským hitům předvánočních nákupů patřily robotické vysavače a stroje na přípravu espressa. Hodně se prodávala i drobná spotřební elektronika jako žehličky na vlasy, elektrické kartáčky a podobně. Letos očekáváme silný zájem o čtečky elektronických knih, uvedla Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz.

skoleni_15_4

V předvánočním období bude vrcholit prodej chytrých telefonů a tabletů, zájem o toto zboží však stoupá i v průběhu celého roku. V kurzu bude také nákup malých domácích spotřebičů. Lidé si k Vánocům dopřejí například mikrovlnou troubu, kuchyňského robota a další praktické věci pro každodenní využití, domnívá se oproti tomu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).