U1, firma založená jako manifest proti kancelářským klišé

Tihle pánové skutečně umí. Jejich kanceláře jsou esteticky zajímavé i praktické. Především ale zvyšují kvalitu života lidem pracujícím v kancelářích.

Brno bude v České republice zřejmě vždycky až tím druhým. Ne ovšem v každém ohledu. Ve srovnání s Prahou má navrch v oblasti kanceláří. Například v segmentu IT firem je podíl těch, které sídlí v takzvaných áčkových objektech definujících standardy kvality, výrazně vyšší v Brně než v Praze. A navíc v jihomoravské metropoli vznikla i firma U1. Společnost, která navrhuje a dodává kancelářské interiéry špičkové kvality.

Její zakladatelé se potkali před řadou let ve firmě TECHO. Dodnes jde o předního evropského výrobce a dodavatele kancelářského nábytku, ale i ten měl své mouchy. Byli jsme tam spokojení, ale chyběl nám lepší servis a v rámci korporátu nebylo možné prosadit některé navrhované změny. Protože se nám práce v tomto oboru líbila, ale nedostali jsme prostor k realizaci vlastních nápadů, rozhodli jsme se odejít. A tak v roce 2001 vznikla naše vlastní firma Unic one, popisuje jeden ze zakladatelů společnosti Jaromír Popek. Postupem času došlo na zkrácení názvu a firmu teď všichni znají jako U1. Odchod z TECHO nebyl nijak dramatický. Svědčí o tom i fakt, že nově založená firma vytvářela kancelářské interiéry dalších pět let právě z produktů TECHO. Zlomový okamžik přišel v roce 2011, kdy v U1 přešli na výrobky značky Vitra. V kancelářském nábytku se kvalitativně pohybují na úrovni Mercedesu mezi automobily a to firmu posunulo o několik levelů výš. Ani s tím se ale zakladatelé U1 nespokojili a posledním důležitým krokem byl vývoj vlastního nábytku.

Tyto milníky nepřicházely samy o sobě. Pro zakladatele U1 jsou otázkou filosofie a vlastního rozvoje. Firma totiž vznikla jako manifest. Spousta firem tvrdí, že mají nejlepší produkty a odvádí nejlepší práci, ale pak zjistíte, že se tak prezentují jen proto, protože se to tak prostě říká. Mnohdy o tom ani nejsou přesvědčeni jejich vlastní zaměstnanci. My chtěli dodávat kancelářská řešení, která budou na nejvyšší možné úrovni a budeme si za nimi stát. Proto nenabízíme jednotlivé židle, stoly a další komponenty, ale komplexní a po všech stránkách funkční řešení. To u nás umí málokdo, vysvětluje Jiří Žižka, finanční ředitel U1.

Ani kancelář v Google stylu nemusí být nejlepším řešením pro každého

Ilustrační obrázek
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Firmu U1 tvoří (zleva) Jaromír Popek, Jiří Žižka a Radek Mašinda. 

Nejspokojenější jsou majitelé firmy, když je osloví osvícený developer a oni mohou řešení prostor řešit přímo s architektem každé nově vznikající budovy. Pak totiž dokážou vyřešit řadu věcí, kterými se architekti příliš nezabývají. Dostanou k dispozici vlastně jen dutý skelet budovy, se kterým mohou naložit podle svého. U1 si pro tento proces našla vlastní výraz – interior tailoring. Dokážeme rozvrhnout interiéry, ale vyjadřujeme se i k plášťům budov. Díky tomu jsme schopni správně umístit třeba zasedací místnosti. Často vídáme, že jsou zasedačky na jižních stranách budov a nemají dostatečnou kapacitu vzduchotechniky. Pak se takové místnosti přehřívají a kvalita pracovního prostředí v nich jde rapidně dolů. Mnozí investoři si stále neuvědomují, že cena lidské práce je mnohem vyšší než cena kvalitně navrženého interiéru. Proto se vyplatí přemýšlet o něm a investovat do něj, říká Jaromír Popek, obchodní ředitel U1.

Celková řešení kancelářských prostor dělají zhruba jen polovinu všech zakázek firmy. Situace se ale pomalu lepší. Lidé si začali uvědomovat, že s nekonečně se rozšiřující škálou možností roste i množství chyb, které se v interiérech mohou objevit. Pokud oslovíte odborníky, vyvarujete se třeba toho, že nebudete schopni použít některá přípojná místa k sítím umístěná v podlaze, vaši zaměstnanci nebudou ztrácet čas při přecházení open spaců kvůli nesmyslnému rozložení jednotlivých úseků a tak dále, komentuje hlavní designér firmy Radek Mašinda

Poněkud nestandardní je proto i postoj k zákazníkům. Zatímco jiné firmy jim jdou takříkajíc na ruku, U1 se pro ně zpočátku stává oponentem. Mockrát za námi klient přišel s tím, že chce kancelářské řešení à la Google. Tato firma nastavila ve vybavení pracovních prostor vysokou laťku, ale není možné její řešení uplatňovat všude. Někdy by to bylo vysloveně kontraproduktivní. Proto na návrhy a přání klientů rovnou nekývneme, ale pokládáme otázky. Lidé z toho bývají překvapení, protože jsou zvyklí, že dodavatelé se snaží co nejvíc splnit jejich představy. Nechápou, proč by s námi měli ještě něco konzultovat, když už mají všechno vymyšleno. Právě v tomto přístupu se lišíme od ostatních. Jednotlivé zakázky nevnímáme jako fakturační případy, ale především jako projekty osobitého a účelného řešení. Nevytváříme líbivé kulisy, ale co nejpraktičtější a nejpříjemnější interiéry, říká Jiří Žižka.

Při rozhovoru, který vzniká v zajímavě řešeném interiéru firmy, musí nutně přijít řeč i na open space řešení. Odborníci z U1 je nezatracují. Tvrdí ale, že i ten nejhezčí open space může být kontraproduktivní, pokud se v něm lidé kvůli nedostatečnému rozčlenění, chybnému uspořádání pracovišť nebo třeba špatně nastavené vzduchotechnice, nedořešené akustice, případně nevhodně řešeném osvětlení začnou cítit nepříjemně, frustrovaně nebo unaveně. Otevřené pracovní prostory proto řeší s citem. Aby byl open space příjemný, nesmí tvůrce zajímat jen efektivní usazení lidí na minimu plochy, ale potřebuje pracovat s emocemi. Proto je potřeba naslouchat přáním lidí a i v tak technickém prostředí brát spokojenost zaměstnanců v prostředí kanceláře vážně.

Před pár lety vizionáři tvrdili, že práce se přesune do kaváren. Svým způsobem je to pravda. Lidé se nepřesunuli do kaváren, ale kavárny se přemístily do kanceláří. Mluvím o takzvaných měkkých zónách, které by dnes měly být standardem v každém prostoru. Člověk je tvor komunikativní a potřebuje se socializovat. V unifikovaných a studených kancelářích ale jdeme proti naší podstatě a zabíjíme tím kreativitu a produktivitu, kterou přitom zaměstnavatelé tak vyžadují. Měkké zóny bourají bariéry a šetří čas i energii. Musí být ale dobře vymyšlené. Nesmí v nich chybět možnost dobít si telefon nebo se připojit k internetu. Pak teprve slouží svému účelu a jsou využívány i pro pracovní činnost, vysvětluje Jaromír Popek. Všechny tyto „domácké prvky“ musí mít v pracovním prostředí svoje opodstatnění.

Kanceláře typu open space jsou funkčním řešením, ale vždy se mezi zaměstnanci najde někdo, kdo s konceptem nesouhlasí. Součástí našich služeb je proto i proškolení personálu, aby výsledné řešení dokázal efektivně využívat. Máme zkušenost, že lidé v Česku trpí přílišnou nedůvěrou a chtějí argumenty. Když je dostanou a pochopí naše záměry, jsou spokojení. Za důkaz považujeme, že se jim naše řešení líbí a vedení firem nemá potřebu nic měnit nebo přikupovat další vybavení, říká Jiří Žižka.

Ve společnosti U1 celý návrh kanceláře začíná tím, že se realizátoři snaží detailně zmapovat pohyby jednotlivých pracovníků a pochopit tak vnitřní dynamiku firmy. Poté začnou řešit koncepci a funkce interiéru a až nakonec samotný nábytek, barevnost a materiály. Abychom se mohli držet našich cílů, vyvinuli jsme vlastní nábytek Only1. Ten má nejen užitnou hodnotu, ale vyzařuje i design feeling. Ten je důležitý, protože pracujeme i s emocemi. Navrhnout stůl se zdá jednoduché, ale není to tak, pokud chcete dosáhnout nejlepšího možného výsledku. My jsme na vlastní řadě nábytku pracovali zhruba pět tisíc hodin a odrazili jsme v ní všechny naše dosavadní zkušenosti a to nejlepší z nás, říká Radek Mašinda.

EBF16

Investory přesvědčí názory podložené odbornou studií

Ani to ale firmě nestačí. Pro svá tvrzení totiž potřebuje důkazy. Investoři, ale i odborná veřejnost a novináři mají taková data rádi. Vedle vývoje vlastních řešení se proto v U1 chtějí vrhnout i na výzkum. Je obtížené najít nezávislé studie, z nichž lze při naší práci vycházet. Proto chceme provést vlastní výzkum, u kterého se budeme moci na výsledky spolehnout. Právě jsme zažádali o grant a chceme ověřit naše názory a 15 let zkušeností. Rádi bychom se přiblížili podstatě vybavení a organizace kancelářských prostor, dodává Jaromír Popek s tím, že U1 nechce sklouznout do kategorie firem, které se chlubí nejlepším možným řešením bez opodstatnění. Chce mít vlastní, ale podložený názor.

Tento nevšední přístup vnesli do oboru lidé, kteří s ním přišli do kontaktu až v průběhu své pracovní kariéry. Jaromír Popek i Jiří Žižka se původně realizovali ve stavebnictví. Nejblíž měl k návrhům interiérů Radek Mašinda, vystudovaný návrhář nábytku a hraček. Stačilo ale zapálení a léta praxe a s řešením U1 jsou dnes spokojeny takové společnosti, jakými jsou česká pobočka IBM nebo výrobce antivirových programů AVG. Firma loni utržila přes 100 milionů korun a očekává další růst, protože zájem českých podniků zlepšovat prostředí svým pracovníkům díky osvětě a postupnému prozření investorů roste. Pro další expanzi má firmě posloužit i chystaný showroom v Praze.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+