Hlavní navigace

Úbytek zakázek zhoršuje platební morálku podniků

Firmám klesají počty zakázek a dochází k výraznému zhoršení platební morálky, informuje o výsledcích svého průzkumu Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR), který se se svými dotazy zaměřil na české firmy. Dopady krize se podle nich budou projevovat po celý letošní rok.

Svaz průmyslu a dopravy ČR zjistil, že většině českých firem ubývají zakázky a finanční krize se rovněž promítá i do zhoršující se platební morálky podniků. Firmy odhadují, že krize je bude zasahovat ještě minimálně po celý letošní rok. Necelé pětině firem klesly zakázky o 15 %. Zhruba dvojnásobku se zakázky propadly do hranice 30 %. Další necelá pětina podniků očekává, že propad bude dramatičtější – do 50 %. Asi 6% podíl respondentů uvedlo, že objem zakázek je nižší o polovinu a více. Největší propady jsou zaznamenány v automobilovém průmyslu. Výrazně se situace zhoršuje i u výrobců porcelánu a některých strojů. Čtěte více: Alternativa financování vývozu – Česká exportní banka

Jako faktory, které nepříznivé situaci nahrávají podniky uvádí zhoršený přístup k financím. Některé banky vypovídají úvěry i dlouhodobě bezproblémovým klientům. Na druhou stranu však firmy přiznávají, že s krizí se také zvyšuje riziko, že úvěry nebudou moci splácet. S tím souvisí i zvýšení výskyt nedodržování smluv a snaha některých firem uzavřené smlouvy odkládat. Inkaso pohledávek se dle průzkumu prodlužuje. Třetina firem bude proto v rámci snižování nákladů propouštět své zaměstnance. Řešení dotazované podniky vidí ve zlepšení přístupu k úvěrům, snižování úrokových sazeb komerčními bankami a v plošném snížení daňové zátěže. Stát by měl podle nich podpořit export navýšením základního jmění České exportní banky a Exportní a garanční pojišťovací společnosti.

Našli jste v článku chybu?
29. 1. 2009 9:44
Já musím říci, že díky bohu žádnou krizi nepozoruji. Jsem samostatný živnostník a změnu vidím jen v tom, že je potřeba vynakládat více komunikace s klienty. PRacuji v oblasti reklamy, internetových systémů. Právě díky krizi si některé firmy moc dobře uvědomují, že zákazníka je potřeba oslovit více než kdy jindy - je tedy potřeba klienta řádně oslovit, přesvědčit a zákázek je dosti.
28. 1. 2009 23:28
BPAS.CZ (neregistrovaný)
No můžu potvrdit, že je to doopravdy velmi špatné. Jelikož je naším hlavním oborem reklama, nejsou zakázky téměř žádné. Společnosti mají strach.