Udělejte z popelky královnu prodeje. Posílejte SMS

Vyzkoušejte direct marketing pomocí SMS zpráv. Textová zpráva dokáže všechno, co jiné nástroje přímého marketingu. Ale nabízí také ještě něco navíc.

Je to vlastně paradox. Není drahá, není to žádná převratná technologická novinka, zvládne ji každý a dokáže zasáhnout také skoro každého. Přesto ji podnikatelé využívají méně, než jak by jim mohla být prospěšná. Řeč je o krátké textové zprávě. Každý podnikatel řeší, jak přimět svoje zákazníky, aby u něho více utráceli. Stejně tak si láme hlavu, jak přilákat nové nakupující. Přitom řešení je tak snadné.

Dopisy už nikdo nepíše, maily končí ve spamu

Možná vám čas od času přistane do poštovní schránky obálka s nějakou nabídkou. Nový úvěr, změna telefonního operátora, stovka televizních kanálů k internetovému připojení… Podobné nabídky zasílané konkrétnímu adresátovi označují odborníci jako direct marketing.

Jsou dost účinné, protože jich nechodí hodně, adresát je zvědavý a navíc, pokud už s vámi má nějakou zkušenost, rád si od vás nechá poradit, co ještě by mohl potřebovat. Jenže rozesílání dopisů s nabídkami je dost drahé. Zaplatíte nejenom poštovné, ale také obálky a tisk letáků, a tak si rozesílání tištěných nabídek mohou dovolit spíše větší firmy.

Opakem jsou maily. Rozeslat e-mailovou zprávu dokáže kdekdo. Existují dobře dělané mailové kampaně, na které se zákazníci dokonce i těší. Ale ruku na srdce, mailovou poštu nám zaplavují většinou nezajímavé spamy, které rovnou bez přečtení mažeme.

Trumfněte konkurenci

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Jak by mohla být esemeska účinnou alternativou dopisů a mailů? Jednak je levnější, navíc se odlišíte od svých konkurentů, kteří třeba používají dražší klasické dopisy nebo naopak levné maily. Textová zpráva dokáže všechno, co jiné nástroje přímého marketingu, ale nabízí ještě něco navíc, potvrzuje Jiří Szántó, produktový manažer společnosti Crazy Tomato, která pro firmy a podnikatele zajišťuje profesionální rozesílání nejrůznějších SMS zpráv.

Esemesky u nás nejsou v podnikání úplně neznámé, na svoje využití ale pořád ještě čekají. E-shopy se už naučily používat SMS k informování stavu zásilek. Možnost využít je pro speciální nabídky nebo časově ohraničené slevy zůstává zatím neobjevená, dodává Michal Halmeš, odborník zabývající se online marketingem v Česku i na Slovensku.

Dále čtěte: Vytvořte direct mail a zaháčkujte si zákazníka napřímo

Vztah prodává

Jiří Szántó doporučuje podnikatelům, aby s rozesíláním textových zpráv zbytečně neotáleli. Nestojí to mnoho, pokud máte databázi mobilních čísel svých zákazníků, můžete každého oslovit za cenu pod jednu korunu, vyzdvihuje výhody SMS marketingu.

K čemu je to dobré? Pokud už u vás někdo jednou nakoupil, nebo u vás dokonce utrácí pravidelně, je dost pravděpodobné, že ho bude zajímat, co nového nabízíte. Řada obchodů, restaurací nebo jiných podnikatelů dneska sbírá kontakty na zákazníky (třeba pro případ informování o vyřízené zakázce nebo při rezervaci stolu), neumí s nimi ale pracovat.

Stačí jednou za rok každému poslat přání k svátku. Na tom není nic složité, pokud znáte jméno zákazníka a telefon, víte také, kdy jmeniny slaví. A ohromně to funguje, říká Jiří Szántó. Pěkná SMS ke svátku s nabídkou platnou několik dní, nejen v daný den, nemůže nikoho urazit ani naštvat, míní slovenský marketér Halmeš. Chytrý obchodník pochopitelně neodešle jenom přání, ale nabídne i nějaký malý dárek (třeba dezert k hlavnímu jídlu), který ho příliš nestojí, ale potěšený zákazník rád přijde – a pochopitelně utratí víc, než kolik stojí dárek.

Ale už jen rozesíláním přání vzniká osobnější vazba mezi obchodem a zákazníkem, což má samozřejmě i vliv na budování vzájemného vztahu, dodává Szántó. Pokud jste aspoň někdy s někým chodili, asi vám není třeba vysvětlovat, jak takový vztah může být cenný.

Mohlo by vás zajímat: Dát zákazníkovi bonus k nákupu můžete, ale už ho nikdy nesmíte chtít vrátitKaždý podnikatel na volné noze by měl blogovat. Vytváří si svou obchodní značku

Nabízejte výhody

Pokud se rozhodnete zapojit esemesky do svého podnikání, dobře si promyslete, co budete lidem nabízet. Každá nabídka nebo pozvánka by měla být aktuální a časově omezená, pouhá výzva k návštěvě obchodu vám nic nepřinese. Mobil má dneska u sebe v podstatě každý, na textovky lidé reagují ihned. Nejlépe fungují výzvy jako: dnes u nás získáte k nákupu druhý výrobek zdarma nebo přijďte zítra ochutnat letní speciality, radí Jiří Szántó.

Vzhledem k obrovské penetraci mobilů se SMS marketing využívá trestuhodně málo, říká i Michal Halmeš, který v tom vidí ohromnou šanci pro šikovné podnikatele.

Čtěte také: 3 tipy, jak zviditelnit svoji firmu zadarmo

Nemáte čísla? Sbírejte!

Možná vás ten nápad zaujal, ale nemáte na své zákazníky žádný kontakt? Začněte je rychle a nenásilně sbírat. Například v restauraci stačí jednoduché letáčky s výzvou „odešlete SMS ve tvaru KAVA na číslo… a dostanete vynikající espresso zdarma“ a budete se divit, kolik kontaktů nasbíráte. Podobně chytře na to může jít každý podnikatel – lidé vám číslo rádi dají výměnou za nějakou výhodu.

Dejte si bacha, aby vše proběhlo legálně. Zákazník by měl vědět, že hodláte jeho číslo shromažďovat a že mu budete zasílat další nabídky, měli byste také respektovat zákon na ochranu osobních údajů. Není to ale nic složitého a profíci, kteří se esemeskami zabývají, vám poradí, jak na to. Umíme obchodníkům také zprostředkovat různé databáze s kontakty, dodává Szántó.

Výhody SMS 

  • nízká cena 
  • vysoká efektivita 
  • podpora prodeje 
  • velmi osobní komunikace 
  • vytváření vztahu – přání k výročím a svátkům
  • oslovíte zákazníka v místě, kde právě je 

Nevýhody SMS

  • omezený prostor pro sdělení 
  • pocit narušení soukromí 
  • image „staromódnosti“ u mladší generace

Mobily umí lovit i nové zákazníky

S textovkami se dá ale kouzlit i docela jinak. Žádné kontakty nemáte a ani nemáte šanci je získat. Přitom denně jsou tisíce potenciálních zákazníků na místech, kde byste je rádi „odchytli“, například v obchodních centrech, na velkých náměstích, na výstavištích, ve sportovních halách či třeba na nádraží.

widgety

Víte, že lidem, kteří se tam pohybují, můžete také poslat svoji nabídku, aniž byste znali jejich číslo? Takovým zprávám se říká cílené SMS, a to proto, že si můžete určit, koho přesně chcete oslovit: například jenom ženy, lidi v určitém věku nebo třeba ty, kdo hodně utrácejí.

Cílené SMS jsou už dražší, pohybují se okolo tří až sedmi korun, uvádí Jiří Szántó. Jejich velkou výhodou ale je, že oslovujete cílovou skupinu, tedy lidi, u kterých je velká pravděpodobnost, že se stanou vašimi zákazníky. Navíc na ně můžete získat legálně kontakt – třeba přihlášením do soutěže o ceny nebo vyplněním mikrostránky nabízející vzorek, slevový kupon nebo katalog. Příště už je oslovujete za nižší cenu jako „své“ zákazníky.

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 7. 2014 22:06

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení s Danem Dočekalem »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+