Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Umíte určit své vlastní tempo a pracovní nasazení? Možná to váš byznys zachrání

Jana Bohutínská

Jak všechno pořádně stíhat, když je normou nestíhání? Jak mít dost času, když ho všichni v okolí mají málo? A jak být spokojený, když ostatní notoricky nejsou?

V prostředí zaměřeném na výkon, které oceňuje pohlcení prací a úspěch poměřuje rostoucími ekonomickými ukazateli, může být těžké nastavit si vlastní hranice.

Jak nasadit své tempo?

Je potom otázkou, jak si v práci určit a udržet vlastní tempo a pracovní nasazení. Jak stíhat, když je normou nestíhání. Jak mít dost času, když ho všichni mají málo. Jak být spokojený, když ostatní nejsou. Nebo jak se třeba i soustředit na udržitelné málo, když všichni v okolí chtějí stále víc. A uvědomit si, kam vede cesta, po které podnikatel nebo podnikatelka zrovna jdou. Má skutečně právě takový cíl, jaký si vysnili a kvůli němuž vůbec začali podnikat? Nebo se všechno kdysi atraktivní „chci“ v průběhu času zvrtlo jen v otravné „zase musím“? Jsme na cestách, které ale vždy někam vedou, připomíná filozofka Anna Hogenová (K fenoménu stáří, Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta 2013).

Čtěte také: Pozvěte si do firmy risk manažera. Odhalí vaše slabiny a navrhne opatření

Často platí, že když si někdo nenastaví vlastní hranice a priority, brzy se najde někdo ochotný, kdo mu je (i s pomocí manipulace) nastaví zvenku a za něj. Kdo neví, co je pro něj samotného podstatné, honí se za vším, co se mu naskytne. Není pak divu, že se mu lehce vymkne z rukou využití vlastního času a jeho spokojenost postupně zajde na úbytě.

Představivost pomáhá určit hranice

Pro podnikání je důležitá představivost. A to nejen v počátcích, kdy se formuje samotný podnikatelský záměr a vznikají základní kontury budoucího byznysu, ale i v jakékoliv pozdější fázi podnikání. Představivost umožňuje modelovat, kam současné cesty, jež zmiňuje Anna Hogenová, vedou nebo by mohly vést. Představivost umožňuje přemýšlet o budoucnosti, o vizích, cílech, možnostech a plánech. A je to představivost, která také pomáhá odlišit cenné příležitosti od pouhých rozptylujících marginálií.

Názorný příklad nedostatku představivosti mimochodem třeba nedávno prokázala Mlékárna Kunín, když na Facebooku vyhlásila básnickou soutěž k tematice jara. A naprosto podcenila kritiku mléčného průmyslu, která se na veřejnosti objevuje. A která z dobře míněné akce pro zákazníky udělala spíš firemní patálii.

Čtěte také: Víme, kde a jak zvýšit produktivitu práce a navázat nové kontakty

Bez představivosti by také snaha nastavit si hranice a soustředit se jen na priority vedla k zatuhnutí a nudné rutině. Je výzvou najít balanc mezi soustředěním na priority a potřebným rozptýlením, flexibilitou, s níž souvisí i sledování trendů, kontextu a třeba i futurologických předpovědí. A s níž především souvisí schopnost přinášet a rozvíjet v podnikání novinky.

Priority a vlastní pravidla

Přesto je určení priorit, toho, co je důležité, výchozím bodem pro nastavení vlastního tempa. Určení priorit a z nich vyplývajících pravidel. Je přitom třeba nezapomínat, že se do priorit promítají různé životní okolnosti, a to nejen pracovní, ale i soukromé.

Čtěte také: Nebojte se intuice a improvizace. Vašemu podnikání totiž prospějí

Někdo má striktní pravidlo, že víkendy tráví s rodinou a vypnutým mobilním telefonem, protože je pro něj důležité věnovat i svému soukromí nerušený čas. Jiný nechodí do kanceláře před desátou, protože rána věnuje sportu. A někdo další si každý den do sdíleného diáře zanese hodinu času, který je nedotknutelný, uzavřený pro telefonáty i schůzky a určený jen pro práci, která vyžaduje maximální soustředění. Priority a pravidla souvisí s vlastním životním/pracovním stylem, s nímž se navzájem ovlivňují.

Má dáti, chce dát

Jenže priority a pravidla nikdy nevisí ve vzduchoprázdnu. K jejich určení je potřeba vědět, co podnikatelce nebo podnikateli vyhovuje a o co mu nebo jí vlastně jde. Co jsou ochotní investovat (a nejen ve finanční rovině) a čeho se kvůli tomu mohou, chtějí či dokáží vzdát. Známé heslo „poznej sám sebe“ z věštírny v Delfách neztratilo svou platnost. A do kurzu se, spolu s otázkami udržitelnosti, jednoduchosti nebo minimalismu, zdá se, vrací i druhé delfské ponaučení, které nabádalo: „Ničeho příliš.“

Čtěte také: Minimalismus v podnikání – byznys, v němž méně je více

Ať už se však podnikatel řídí starořeckou moudrostí, nebo raději novějším přesvědčením filmového Gordona Gekka greed is good – chamtivost je dobrá (což závisí na individuálním rozhodnutí), měly by jeho priority a pravidla, která sám pro sebe stanoví, právě z jeho přesvědčení vycházet.

Měl by ale také souznít s tím, kam potom jeho cesta povede, co může být na jejím konci a převzít za to vědomě odpovědnost. Nevědomost už v době kauz s neférovými pracovními podmínkami v Asii nebo s větší informovaností o dopadech lidské činnosti na životní prostředí není moc sexy. Teprve pak, až akceptuje svůj styl i odpovědnost, bude podnikatel autentický. A zaměření na sebe není v tomto směru sobecké, je nástrojem spokojeného přežití.

Dívejte se jako zákazníci

Pozitivní pomoc s nastavováním vlastních hranic nakonec může přijít i zvenku, a to jinak než formou manipulace. Který klient si znovu pozve řemeslníka, jenž nestíhá a běžně má hodiny zpoždění, je pořád naštvaný a raději zvyšuje ceny než kvalitu své práce? Kdo bude opakovaně spolupracovat s účetní, která má profesionální ceny, ale laxní vztah k zásadním termínům? Kdo si ještě jednou nakoupí v e-shopu, ve kterém se navzdory slibům o odeslání do tří dnů druhý týden nic neděje, protože jeho majitel nestíhá? Schopnost určit si vlastní tempo a podle toho nastavovat pravidla je proto prospěšná i pro zákazníky, kteří mohou podnikateli v této věci nastavit zrcadlo. 

Čtěte také: Chcete se v podnikání změnit k lepšímu? Tak si nejdřív odvážně nastavte zrcadlo

Spotřebitelé se navíc mění a díky přístupu k technologiím a informacím mají lepší pozici při rozhodování o tom, za co utratí své peníze tak, aby to bylo v souladu s jejich hodnotami. Tím tlačí třeba také na větší transparentnost a etičnost byznysu, jak vyplývá ze studie The Future of Consumer Demand, kterou vloni zveřejnila banka HSBC.

I samotné majitelky a samotní majitelé firem jsou s lepším přístupem k informacím pod větším drobnohledem (i když zrovna nejdou do politiky). A to i se svými prioritami a cíli. Schopnost určit si optimální a udržitelné individuální tempo a pracovní nasazení, hranice, priority a pravidla může čitelnost podporovat, spolu s podporou zdravého rozvoje firmy, která nejede na dluh. Ne z hlediska peněz, ale z hlediska podnikatelova času, zdraví, kondice a celkové kapacity – a jejich zachování do budoucna.

Našli jste v článku chybu?