Hlavní navigace

Úspěch není jen jeden. Vyložte si ho podle svého a nemyslete jenom na sebe

18. 5. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Chcete být úspěšní podle receptu někoho jiného, nebo jedině po svém? Kritici toho, jak se běžně chápe úspěch, tvrdí, že je jeho výklad potřeba pořádně rozšířit.

Arianna Huffingtonová svou knižní zpověď Skutečný úspěch otevírá dramatickým popisem jednoho rána. 6. dubna 2007. Zhroutila se vyčerpáním a nedostatkem spánku.

Pracovala jsem osmnáct hodin denně sedm dní v týdnu, přiznává  (Paseka 2015), když referuje o svém životě dva roky potom, co založila internetový portál Huffington Post.

Čtyři pilíře úspěchu

Uvědomila jsem si, že život se mi vymkl z rukou. Podle tradičních měřítek úspěchu, jež se soustředí na peníze a moc, jsem byla velmi úspěšná. Ale podle jakékoli rozumné definice úspěchu jsem rozhodně nevedla úspěšný život, pokračuje s tím, že v tu chvíli pochopila, že svůj život musí zásadně změnit. A zcela předefinovat, co to (nejen) pro ni znamená úspěch. Měřítko úspěchu, které přesahuje peníze a moc a nepřipouští fyzické vyčerpání, totiž podle ní stojí na čtyřech pilířích: duševní pohodě, moudrosti, úžasu a schopnosti dávat.

Čtěte také: Milujte svou práci a buďte líní. To je jeden z receptů na úspěch

Dobrá zpráva je, že každý z nás má dosud čas, aby žil v souladu s nejlepší možnou verzí vlastního pohřebního proslovu, dodává Arianna Huffingtonová. Obrat firmy ani cesta po kariérním žebříčku totiž většinou podle ní nejsou tím, co se jednou stane obsahem pohřebního proslovu. A nakonec pramálo vypovídají i o tom, jakým byl dotyčný člověkem.

Slovo, které nemá jednoznačný význam

Úspěch je podle cambridgeského slovníku dosažení požadovaných výsledků nebo očekávání. Případně něco, co přináší pozitivní výsledky anebo je to příznivý výsledek sám. Je to dosažení cílů a snah. Ale definuje se i, dost jednoznačně, jako dosažení bohatství, pocty, pozice…

Protože slovo úspěch se často používá tak, jako kdyby mělo jednoznačný význam a pro každého znamenalo úplně to samé. Tak to však není. Úspěch nemá jedinou interpretaci a pro každého znamená něco úplně jiného. Nebo znamenat může, když si to promyslí a připustí. I když výklad úspěchu samozřejmě plyne nejen z osobních hodnot, představ a přesvědčení, ale také ze sdíleného dobového a místního kulturně – společenského kontextu. Někdy ale i ze sdílených představ, které se postupně mění spíše v klišé a nevyhovují ani těm, kteří se do nich nechali lapit.

Cíle a plány mohou být málo

Úspěch je zkrátka něco, čeho chce člověk dosáhnout nebo toho dosáhl. To „něco“ si ale musí nadefinovat každý sám. Proč si pro sebe, individuálně, úspěch definovat? Jedině to, s čím podnikatelka nebo podnikatel skutečně sám za sebe souzní, bude vnímat jako úspěch a takový úspěch jim přinese uspokojení.

Kdo chce docílit úspěchu, nesmí čekati ani na štěstí ani na náhodu, nýbrž musí pevně jíti za určitým cílem a neodchylovati se ani na krok od cesty, nabádal už v roce 1919 Jan Misárek, který českým čtenářům ve své knize Tajemství úspěchu zprostředkoval dobové americké úvahy. A který nezvratně věřil v zákon příčiny a následku. Traduje se také Dalajlámův citát: Svůj úspěch hodnoťte podle toho, čeho všeho jste se pro něj vzdali. Úspěch souvisí s prioritami. Když se někdo pro něco rozhodne, často musí něco jiného oželet.

Čtěte také: Pokud lidé věří tomu, co dělají, pak je úspěch zaručen, říká zkušený podnikatel

Ale jak zjistila Arianna Huffingtonová, dosahování cílů a soustředěné plnění plánů nevypovídá o úspěchu zdaleka všechno. Eva Vašková Čejková nazvala knihu věnovanou svému podnikatelskému příběhu Úspěch měřím štěstím (Mladá fronta 2013). Je to trochu jiný pohled, než jak na otázku po úspěchu podnikatelé často odpovídají, když vypočítávají procenta růstu obratu, zisku či počtu zaměstnanců nebo vyjmenovávají další země, jejichž trhy pro firmu otevřeli.

Měřítka úspěchu jsou osobní

Jak tedy měřit úspěch? I to je otázka, na kterou musí hledat odpověď každý sám. Kritéria je možné nalézt venku nebo uvnitř sebe. Buď přistoupit na to, jak to dělají ostatní, srovnávat – a odhlédnout od toho, že ne vždycky jim to přináší spokojenost a štěstí. Nebo si kritéria prostě stanovit vlastní, podle vlastního uvážení, hodnot, životní situace, kontextu, rozumu a citu. Jakkoliv malá věc může být pro někoho obrovským úspěchem a jiný nemá pocit úspěchu, ani když vybuduje velkou šlapající firmu.

Úspěch totiž také souvisí se sebepoznáním, sebevědomím a sebeoceněním. Kdo o sobě nic moc neví, bude také málo vědět o tom, co mu přináší pocit úspěchu a uspokojení. Sebevědomí a sebeocenění mají co do činění s tím, že si dotyčný vůbec dokáže úspěchu všimnout a připsat si ho. A také se za něj zdravě pochválit.

Pohřební řeč nebo narozeninový proslov

A jak najít to, co konkrétnímu člověku opravdu přináší pocit úspěchu? Možnou cestou je vybavit si nějakou situaci, kdy pocítil cokoliv, co pro sebe může nazvat úspěchem. Tehdy, když odhlédne od toho, jak si úspěch představuje jeho okolí, jak se o něm píše v novinách nebo jak ho popisují ty nejúspěšnější podnikatelské příběhy. Když myslí jen sám nebo sama na sebe. Když si přesně vzpomene na situaci, kdy se cítil úspěšný. S čím konkrétně byl pocit úspěchu spojený (byla to práce, rodina, koníčky, dobrovolnictví…)? Co bylo třeba pro tento úspěch udělat? Jaké byly okolnosti, za kterých se úspěch dostavil? Jaké konkrétně přinášel pocity, co se při něm honilo hlavou? A co to přineslo? Podobných situací je možné si zkusit vybavit víc. Co je spojuje, mají něco společného?

Čtěte také: Umíte určit své vlastní tempo a pracovní nasazení? Možná to váš byznys zachrání

skoleni_15_4

K představě úspěchu se dá dojít i skrze revizi vlastních hodnot. Co je důležité pro mě a v mém životě? Čemu věřím? Čím se v životě řídím? Podle čeho se rozhoduji? To všechno jsou otázky, které se různými způsoby otírají o hodnotový žebříček. Jeho znalost může pomoci k tomu, aby bylo možné prožívat autentický úspěch – bez určité pachuti, která i ve chvíli domnělého úspěchu nepříjemně připomíná, že tohle přeci není tak úplně ono.

A metodou, jak nastínit, co je pro člověka skutečný úspěch, je také zmíněná pohřební řeč. Experiment, který spočívá ve formulaci vlastní pohřební řeči, může ukázat, co každý sám považuje za důležité a co si vážně spojuje s úspěchem tak podstatným, že by i po jeho smrti stál za zmínku. Pro koho je pohřební řeč přeci jen trochu moc, může vyzkoušet lehčí variantu a napsat si oceňující proslov ke svým stým narozeninám.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).