Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Utečou státu miliony? Finanční správa údajně otálí s výměnou starého IT systému

Michael Hovorka

Informační systém finanční správy ADIS, který je zastaralý, by se měl vyměnit nejpozději do roku 2021. Byla to podmínka pro spuštění EET.

Výměnu starého systému finanční správy nakázal Hlavní architekt eGovernmentu, jenž spadá pod ministerstvo vnitra. Na nový systém musí finanční správa přejít především z toho důvodu, aby se vyvázala ze závislosti na IBM. I když je totiž Generální finanční ředitelství (GFŘ) majitelem systému, právo ho modifikovat má podle smluv pouze firma IBM. 

Systém finanční správy je přes 20 let starý, musí se vyměnit

Systém je přitom už přes 20 let starý a neodpovídá aktuálním technologickým trendům. Ředitel odboru Hlavního architekta eGovernmentu Petr Kuchař přitom už v dubnu loňského roku uvedl, že zastarávající státní IT systémy je třeba vypnout a nahradit je novými, které budou modernější a levnější na údržbu. 

Čtěte také: Informační systém, na který bude napojena #EET, funguje jako T602 a zamrzává

Zkrátka se nevyplatí dalších deset let investovat desítky milionů každý rok. V určitou dobu nastane bod zlomu, systém je potřeba zaseknout a připravit se na to, že se postaví nový, který bude využívat sdílené služby, řekl vloni serveru Lupa.cz Kuchař.

Jenže nyní reálně hrozí, že stát bude muset v budoucnu vynaložit ze své kapsy další miliony korun a úplně zbytečně, pokud finanční správa starý systém nestihne včas nahradit. Šéf finanční správy Martin Janeček totiž nestihl v termínu splnit závazek odeslat časový plán, který upřesňuje, jak budou přípravy na přechod na nový informační systémy vypadat. S odesláním se zpozdil o celých 6 měsíců. Pokud se další části projektu budou dále zpožďovat, bude se muset prodloužit smlouva s IBM a celý projekt se tak výrazně prodraží.

Janeček nedodržel závazek, neodeslal časový plán na výměnu systému včas

Na prodlevu v časovém plánu upozornil v rozhovoru pro server Podnikatel.cz Michal Bláha, který byl ještě donedávna poradcem ministra financí: Pan Janeček měl přikázáno od odboru Hlavního architekta poslat do konce ledna 2017 hrubý časový plán, jak budou přípravy na nový ADIS probíhat. Do konce března měl pak zaslat podrobný časový plán. O časový plán jsem GFŘ žádal v červnu, v červenci a v srpnu a dodnes neexistuje. Mám navíc potvrzené i ze strany Hlavního architekta, že ani oni do konce srpna žádný časový plán od GFŘ nedostali, tvrdí Bláha..

Čtěte také: ADIS je tunel a krádež za bílého dne, tvrdí Michal Bláha

Finační správa tak nestihla v daném termínu splnit to, co jí bylo uloženo jako závazek od Hlavního architekta eGovernmentu. Podle informací, které získal server Podnikatel.cz, byl časový harmonogram nakonec odeslán až v září, tedy půl roku potom, co již měl být hotový.

Finanční správa to odůvodňuje tím, že bylo nutné vyhodnotit studii posouzení stávajícího daňového systému, stanovit časový harmonogram, provést předběžné tržní konzultace a především připravit a vyhlásit veřejnou zakázku na externí projektovou kancelář, jejímž hlavním úkolem bude vypracování variant řešení nDIS. 

Příprava tak rozsáhlého projektu je jak časově, tak odborně náročná, vyžaduje celou řadu odborných konzultací a musí projít rozsáhlým schvalovacím procesem. GFŘ při přípravě nDIS postupuje maximálně pečlivě s cílem zajistit efektivní a technologicky moderní systém pro správu daní, řekla serveru Podnikatel.cz mluvčí finanční správy Petra Petlachová

Podle Bláhy je ale přesto prodleva tristní: Uplynulo rok a půl od toho, co GFŘ dostalo pokyn od Hlavního architekta. Za rok a půl se dostalo jen k tomu, že zveřejnilo zakázku na přípravu zadávacího řízení. To je šílené, podivuje se Bláha. 

Takové nařčení ale Finanční správa striktně odmítá a znovu připomíná, že časový harmonogram je už hotový: Není pravda, že by časový harmonogram nebyl doposud připravený. Harmonogram je hotový a GFŘ ho ministerstvu vnitra odeslalo v září. Do té doby GFŘ pracovalo s rámcovým harmonogramem a o příslušných krocích informovalo Odbor hlavního architekta eGovernmentu, uzavřela Petlachová. 

Našli jste v článku chybu?