Uvažujete o tichém společníkovi? Tady jsou klady a zápory tohoto spojení

Stejně jako ostatní věci má i tiché společenství své klady a zápory, a to jak pro samotného podnikatele, tak pro tichého společníka.

Dotaz z poradny pro začínající podnikatele

Jsem začínající podnikatel a mám v úmyslu koupit franšízu. Velkou část počátečních investic pokryji úvěrem, uvažuji ale o tichém společníkovi. Jaké jsou klady a zápory tohoto společenství? Na co si musí dávat pozor, a to jak podnikatel, tak společník? Jaké bývá obvyklé procento podílu na zisku a odvíjí se od výše vložené sumy?

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Tiché společenství (dle aktuální legislativy nazývané tichá společnost) je vztah uzavíraný mezi firmou a třetí osobou – tichým společníkem, který výměnou za poskytnutí určitého vkladu do společnosti získá právo podílet se na budoucích ziscích podnikatele. Tichá společnost vzniká na základě písemné smlouvy.

Z pohledu firmy je kladem tohoto způsobu financování to, že postačí dohodnout se pouze s tichým společníkem a na základě uzavření dohody získá peněžní (nebo i jiné) prostředky na fungování společnosti. Tichý společník se nepodílí přímo na řízení firmy a nemůže dávat závazné pokyny k jejímu dalšímu směřování, má však právo nahlížet do firemních účetních dokladů.

Nevýhodou z pohledu firmy může být to, že podíl vyplácí i v případě, kdy firma dosahuje vysokých zisků, čímž může dojít k disproporci mezi vloženými prostředky a vyplácenými penězi.

Z pohledu tichého společníka může být nevýhodou, že v případě, že firma dosahuje v prvních letech ztráty, na kterých se tichý společník podílí, může se jeho vklad zmenšit natolik, že jeho účast ve firmě zanikne. Takovou ztrátu nelze kompenzovat z případných budoucích výnosů firmy.

widgety

Uvedené nevýhody lze případně ošetřit odlišnými ujednáními přímo ve smlouvě o tiché společnosti.

Ujednání o výši podílu je čistě věcí dohody mezi oběma stranami, neexistuje univerzální vodítko ke stanovení určitého procenta. U některých firem může být ekonomicky dostatečné zcela malé procento, u jiných firem může dosáhnout až několika desítek procent zisku.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+