Hlavní navigace

Už žádná další půjčovna z e-shopů. Tady jsou příklady, kdy zboží nelze vrátit

5. 10. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Při nákupu v internetovém obchodě lze odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Jenže i v tomto případě existuje řada výjimek.

Nevrátíte například lístky na koncert, rodinnou fotoknihu nebo záclony ušité na míru.

Pro odstoupení od smlouvy u e-shopu platí řada výjimek

Zákon říká, že každý spotřebitel může v 14denní lhůtě bez udání důvodu odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory. Zároveň ale vyjmenovává několik typových situací, kdy od smlouvy odstoupit nelze, připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Od smlouvy nelze odstoupit v případě, že se jedná o zboží upravené na míru, nebo pokud se jedná o hygienické potřeby prodávané v zataveném obalu, který byl rozbalen. Stejné pravidlo se vztahuje i na potraviny nebo řezané květiny, tedy zboží, které podléhá rychlé zkáze.

Čtěte také: 5 povinností, které e-shopy musí plnit v souvislosti s odstoupením od smlouvy

Zákon tak brání podnikatele před zákazníky, kteří si z e-shopu dělají půjčovnu. Zákon ale nemůže pamatovat na všechno a setkáváme se tak se situacemi, kdy je právo na odstoupení od smlouvy diskutabilní. Existují například různé názory na to, zda je možné vrátit rozbalená sluchátka s vyměnitelnými špunty nebo koberec, u něhož si sami zvolíte metráž, tvrdí Lukáš Zelený.

V prvním případě je nutné dobře posoudit, zda obal výrobku plní určitou hygienickou funkci a zda je možné zboží uvést do prodeje schopného stavu. U druhého případu lze vycházet z toho, zda je zboží ve zcela stejném provedení nabízeno i ostatním zákazníkům.

skoleni_15_4

Vrátit nelze ani rozbalené cédečko

Vrátit není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým softwarem, je-li porušen jejich původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv.

Jakmile spotřebitel odstoupí od smlouvy, musí do 14 dnů e-shopu zaslat nebo předat zakoupené zboží. Stejnou lhůtu mají i e-shopy na vrácení peněz. Přestože má spotřebitel i podnikatel totožnou lhůtu 14 dnů na vrácení zboží a peněz, nemusí e-shopy peníze vrátit dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží odeslal. Spotřebitel navíc odpovídá podnikateli za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.

Kdy spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy podle zákona

  • o poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy,
  • o dodávce zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli podnikatele a k němuž může dojít během lhůty pro odstoupení od smlouvy,
  • o dodání alkoholických nápojů, jež mohou být dodány až po uplynutí třiceti dnů a jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávislých na vůli podnikatele,
  • o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu,
  • o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím,
  • o opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost; to však neplatí v případě následného provedení jiných než vyžádaných oprav či dodání jiných než vyžádaných náhradních dílů,
  • o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit,
  • o dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového programu, pokud porušil jejich původní obal,
  • o dodávce novin, periodik nebo časopisů,
  • o ubytování, dopravě, stravování nebo využití volného času, pokud podnikatel tato plnění poskytuje v určeném termínu,
  • uzavírané na základě veřejné dražby podle zákona upravujícího veřejné dražby, nebo
  • o dodání digitálního obsahu, pokud nebyl dodán na hmotném nosiči a byl dodán s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).