V Ghaně, Kataru i Arménii se malým a středním firmám podniká snáze než v Česku

Studie Doing Business 2013, která zkoumá podmínky pro podnikání ve 185 ekonomikách, zařadila Česko na 65. místo. Od loňska se o příčku propadlo.

Světová banka připravila pro rok 2013 už desátou edici publikace Doing Business. V ní hodnotí podmínky, které jednotlivé státy zajišťují pro malé a střední podnikání. V edici 2013 posuzuje podle jedenácti kriterií celkem 185 světových ekonomik.

Polsko je premiantem

Ze 185 zemí se v žebříčku seřazeném podle snadnosti podnikání z hlediska lokální regulace Česká republika umístila na 65. místě. V první trojce jsou Singapur, Hongkong a Nový Zéland. Českou republiku předběhly například země jako Ghana, Katar nebo Arménie, Peru, Slovensko, Německo, Francie a tak dále.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Česko je v žebříčku podle podmínek pro podnikání na 65. místě.

Oproti loňskému roku se Česká republika v celkovém žebříčku o jednu příčku propadla. V žebříčku Doing Business 2012 se dostala na 64. místo. Ještě rok před tím však skončila sedmdesátá.

Premiantem se v posledních letech stalo Polsko, které díky reformám zjednodušilo podnikání, a to jak v oblasti zakládání firem, placení daní, tak v případě řešení insolvence. V desítce zemí, které se ve sledovaných kriteriích nejvíce vyšvihly nahoru, nechybí ani Srí Lanka nebo Ukrajina. Desítku uzavírají Řecko, Srbsko a Kazachstán.

Rozhoduje start byznysu i daně

Jedenáct zkoumaných kriterií komplexně pokrývá celé spektrum podnikatelských témat. Světová banka se zajímá mimo jiné o to, jak lehké nebo naopak byrokraticky složité a drahé je nový byznys vůbec rozjet a založit firmu. Jedním z dalších kriterií je daňové zatížení, ochrana investic v dané zemi nebo oblast zaměstnávání lidí. Mezi kriterii však jsou i takové okolnosti jako možnost a finanční nákladnost připojení k elektrickému proudu nebo možnost podnikatele dosáhnout na úvěr.

Složitost se odráží v zájmu o ready-made

Pro Česko ne zcela lichotivé podmínky pro podnikání, jak se odrážejí ve studii Doing Business 2013, se podle Jany Babůrkové ze společnosti SMART Companies odrážejí také v zájmu o ready-made společnosti. Zaznamenali jsme meziroční nárůst prodaných ready-made a.s. a s.r.o. o 9 procent, došlo také k razantnímu nárůstu prodejů evropských společností (tzv. SE) oproti roku 2011, říká Babůrková. Setrvávající je v ČR i nadále obliba evropských společností. Těch se formou ready-made prodalo loni 77, tedy o 7 % více jak v roce 2010, potvrdil pro server Podnikatel.cz David Vidomus, marketingový manažer Společnosti Online, která ready-made firmy také prodává.

widgety

Čtěte také: Plánujete začít podnikat? Čtěte výhody a nevýhody ready-made společností

Jana Babůrková připomíná, že v Česku podle statistiky vzniklo v loňském roce nejméně firem za posledních pět let. Nové legislativní úpravy sice přinesly řadu zjednodušení pro podnikatele, přesto zůstává založení společnosti časově, administrativně i finančně velmi náročnou záležitostí, dodává.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - kde hledat, jak slova vybrat, jak optimalizovat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+