V prosinci se omezí mezibankovní poplatky, platby kartou to ale výrazně nezlevní

Kdo z podnikatelů, ať už e-shopařů nebo „offline obchodníků“, čekal, že regulace mezibankovních poplatků výrazně zlevní platbu kartou, bude zřejmě zklamán.

Již brzy by se pro e-shopy, ale i pro “offline obchodníky měly snížit poplatky, které odvádí bankám za to, že u nich zákazníci mohou platit kartou. Od 9. prosince letošního roku totiž bude omezena výše mezibankovních poplatků. Kdo by však čekal, že se banky začnou prát o zákazníky a poplatky výrazně snižovat, je na omylu. O nějakém poklesu poplatků nechtějí veřejně hovořit a podnikatelům tak nezbývá, než oslovit samotné banky a žádat po nich novou nabídku. I tak je ale pokles, podle slov samotných obchodníků, jen v několika desetinách procentního bodu.

Mezibankovní poplatky mají limit

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Dne 19. května 2015 bylo v úředním věstníku Evropské unie publikováno nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2015/751 o mezibankovních poplatcích za karetní platební transakce. To mimo jiné zavedlo limit pro mezibankovní poplatky (multilateral interchange fees – MIF), které za každou karetní transakci hradí banka obchodníka bance majitele karty. Nově si budou moct banky účtovat maximálně 0,2 % hodnoty transakce u debetních karet a 0,3 % u karet kreditních. Stanovení maximální výše poplatku se týká takzvaných čtyřstranných karetních schémat. Čistě trojstranná karetní schémata jsou z regulace mezibankovního poplatku vyňata, upřesnilo před časem v tiskové zprávě ministerstvo financí.

Výrazné zlevnění nečekejte

Obchodníci by ovšem neměli zapomínat, že MIF se podílí na celkové výši poplatků, který bance hradí, jen přibližně z poloviny. Celková výše poplatku zůstává stále na rozhodnutí banky a není žádným nařízením regulováno. Teoreticky se tak klidně může stát, že by poplatky zůstaly na stejné úrovni jako doposud. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdili oslovení e-shopaři, některé banky jim nižší poplatky od prosince sice po oslovení nabídly, že by šlo ale o nějaké výrazné snížení, se ale rozhodně říci nedá. Banka nás sama neoslovila, ale shodou okolností jsme nedávno poptávali řešení pro on-line akceptaci platebních karet u bank a známých zprostředkovatelů. Z 9 oslovených subjektů se o regulaci zmínily pouze 2, přičemž jeden nabídl po regulaci poplatek 0,9 % a druhý 1,3 %, což je oproti jejich současné nabídce rozdíl cca 0,2 procentního bodu. Jedna z největších českých bank dokonce tvrdila, že sazba pod 1,4 % už by byla pod jejich náklady. S některými poskytovateli jsme řešili i platební terminály na prodejny, tam byly sazby ještě vyšší, uvedl serveru Podnikatel.cz Michal Jirek, provozovatel e-shopu Cerstvakava.cz.

Že by celkové poplatky klesly například z 2 % na 1 %, vylučují i další obchodníci. V každé zemi, v níž působíme, změna vychází malinko jinak. Rovněž je jiná pro platby při transakci online na internetu nebo offline – tj. při platbě na našich prodejnách, kde je POS terminál, který zákazník může využít k platbě. V ČR pak v průměru dochází ke snížení o desetiny procenta na transakci v offline, dodala serveru Podnikatel.cz Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz.

Banky o snižování poplatků mlží

Na žádný velký konkurenční boj to tedy prozatím nevypadá a kdo očekával, že se mezi bankami strhne poplatková válka, musí být zklamán. Samy banky se k otázkám ohledně snížení poplatků staví značně vyhýbavě. Česká spořitelna vždy nastavovala podmínky za akceptaci platebních karet s obchodníky individuálně. Bude tomu tak i po 9. 12. 2015. Vždy záleží na tom, jaký má obchodník obrat přes platební terminály, průměrnou platbu/transakci a další ukazatele. Na tom záleží výpočet ceny za akceptaci platebních karet, odpověděla na otázku serveru Podnikatel.cz, zda a o kolik se celkové poplatky v průměru sníží, Pavla KozákováČeské spořitelny. Od 1. února 2016 bude poskytovatelem karetních služeb strategická aliance Raiffeisenbank a EVO Payments International – REVO. Na cenové strategii aktuálně pracujeme, odvětil na stejnou otázku Tomáš Zavoral, mluvčí Raiffeisenbank.

Při několikerém opakování otázky sice banky připustí, že ke snížení dojde, o kolik to však v průměru bude, říci nechtějí. Ano, dojde ke zlevnění služby acquiring pro obchodníka. Jaké přesné konkrétní dopady to bude mít u jednotlivých obchodníků, nechci komentovat, uvedl serveru Podnikatel.cz po třetím zopakování otázky Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.

Ačkoli to tedy na žádnou smršť nabídek bank vůči obchodníkům nevypadá, banky se jim budou muset kvůli nové směrnici stejně ozvat. Podnikatelé totiž budou muset podepsat dodatek k dosavadním smlouvám. E-shopaři a další obchodníci by se ale neměli bát oslovit i další banky a porovnat jejich nabídky. Vzhledem k omezení MIF existuje prostor pro snížení celkových poplatků. S bankou jednáme na snižování poplatků dlouhodobě, cca 1× za půl roku, řešení cen poplatků budeme řešit v průběhu listopadu, kdy zřejmě oslovíme více bank, abychom měli nabídky pro porovnání, popsal svůj plánovaný postup Václav Bouška, provozovatel online obchodu Bike-eshop.cz.

EBF

Nařízení přináší i další změny

Omezení výše MIF nicméně není jedinou změnou, kterou nařízení EU přináší. Obchodníci nebudou muset nově přijímat veškeré platební karty vydané v rámci jednoho schématu, s výjimkou karet, na něž se uplatní stejný regulovaný mezibankovní poplatek. Obchodníci si budou moci, třeba i na základě výše poplatku, vybrat, které karty budou přijímat a které nikoli. Konkurenci na trhu platebních služeb má též přinést zahrnutí třetích stran mezi poskytovatele platebních služeb, kteří budou moci iniciovat platby. Od této novinky si EK slibuje levnější a efektivnější služby zákazníkům a zrychlení rozvoje v oblasti e-plateb.

Čtěte také: Obchodníci se radují, poplatky při platbě kartou jiné bance budou nejvýše 0,3 %

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+