Vaříte českou nebo čínskou kuchyni? Zjistit to má velké sčítání restaurací

Ministerstvo pro místní rozvoj plánuje velké šetření všech stravovacích zařízení v ČR. Čtěte, co vše se bude zjišťovat a k čemu výsledky sčítání budou.

Od posledního Sčítání lidu, domů a bytů uplynuly teprve dva roky a už se připravuje další cenzus. Tentokrát se však bude týkat hospod, restaurací a dalších stravovacích zařízení a bude zjišťovat to, kde se podniky veřejného stravování nachází, jakou mají skladbu a co nabízí. Předpokládá se, že šetření proběhne až u 40 tisíc subjektů a jeho výsledky mají podnikatelům mimo jiné pomoc při strategickém i operativním rozhodování. Sami podnikatelé však nemají na sčítání jednotný názor, zatímco někteří ho podporují, podle jiných jde o zbytečnost, kterou navíc zaplatí daňoví poplatníci. Na realizaci šetření vypsalo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) veřejnou zakázku, jejíž hodnota má překročit 22 milionů korun.

Čtěte také: Výsledky sčítání jasno o počtu podnikatelů neudělaly

Vaříte spíše českou nebo italskou kuchyni?

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Provozovatelé stravovacích zařízení by se měli připravit na rozsáhlé šetření, které by mělo brzy proběhnout. MMR totiž vypsalo veřejnou zakázku „Statistické šetření sektoru stravování“, jejímž cílem je provedení jednorázového terénního plošného statistického šetření. Průzkum má proběhnout formou pozorování samostatně stojících stravovacích zařízení a výsledky jsou určeny pro potřeby účastníků cestovního ruchu na území ČR. Součástí této veřejné zakázky bude vypracování metodiky, příprava materiálů pro tazatele, zajištění tazatelské sítě, sběr dat a jejich zpracování, kontrola a vyhodnocení sebraných dat a publikování předběžných a definitivních informací o celém sektoru stravovacích a pohostinských služeb v ČR, upřesnila serveru Podnikatel.cz Katrin Nguyenová z Odboru komunikace MMR.

Čtěte také: Pravidla pro restaurační předzahrádky jsou stále přísnější, vyznáte se v nich?

Podle Nguyenové vzešel požadavek na šetření ze strany profesní veřejnosti, které chyběla aktuální data za celý sektor stravování.  Budou zjišťována následující data:

  • kontaktní údaje provozovny (jméno, adresa, případně tel. číslo)
  • typ provozovny
  • druh nabízeného stravování (česká kuchyně, čínská kuchyně, italská kuchyně apod.)
  • nabídka jídel a nápojů kapacitní údaje (počet míst u stolu, celkový počet míst apod.)
  • velikost odbytové plochy, cenová úroveň (cena u cca 10 vybraných položek, položky budou upřesněny na pracovní skupině pro statistiku)
  • GPS identifikace (externí fotodokumentace provozních jednotek)
  • sezónnost zařízení
  • další údaje – např. počet zaměstnanců  

Šetření proběhne na celém území ČR a bude se týkat všech samostatně stojících stravovacích zařízení (bez institucionálního stravování a čerpacích stanic), tedy zhruba 40 tisíc subjektů. Bude se jednat o terénní šetření formou pozorování. Metoda byla zvolena tak, aby byly šetřené subjekty minimálně administrativně zatíženy, vysvětlila serveru Podnikatel.cz Nguyenová.

Předpokládaná hodnota zakázky činí 22,3 milionů korun a firmy se do tendru mohou hlásit do konce července. Šetření má být dokončeno do konce března 2014, odstartuje však už zřejmě letos na podzim. Partnerem celého projektu je Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR). Poslední cenzus (komplexní statistické šetření celého sektoru) proběhl pod taktovkou Českého statistického úřadu v roce 2001. Podobná šetření se realizují ve zhruba 10ti letých intervalech. Zjištěné informace budou dostupné, jak státní správě a samosprávě, tak především široké podnikatelské sféře a budou využívány jako podklad pro strategické i operativní rozhodování, dodala Nguyenová.

Čtěte také: Víte, že dýško by se mělo danit? Čtěte, komu spropitné vlastně patří

Podnikatelé se na smysluplnosti projektu neshodnou

Sami podnikatelé ale nemají na šetření jednotný názor. SOCR se, vzhledem i k partnerství na projektu, staví k sčítání pozitivně a jeho výsledky podle něj mají nezastupitelnou roli, zejména pokud se stát významněji soustředí na udržování rovného podnikatelského prostředí. Jak uvedl SCOR, získaná data poslouží samosprávním orgánům k analýzám, jejichž závěry mohou vést k cílenému vytváření ekonomických podmínek pro další strategický rozvoj území. Svazu zase prý data pomůžou kvalifikovaně zjistit ekonomické dopady legislativních opatření do podnikatelské sféry v oboru a lépe vyhodnocovat marketingové aktivity na podporu cestovního ruchu v ČR. Data získaná z censů jsou také součástí vytvářené, velmi komplexní a sofistikované databáze o cestovním ruchu v ČR, kterou nám může závidět i řada vyspělých evropských tržních ekonomik, uvedl Zdeněk Juračka, šéf SOCR.

Čtěte také: Válka proti tabáku: V hospodách nepůjde kouřit a zpřísní se prodej přes internet

widgety

Podobný názor má též Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR, podle kterého získaná data poslouží podnikatelům, protože jim přinesou důležité informace o stavu trhu a nabídce gastronomických služeb v jednotlivých regionech ČR. Významné využití naleznete také u veřejné správy. Setkáváme se se stánky a podobnými zařízeními, které poskytují služby stravování, aniž by k tomu měly oprávnění. Nosným argumentem pro tento projekt je ale hlavně zmapování trhu a možnost lépe pochopit dopady některých legislativních opatření do podnikatelské sféry v našem oboru, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Václav Stárek.

Proti šetření a především proti tomu, že má být placen z veřejných peněz, se naopak staví Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Nemyslím si, že výsledek k něčemu bude. Jak to zlepší servis služeb, jak to pomůže infrastruktuře? To nemyslí vážně, na jednu stranu říkají, že se musí šetřit, ale přitom peníze vyhazujeme, uzavřel pro server E15.cz Havlíček.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 7. 2013 20:27

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - kde hledat, jak slova vybrat, jak optimalizovat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+