Hlavní navigace

Velké e-shopy chtějí letos posílit svou pozici, připravily novinky

 Autor: 258398
Zdeněk Růžička

Hybridní obchodní model, affiliate program i pro blogery, to je jenom základní výčet novinek, které letos pro své zákazníky připravují přední e-shopy.

Rok 2010 bude velkým testem českých e-shopů a jejich umění přežití na trhu. V nadcházejících měsících tak můžeme očekávat mnohé inovativní změny. Novinkou na poli e-shopů je a bude stále častější rozšiřování jejich kamenných poboček, respektive odběrných míst. I když byly internetové obchody nuceny jít v roce 2009 velmi nízko s cenou, a některé výrobky jako např. LCD televizory se tak prodávaly za ceny až o 40 % nižší, obraty zaznamenaly rekordní. Čtěte více: E-shopy čeká změna: Než prodáte zboží za hranice, nastudujte si tamní legislativu

E-shopy a uplynulý rok 2009

Největší e-shopy na českém trhu, jakými jsou například společnosti Alza.cz nebo Kasa.cz, tvrdí, že se jich finanční krize zatím příliš nedotkla. Alza.cz vloni zaznamenala rekordní obrat, který převýšil 4 miliardy korun (4,164 mld. Kč). Meziročně se její obrat navýšil o 30 procent. Výsledek překvapil i samotnou firmu, která pro rok 2009 počítala s obratem „pouhých“ 3,9 miliardy korun. Alza.cz potvrzuje pozici největšího internetového obchodu na českém trhu. Je jedničkou nejen v oblasti prodeje počítačů a elektroniky, ale s velkým odstupem vede rovněž žebříček všech českých internetových obchodů, říká Jan Samko, marketingový ředitel společnosti Alza.cz. Kasa.cz ještě neuvedla celkové číslo za rok 2009, nicméně z dosavadních informací vyplývá, že počet zákazníků vzrostl. Nejsilnějším obdobím pro Kasa.cz bylo období předvánoční, kdy byl zaznamenán meziroční nárůst o 25 %. Z hlediska obratu však v tomto období činil meziroční nárůst pouze 1,5 %, protože průměrná cena objednávky v předvánoční sezoně klesla o pětinu z 6300 Kč v roce 2008 na 5100 Kč v roce 2009, upřesnila pro business server Podnikatel.cz Marta Lipovská, mluvčí společnosti Kasa.cz. Vyjádření e-shopu Mall.cz se nám i přes opakovanou urgenci o odpověď nepodařilo získat.

Anketa

S nákupy přes internet máte zkušenosti:

Nezaměstnanost zamává se spotřebou

Z vyjádření předních českých e-shopů jasně vyplývá, že online nakupování navzdory krizi prožívá zlatou éru. Rok 2010 by už tak úspěšný být nemusel. Hlavní vliv by na tom mohla mít rostoucí nezaměstnanost. Troufám si tvrdit, že teprve letos se projeví krize ve spotřebitelském kanále díky rychle narůstající nezaměstnanosti, která bude vrcholit ve druhém kvartále letošního roku, komentoval nadcházející situaci Jan Samko. Hrozbu nezaměstnanosti potvrzují ostatně i aktuální čísla. Jak vyplývá z údajů úřadů práce, počet lidí bez práce nyní dosahuje pomalu 10 % (9,8 % za leden 2010). Analytici pak odhadují pro celý letošní rok průměrnou míru nezaměstnanosti kolem 10 procent. Nejhorší situace na trhu práce bude podle našeho názoru v letních měsících, kdy se setká vrcholící cyklická vlna nezaměstnanosti s novou vlnou absolventů škol. Očekáváme, že tehdy se míra nezaměstnanosti přiblíží 11 %, upřesnil Pavel Mertlík, hlavní ekonom Raiffeisenbank. Čtěte více: Petr Šebek: Ta „pravá krize“ pro e-shopy teprve přijde

A to bude mít podle e-shopů právě vliv i na spotřebu: Sázel bych na to, že zákazníci letos rozhodně omezí nákupy více než loni a jednoduše zboží nebudou „spotřebovávat“, což na vlastní kůži pocítí právě ti menší (pozn. redakce: menší e-shopy), pro které je každý výkyv konečnou stanicí, doplnil Samko.

E-shopy v boji o rok 2010

Rok 2010 s sebou přináší nové trendy a každý z internetových prodejců to vzal za jiný konec. Například Mall.cz sází na affiliate program. Provozovatelé portálů, malých e-shopů, ale také blogeři, mohou od února profitovat z obratů na svých stránkách, které budou zobrazovat grafické i textové kampaně zaměřené na produkty a produktové segmenty nabízené právě na Mall.cz. Věříme, že tento způsob generování finančních prostředků uvítají v současné nelehké ekonomické situaci jak velké vydavatelské domy, tak provozovatelé malých webů včetně fyzických osob, uvedl k tomu již dříve ředitel Mall.cz Marek Liška. Čtěte více: Jak si založit vlastní e-shop?

Kasa.cz hodlá v roce 2010 zase obohatit oblast nabízeného sortimentu, který chce rozšířit o nové značky a komodity. Další velkou změnou bude i podoba jejich webových stránek: Nový design by měl přinést intuitivnější ovládání a rychlejší navigaci zákazníka k tomu, co ho opravdu zajímá, doplnila za Kasu Marta Liptovská.

Alza.cz naopak rozšíří tzv. hybridní obchodní model, který propojí internetový prodej s retailovým. Jak upřesnil šéf marketingu Alza.cz Jan Samko, Alza naváže na svůj úspěch s tzv. showroomem, který vyrostl v Praze-Holešovicích, kde je i nejvýznamnější odběrní místo tohoto prodejce: V pozici největšího prodejce v ČR a současně největšího prodejce počítačů a elektroniky v ČR jsme byli zákazníky víceméně donuceni opustit čistě virtuální prostor a vybudovali jsme síť kamenných poboček. Budujeme a rozšiřujeme síť našich odběrných míst, a to se skutečně ukazuje jako zásadní, uzavřel pro business server Podnikatel.cz Samko.

Našli jste v článku chybu?

10. 2. 2010 0:06

uživatel si přál zůstat v anonymitě
"I když byly internetové obchody nuceny jít v roce 2009 velmi nízko s cenou, a některé výrobky jako např. LCD televizory se tak prodávaly za ceny až o 40 % nižší, obraty zaznamenaly rekordní."

tady autorovi utekla logika věty: pochopitelně nižší ceny vedou k růstu obratu. Formulace s "i když byla cena nízká" by musela řešit zisk a ne obrat.

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Jmelí je více léčivé než jedovaté

Jmelí je více léčivé než jedovaté

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Vitalia.cz: Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Vitalia.cz: Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Formičky naší babičky: Jak se zbavit rzi

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?

Balíčky pokladních řešení k EET. Za kolik?