Velké e-shopy chtějí letos posílit svou pozici, připravily novinky

Hybridní obchodní model, affiliate program i pro blogery, to je jenom základní výčet novinek, které letos pro své zákazníky připravují přední e-shopy.

Rok 2010 bude velkým testem českých e-shopů a jejich umění přežití na trhu. V nadcházejících měsících tak můžeme očekávat mnohé inovativní změny. Novinkou na poli e-shopů je a bude stále častější rozšiřování jejich kamenných poboček, respektive odběrných míst. I když byly internetové obchody nuceny jít v roce 2009 velmi nízko s cenou, a některé výrobky jako např. LCD televizory se tak prodávaly za ceny až o 40 % nižší, obraty zaznamenaly rekordní. Čtěte více: E-shopy čeká změna: Než prodáte zboží za hranice, nastudujte si tamní legislativu

E-shopy a uplynulý rok 2009

Největší e-shopy na českém trhu, jakými jsou například společnosti Alza.cz nebo Kasa.cz, tvrdí, že se jich finanční krize zatím příliš nedotkla. Alza.cz vloni zaznamenala rekordní obrat, který převýšil 4 miliardy korun (4,164 mld. Kč). Meziročně se její obrat navýšil o 30 procent. Výsledek překvapil i samotnou firmu, která pro rok 2009 počítala s obratem „pouhých“ 3,9 miliardy korun. Alza.cz potvrzuje pozici největšího internetového obchodu na českém trhu. Je jedničkou nejen v oblasti prodeje počítačů a elektroniky, ale s velkým odstupem vede rovněž žebříček všech českých internetových obchodů, říká Jan Samko, marketingový ředitel společnosti Alza.cz. Kasa.cz ještě neuvedla celkové číslo za rok 2009, nicméně z dosavadních informací vyplývá, že počet zákazníků vzrostl. Nejsilnějším obdobím pro Kasa.cz bylo období předvánoční, kdy byl zaznamenán meziroční nárůst o 25 %. Z hlediska obratu však v tomto období činil meziroční nárůst pouze 1,5 %, protože průměrná cena objednávky v předvánoční sezoně klesla o pětinu z 6300 Kč v roce 2008 na 5100 Kč v roce 2009, upřesnila pro business server Podnikatel.cz Marta Lipovská, mluvčí společnosti Kasa.cz. Vyjádření e-shopu Mall.cz se nám i přes opakovanou urgenci o odpověď nepodařilo získat.

Anketa

S nákupy přes internet máte zkušenosti:

Nezaměstnanost zamává se spotřebou

Z vyjádření předních českých e-shopů jasně vyplývá, že online nakupování navzdory krizi prožívá zlatou éru. Rok 2010 by už tak úspěšný být nemusel. Hlavní vliv by na tom mohla mít rostoucí nezaměstnanost. Troufám si tvrdit, že teprve letos se projeví krize ve spotřebitelském kanále díky rychle narůstající nezaměstnanosti, která bude vrcholit ve druhém kvartále letošního roku, komentoval nadcházející situaci Jan Samko. Hrozbu nezaměstnanosti potvrzují ostatně i aktuální čísla. Jak vyplývá z údajů úřadů práce, počet lidí bez práce nyní dosahuje pomalu 10 % (9,8 % za leden 2010). Analytici pak odhadují pro celý letošní rok průměrnou míru nezaměstnanosti kolem 10 procent. Nejhorší situace na trhu práce bude podle našeho názoru v letních měsících, kdy se setká vrcholící cyklická vlna nezaměstnanosti s novou vlnou absolventů škol. Očekáváme, že tehdy se míra nezaměstnanosti přiblíží 11 %, upřesnil Pavel Mertlík, hlavní ekonom Raiffeisenbank. Čtěte více: Petr Šebek: Ta „pravá krize“ pro e-shopy teprve přijde

A to bude mít podle e-shopů právě vliv i na spotřebu: Sázel bych na to, že zákazníci letos rozhodně omezí nákupy více než loni a jednoduše zboží nebudou „spotřebovávat“, což na vlastní kůži pocítí právě ti menší (pozn. redakce: menší e-shopy), pro které je každý výkyv konečnou stanicí, doplnil Samko.

E-shopy v boji o rok 2010

Rok 2010 s sebou přináší nové trendy a každý z internetových prodejců to vzal za jiný konec. Například Mall.cz sází na affiliate program. Provozovatelé portálů, malých e-shopů, ale také blogeři, mohou od února profitovat z obratů na svých stránkách, které budou zobrazovat grafické i textové kampaně zaměřené na produkty a produktové segmenty nabízené právě na Mall.cz. Věříme, že tento způsob generování finančních prostředků uvítají v současné nelehké ekonomické situaci jak velké vydavatelské domy, tak provozovatelé malých webů včetně fyzických osob, uvedl k tomu již dříve ředitel Mall.cz Marek Liška. Čtěte více: Jak si založit vlastní e-shop?

widgety

Kasa.cz hodlá v roce 2010 zase obohatit oblast nabízeného sortimentu, který chce rozšířit o nové značky a komodity. Další velkou změnou bude i podoba jejich webových stránek: Nový design by měl přinést intuitivnější ovládání a rychlejší navigaci zákazníka k tomu, co ho opravdu zajímá, doplnila za Kasu Marta Liptovská.

Alza.cz naopak rozšíří tzv. hybridní obchodní model, který propojí internetový prodej s retailovým. Jak upřesnil šéf marketingu Alza.cz Jan Samko, Alza naváže na svůj úspěch s tzv. showroomem, který vyrostl v Praze-Holešovicích, kde je i nejvýznamnější odběrní místo tohoto prodejce: V pozici největšího prodejce v ČR a současně největšího prodejce počítačů a elektroniky v ČR jsme byli zákazníky víceméně donuceni opustit čistě virtuální prostor a vybudovali jsme síť kamenných poboček. Budujeme a rozšiřujeme síť našich odběrných míst, a to se skutečně ukazuje jako zásadní, uzavřel pro business server Podnikatel.cz Samko.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 2. 2010 0:06

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+