Velké e-shopy mají Black Friday, menším postačil Den dopravy zdarma

Aktualizováno 28. 11. 2014 13:17

Velké tuzemské e-shopy dnes nabízí v rámci Black Friday výrazné slevy. Malým obchodníkům však zpravidla postačil nedávný Den dopravy zdarma.

Po Dni dopravy zdarma dnes začíná Black Friday, další “marketingový svátek” e-shopů. V USA se sice Black Friday pojí především s kamennými obchody, v Česku však jde o doménu e-shopů, a to především těch největších. Malí e-shopaři si totiž velké slevy a související marketingovou propagaci nemohou dovolit.

Čtěte také: Black Friday po česku: zatím nepochopen a tak trochu zbytečný

Black Friday mají takřka všichni velcí hráči

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Velké e-shopy dnes mají Black Friday.

Většina velkých hráčů na online českém obchodním trhu se dnes účastní akce Black Friday a svým zákazníkům nabízí omezené množství vybraného zboží s velkými slevami. Ty dosahují až 80 % z původní ceny. Ve slevě jsou nabízeny stovky různých produktů. Black Friday „slaví“ e-shopy Mall.cz, CZC.cz, Kasa.cz či Alza.cz. Black Friday dnes rovněž mají prodejny iStyle, které prodávají produkty a příslušenství značky Apple. Slevy dosahují až 40 %.

Alza.cz pojala Black Friday obšírněji a velké slevy nabízí již od pondělí. Do akce nabídla Alza.cz stovky různých druhů zboží a desetisíce kusů. Zákazníci, kteří neodchytli akci hned na začátku, však nemusí truchlit, e-shop totiž uvolňuje jednotlivé zlevněné položky postupně v určitém časovém intervalu. Zákazníci navíc rovnou vidí počet dostupných a ubývajících kusů jednotlivých produktů. Slevy pak dosahují u Alzy až 70 %.

Co je Black Friday

Black Friday je každoroční předvánoční akcí, která probíhá vždy v pátek po Dni díkuvzdání. Brzy v pátek, většinou v 6 hodin ráno (v posledních letech v rámci konkurenčního boje některé obchody zahajují prodeje již v 5 či 4 hodiny ráno), se otevřou kamenné obchody, které zákazníkům nabídnou určitý počet zlevněného zboží. Ti pak kolikrát mezi sebou soutěží o to, kdo rychleji doběhne k nabízenému zboží v akci a stihne ho zakoupit. Tržby obchodníků dosáhly během Black Friday 2013 neuvěřitelných 57,4 miliardy dolarů.

“Jenom” 24 hodin má dnes Black Friday e-shop CZC.cz. Zlevněné jsou hlavně mobilní telefony, tablety, notebooky, televize či fotoaparáty. V akci nechybí ani komponenty, hry, nejrůznější pouzdra a obaly nebo počítačové příslušenství. Celkem nabídneme v rámci Black Friday přes 300 produktů se slevami až 80 %. Na rozdíl od minulého roku letos nespustíme všechny slevy s úderem půlnoci, ale budeme je postupně spouštět v průběhu celého dne. Start poslední slevové vlny je naplánován na šest hodin večer, doplnil Kamil Demuth, marketingový ředitel CZC.cz.

Stovky druhů zboží ve slevě nabízí i obchodní galerie Mall.cz, která se ale nezaměřila pouze na elektroniku, ale zlevnila i další druhy zboží. Do Black Friday se zapojí všechna naše oddělení, každé zhruba s 10 až 15 vybranými produkty za velmi zajímavé ceny. Celkem tak bude v akci kolem 200 produktů, uvedla serveru Podnikatel.cz Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz. E-shop sice plánuje akci jenom na dnešek, je však připraven ji v případě úspěchu prodloužit až do neděle.

Až do neděle nabízí slevy Kasa.cz. Maximální výše slev dosahuje 83 %. Kromě slev též kasa nabízí do sobotní půlnoci dopravu zdarma při nákupu nad 300 Kč.

I kamenné obchody se učí Black Friday využívat

Přestože je český Black Friday zatím doménou velkých internetových obchodníků, najdou se i kamenné obchody, které ho dnes rovněž „slaví“. Mezi ně patří i knihkupectví Knihcentrum, které svým zákazníkům v Ostravě a v Praze dnes rovněž nabízí slevy v desítkách procent. A abychom umožnili široký výběr i těm, kteří jdou ráno do zaměstnání nebo do školy, budeme mít výjimečně otevřeno již od 7 hodin ráno, protože nabídka je omezená skladovými zásobami v našich regálech, doplnil Petr Michálek, jednatel společnosti KNIHCENTRUM.cz.

Čtěte o loňském Black Friday

Drobní obchodníci si Black Friday nemohou dovolit

Zatímco velké e-shopy se Black Friday vesměs účastní, menší internetové obchodníky byste spočítali na prstech jedné ruky. Na rozdíl od velkých obchodů si totiž velké slevy nemohou dovolit a nemají navíc dostatek prostředků, aby akci marketingově prodali. Že takovýto velký výprodej není výdělečnou akcí, asi netřeba připomínat. Black Friday je totiž především marketingovou akcí, která má budovat zákaznickou loajalitu a případně přivést nové zákazníky. Black Friday navíc přichází zanedlouho po další podobné akci, po Dni dopravy zdarma, která letos proběhla 18. a 19. listopadu.

Menší obchodníci se zaměřují spíše na Den dopravy zdarma

A právě Den dopravy zdarma, zdá se, menší obchodníky v oblasti marketingových akcí dostatečně uspokojil. Celkově se ho letos zúčastnilo 1244 e-shopů, které dosáhly obratu přes 208 milionů korun. Průměrná výše objednávky činila 1554 korun a celkově zákazníci uskutečnili 133 891 objednávek. Na dopravě pak ušetřili více než 12 milionů korun.

widgety

Zatímco zákazníci mohou být s Dnem dopravy zdarma spokojeni, nad jeho výhodností pro e-shopy se stále vznáší otazník. Jak potvrzují zkušenosti zúčastněných obchodníků, většinou nárůst objednávek nezvládne vykrýt pokles zisku, který doprava zdarma způsobuje. Obchodníkům navíc letos vadila malá propagace ze strany Heureka.cz, která akci organizuje. V příštím roce bychom uvítali masivnější propagaci celé akce, uvedl serveru Podnikatel.cz Tomáš Pilský, obchodní ředitel  CZC.cz. Jan Dostál, který provozuje obchod Alistair.cz, dokonce kvůli malé propagaci z akce nakonec vycouval. U nás na poslední chvíli došlo ke změně. Rozhodli jsme se Dne dopravy zdarma nezúčastnit. Nepřišlo nám že by Heureka tento den letos nějak výrazně propagovala, a proto jsme ponechali poštovné na běžné úrovni, vysvětlil Dostál.

Čtěte více: Finanční přínos Dne dopravy zdarma je sporný, e-shopům též vadila malá propagace

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 11. 2014 1:46

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+