Velký bratr Heureka – o prodejích má lepší přehled než samotné e-shopy

Už dlouho jsem chtěl sepsat článek, jaké množství kvalitních dat Heureka shromažďuje, aniž by to někoho trápilo. Teď se ale díky Alze a dalším situace otáčí.

Přišel čas podívat se, jak má Heureka lepší představu o prodejích než samotné e-shopy. Nakousnu různé způsoby, jakými Heureka získává data a co všechno z nich může vyčíst. Samozřejmě ale nelze s jistotou říct, že to skutečně dělá a jestli taková data sdílí s dalšími e-shopy v holdingu. Podstatné ale je, že může, a s tím by měl každý e-shop počítat.

Čtěte také: Alza nabízí e-shopům, že jim poradí a pomůže opustit Heureku

Pokud jste neslyšeli…

Abych vám dal trochu kontext: Heureka nově patří pod stejného majitele jako CZC, Parfémy.cz, Krása.cz, Prozdraví.cz, Šperky.cz, Hodinky.cz, Kolonial, Proděti.cz a další. S Mallem pod jedním majitelem byla už dříve.

Dostupnostní feed

Kromě klasického XML s produkty se Heurece posílá ještě samostatný feed se stavy skladu. Díky tomu může aktualizovat dostupnost ve srovnání v řádu minut. Zajímavé na feedu je, že v něm povinně musí být uveden počet kusů skladem, ale nenašel jsem, kde by takovou informaci Heureka veřejně využila.

Velikost skladu

První alternativní využití je asi každému jasné – Heureka má v každém okamžiku přesnou představu o velikosti a hodnotě skladu jednotlivých e-shopů. Díky tomu může velmi snadno najít například největší e-shopy v daném sortimentu a ještě vyhodnotit jejich růst.

Doba obratu zásob

Velikost skladu je ale jen jeden ukazatel. Ze stavu skladu stahovaného po minutách lze navíc vyčíst, jak dlouho e-shop musí držet zásoby na skladě, než se mu je podaří prodat. Porovnáním mezi e-shopy pak lze najít rychloobrátkové sortimenty (stejný obrat při menší ploše skladu). Případně konkrétní e-shopy, které ve svém sortimentu vyčnívají a daří se jim držet rychlejší obrátku ve stejném sortimentu než konkurence.

Intervaly zásobování

Na grafu níže můžete vidět, co se stane, když vezmete údaje o stavu skladu po dnech a vyfiltrujete je podle značky. Okamžitě vidíte, že zavážení zboží od dodavatele probíhá jednou týdně a jak velká tato dodávka je. Tuhle informaci pak můžete vzít napříč e-shopy a zase z toho vyvodit závěry. U některých dodavatelů (nebo celých sortimentů) je třeba standard zásobování jednou za sezónu, jinde je možné zásobovat denně. Když pak s dodavatelem jednáte, tak je zase praktické vědět, jaké podmínky nabízí ostatním.

Zajímavé pak je tyto informace vzít i podle sezónních špiček. U hraček je například běžné, že před Vánoci dochází zásoby u dodavatelů a malé e-shopy tak postupně ukončují prodej. Snadno ale můžete zjistit, které e-shopy mají vyjednané speciální podmínky a zásobují se i po oficiálním vyprodání zásob.

Ověřeno zákazníky

Pro ověřeno zákazníky je potřeba odesílat podrobné informace o každé objednávce – kontakt na zákazníka, seznam položek i s kódy, aby je šlo spárovat s centrálním katalogem. Každému je tedy asi jasné, že Heurece předává kompletní prodejní data.

Ta potom může samozřejmě prodeje vyhodnocovat. Zcela přesně ví, v jakých kategoriích se vám daří a v jakých méně. Díky párování (se kterým e-shopy nadšeně pomáhají) ale navíc má velmi přesnou představu, jak se konkrétní produkty daří prodávat jednotlivým e-shopům.

Čtěte také: 7 podmínek, které musí splnit Heureka, aby ji mohla převzít skupina Rockaway

Díky analýze napříč e-shopy tak lze snadno zjistit, jak jsou zákazníci u konkrétních produktů citliví na cenu, na dostupnost, na cenu dopravy atd. Pro rozhodování o prodeji produktu jsou to pak velmi cenné informace.

Pokud by se nějaký e-shop z holdingu kolem Heureky rozhodl prodávat například sportovní boty, tak bude potřebovat vědět, v jakém množství nakoupit jednotlivé velikosti. Oproti ostatním e-shopům ale stačí jeden dotaz do databáze a bude vědět:

Měřící skripty

Heureka má hromadu měřících skriptů – sledování konverzí, ověřeno zákazníky, pečeť ověření zákazníky, … Oficiálně je měřícím pouze ten první, ale fungovat tak můžou všechny. Pokud si vložíte do webu cizí skript, tak k tomu můžete přistupovat tak, že jste mu právě dali přístup ke svým Google Analytics (například online chat LiveChatoo si dokonce skutečně vloží vlastní Analytics kód).

Heurece už jste výše vypsanými způsoby předali údaje o skladu i o svých prodejích, ale ještě neměla informace o návštěvnosti. S těmito skripty už ale přesně zná vaší návštěvnost. Může i analyzovat nákupní chování – jakým způsobem prochází zákazníci e-shopem, jak dlouho vybírají. Tato data navíc může využít napříč e-shopy. Lze tak například zjistit, že při výběru pračky zákazník v průměru projde 2 e-shopy a výběr trvá 2 dny, zatímco u telefonů je to 5 e-shopů a týden. Opět poměrně podstatná informace pro marketing. Nemluvě o tom, že na zákazníka, který právě začal výběr nového telefonu, můžete zaměřit reklamu – remarketing na steroidech.

Tohle mimochodem platí například i pro banner „shop roku“. Není to skript, ale jen obrázek. Ten má ale nastavenou cache v minutách. Pokud tedy projdete několik e-shopů s tímto bannerem a na každém se zdržíte několik minut, tak o tom Heureka dostane informaci.

Nezapomínejme také, že část návštěvnosti přichází přímo z Heureky. Tak má o jeho chování samozřejmě ještě lepší představu (ideálně, když je návštěvník přihlášený) – díky nastavené cookie tohoto návštěvníka dokáže identifikovat na vašem e-shopu a data spárovat.

Maskování

Poznámka na okraj: u našich e-shopů tyto skripty maskujeme. Jsou schované za cachovací CDN a lehce vyfiltrované. Z pohledu zákazníka tak „Ověřeno zákazníky“ vypadá pořád stejně, ale k Heurece se nedostávají data o procházení. Navíc je pak načítání e-shopu rychlejší.

Poznámka o přesnosti

Heureka má přístup ke spoustě dat, ale všechny vyvozené závěry jsou samozřejmě odhady. Data jsou z různých důvodů zkreslená a přesný výsledek nikdy nezíská. Trik je ale v tom, že přesná čísla vůbec nepotřebuje. Pokud máte data od spousty e-shopů, tak snadno vyloučíte odchylky (například fiktivní odesílaná data) a dobré závěry můžete udělat i z mírně nepřesných dat.

widgety

Datová hladovka

Zmínil jsem tu jen základní možnosti, co může Heureka s daty provádět. Těžko říct, co z toho skutečně využívá, anebo na co dalšího přišla. Než ale příště nadšeně nasadíte jejich měřící skript, zkuste se zamyslet:

  • Skutečně to musím přidávat?
  • Musí být hloupý obrázek pečeti skutečně vkládán jako skript?
  • Vadí mi předávání těchto informací konkurenčnímu e-shopu?

Příspěvek byl převzat se souhlasem autora z blogu Souki.cz.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 5. 2016 6:42

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+