Hlavní navigace

Věřte nebo ne, malá firma na žehlení prádla roste raketovým tempem

 Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Zdeněk Vesecký 3. 10. 2016

Odříkaného chleba největší krajíc. Že toto přísloví platí, může vlastní krví podepsat jedna mladá žena z Prahy. Nenáviděla žehlení a teď si jím vydělává.

Na projektu se podílí se svou kamarádkou, ze které se naopak u žehlicího prkna stává fanatička. Obě ženy už rok žehlí den co den hory prádla a jsou spokojené.

Všechno to začalo při obyčejné návštěvě. Martina si k sobě domů pozvala kamarádku a při rozhovoru s ní žehlila. Marie, která tuto povinnost hospodyněk neměla ráda, ji sledovala a nechápala, jak může mít její kamarádka při žehlení tak spokojený výraz a dobrou náladu. Jak už to tak bývá, probíraly spolu život a došlo i na zásadní existenční témata. Martina Gruber byla v posledním semestru vysoké školy a hledala uplatnění. Sice už pracovala v jedné stavební firmě, ale práce ji nenaplňovala. Obdivovala svoji kamarádku, která vede vlastní školku, a chtěla se taky postavit na vlastní nohy. Nápadů byla spousta, ale žádný jí nepřišel moc dobrý nebo reálně proveditelný. O tom, že se začne živit žehlením, rozhodla právě ta zmíněná návštěva.

Já to tvoje nadšení pro žehlení nechápu. Když přijdu z práce, nemám už chuť ani energii žehlit. Chci mít čas po sebe, rodinu, kamarády. Nejradši bych si na to někoho najala a zaplatila mu, řekla Marie Venclíčková. A najednou bylo jasno. Martina se přece může živit žehlením. Martiny nadšení pro žehlení a Marie dlouholeté zkušenosti s podnikáním byla dokonalá kombinace pro nový projekt. Maruška sice žehlila nerada, ale mohla díky tomu do projektu přinést cenný pohled člověka, který si za vyžehlené prádlo raději zaplatí. A tak loni vznikla služba Nažehleno.cz

Investice za pár korun a spousta času na propagaci

Ilustrační obrázek
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Martina Gruber a Marie Venclíčková (zleva) si z žehlení udělaly velmi slibně se rozjíždějící firmu.  

Nápad dostaly Martina s Maruškou loni v srpnu. Nebyly samozřejmě první, kdo si chtěl vydělávat žehlením. Paní na žehlení je celá řada. To obě mladé ženy zjistily velmi záhy, stačilo na chvilku sednout k internetu. Ony se ale rozhodly udělat ze své služby regulérní podnikatelský záměr, nechtěly se zařadit mezi ty, které si žehlením prádla jen přivydělávají. To by sice bylo snadné, ale nejednalo by se o skutečné podnikání. Než službu spustily, uběhlo proto čtvrt roku. Bylo potřeba nakoupit kvalitní parní stanice a žehlicí prkna. Strávily jsme spoustu času čtením recenzí na internetu a objížděly obchody, kde bylo možné si žehličky vyzkoušet. Nakonec jsme daly na výsledky testování dTestu, který nám zároveň potvrdil naše uživatelské zkušenosti, říká Martina Gruber.

Výhodou takového na první pohled jednoduchého podnikatelského záměru je to, že vstupní investice nejsou nijak velké. Stačilo opravdu jen koupit parní stanice a prkna, ramínka a plastové obaly. Martina žehlení, tedy základní činnost celého plánu, zvládala skvěle a postupem času a předáváním zkušeností prolomila odpor k této činnosti i ve své kamarádce. Díky tomu si začínající podnikatelky mohly dovolit hned na samém začátku věnovat víc času propagaci, což nebývá tak docela běžné. Většinou podnikatelé řeší zařizování provozoven, výrobu a další podstatnější věci. Pohrávat si s marketingem začínají až ve chvíli, kdy svůj podnik otevřou.

Celý měsíc jsme se bavily jen o nastavení služby a o tom, co by měla přinášet nám a klientům. Do toho jsme společně s naším IT specialistou Janem Potůčkem pracovali na webových stránkách a spolu s Martinou řešily reklamu a marketing, komentuje Marie a přiznává, že debaty byly někdy dost vyhrocené. S výsledkem jsou ale obě mladé dámy spokojené. A je to i tím, že se na tvorbě webu skutečně podílely. Například animace, která službu představuje, je dílem Martiny. Ta si při pročítání hodnocení žehliček našla čas i na naučení se základní tvorby animací a video je tak čistě její tvorbou. Bylo by snazší si výrobu zaplatit, ale takhle z toho má větší radost.

V poslední době jsem přečetla spoustu motivačních knih. Chtěla jsem se dozvědět, jak přemýšlet a co dělat, když chcete rozjet vlastní byznys. V každé z nich bylo napsáno, aby člověk dělal to, co ho baví a snažil se tím prospět ostatním. Peníze pak prý přijdou samy. A je to pravda. I my jsme musely na začátku něco investovat, ale nebyly to miliony ani statisíce. Zvládly jsme to s našimi běžnými úsporami. Teď mi přijde smutné, když slyším, že lidi chtějí podnikat, ale nemají na to peníze. Ono to totiž jde i bez nich, nebo jen s málem,říká Martina Gruber a její kamarádka Maruška jen potvrzuje: Takhle to vnímáme obě dvě. Podnikáme s úsměvem a pozitivní energií. I já začala mít žehlení ráda, když vidím, že je o naši službu zájem a děláme tím radost naším zákazníkům. Naše heslo – prádlo nažehlené s láskou – není žádná fráze.

Dobré pomocníky abys pohledal

Nažehleno.cz funguje na jednoduchém principu. Zákazník si službu objedná prostřednictvím formuláře na internetu. Martina nebo Marie ve stanovený čas dorazí přímo k zákazníkovi, převezmou od něj prádlo, vyžehlí a po domluvě opět doručí. Rozvoz je v rámci služby zdarma. Protože například pánské košile stojí i několik tisíc korun, podepisuje se při převzetí předávací protokol a samozřejmě máme pojištění. Prádlo pak na přání zákazníka přivážíme složené nebo na ramínkách a přidáváme ještě osobní vzkaz. Myslím, že naše služba je ve své jednoduchosti dotažená do detailu a geniální, říká Martina. To, že je prádlo žehleno mimo domácnost klienta, považují mladé podnikatelky za velkou výhodu. Lidé nejsou žehlením nijak omezováni a mohou se v soukromí věnovat sami sobě. Právě v tom se Nažehleno.cz liší od většiny nabídek hospodyněk, které žehlí přímo v domácnostech svých klientů.

Služba začala fungovat v listopadu loňského roku, na trhu tedy ještě není ani rok. Klientů už ale mají Martina s Marií tolik, že by jim je mnohé zavedenější firmy mohly závidět. Zakázek je tolik, že musíme žehlit aspoň dvě nebo tři hodiny denně. Přitom ještě chodíme do práce, protože všechny vydělané peníze investujeme zpátky do firmy. Platíme reklamu na Googlu, na Facebooku a nakupujeme nová prkna a žehličky. Abychom stíhaly, musely jsme totiž už na jaře začít najímat posily, vysvětluje Martina Gruber. Protože si obě rozumí, žehlí zásadně spolu a témata k hovoru jim při práci ještě nedošla. Pořád vymýšlíme, jak bychom mohly službu zdokonalit a posunout. Ale není to jen o žehlení. Baví nás i kontakt s klienty a práce na propagaci. Dnes už mi ani nepřijde, že jdu z práce do práce. Že se nám daří, to mě motivuje, dodává Maruška.

Dnes už se zakladatelky projektu věnují hlavně svým takzvaným srdcovkám, tedy zákazníkům, se kterými na podzim loňského roku začínaly. Jejich prádlo chtějí žehlit samy. Na další zakázky si ale najímají pomocnice. Shodují se, že hledání vhodných paní na žehlení je teď zaměstnává víc, než by si kdy byly schopné představit. Mají totiž vysoké nároky a většina z přihlášených neobstojí. Nechápu, proč nás kontaktují takové ženy, které hned řeknou, že je žehlení nebaví. Pokud tu činnost člověk nemá rád, tak ji nikdy nebude odvádět na sto procent, říká Marie Venclíčková. Mluví z ní vlastní zkušenost, protože žehlení přišla na chuť až při podnikání, a přiznává, že teď si ráda žehlí i své vlastní prádlo. Šanci už podnikatelky daly i několika mužům, ale ani ti se neosvědčili. Po pohovoru totiž přichází druhá přijímací fáze, kterou je samotné žehlení. Na to Martina s Marií dávají vlastní oblečení a požadují naprostou preciznost. Nechci, aby to znělo, že jsme dvě fúrie, ale přeci jen je potřeba dodržovat nastavenou laťku. Investovaly jsme do vybavení a jdeme na trh s vlastními jmény. Proto požadujeme perfektní práci a spolehlivost, vysvětluje Martina.

Vybraným pomocnicím pak pořídí kvalitní parní stanici a žehlicí prkno a dováží k nim prádlo. Kontakt s klienty zatím také nechtějí předávat nikomu jinému, protože je stále mnoho zákazníků, kteří mají nedůvěru nebo si potřebují něco upřesnit. Dřív nebo později ale bude potřeba najmout i pomocníky pro příjem a předávky zakázek. Ty už provozovatelky služby začaly shánět, protože Nažehleno.cz roste rychleji, než očekávaly. Nedávno vyhrály výběrové řízení na žehlení pro majitele nového bytového komplexu na Smíchově. Je před nimi výzva v podobě osmi desítek bytů vlastněných ruskou klientelou, tedy velice náročnou „Potřebujeme teď nabrat aspoň tři další paní na žehlení a další pomocníky na dopravu. Rozhodně se nenudíme,“ komentuje Martina.

Za pár měsíců v černých číslech

Kromě privátní klientely si služby Nažehleno.cz objednávají i firmy. A po dobrých zkušenostech s předáváním zakázek klientům v kancelářských komplexech, kde se pak dobře šíří doporučení, se mladé podnikatelky chtějí zaměřit i na spolupráci s office centry. Klienti se vrací. Málokdy se nám stane, že už se neozvou. A když už máme pocit, že se neozývají, kontaktujeme je a ptáme se, jestli byli se službou spokojeni a co bychom případně mohly napříště zlepšit. Zpětná vazba je pro nás jako pro poskytovatelky služby moc důležitá, říká Maruška s tím, že lidé to oceňují.

Skvělý začátek podnikání předčil očekávání obou mladých žen. A zaujal nejen klienty, ale také investory. Od jednoho například dostaly nabídku, aby k žehlení přidaly ještě praní. To ale Martina s Marií odmítly. Pokud by kývly na financování ze strany investora, ztratily by ve firmě rozhodovací právo. To nechtějí a přiznávají, že dvě ženy jsou někdy už tak dost, aby se na něčem shodly. Přibírat do vedoucího týmu někoho dalšího se jim proto nechce. Teď si totiž užívají pohodovou atmosféru a synchronizaci plánů do budoucna. Počítají ale s tím, že pokud firma poroste tak jako dosud, do roka budou muset svůj byznys pojmout trochu jinak.

Současný objem zakázek už by je dokázal uživit, ale ony jsou rozhodnuty pořád ještě všechno investovat do podnikání. Díky investicím do reklamy se pomalu probojovávají na vyšší pozice vyhledávačů a chtějí v tom pokračovat do doby, než budou na první stránce. Chtějí také pořídit ještě lepší parní stanice a hlavně auta na rozvoz, v nichž by se dala dobře věšet ramínka. Stanovily jsme si nějaké cíle a priority a na ty hodláme dosáhnout, zakončují jednohlasně Martina s Marií.

Našli jste v článku chybu?

7. 10. 2016 11:07

jinej muf (neregistrovaný)

No nejsem si jistej, jestli je budoucností národa dvojice holek, které u kafe přišly na to, že je spousta líných lidí, kteří neumí ani vyžehli košili a jsou ochotný za něco takového platit včetně "bonusů" za ekologicky likvidovatelné kartičky s bláboly současné egocentrické pseudofilosofie...

Další level tohohle podniku bude designově dokonalá webová stránka, kde si člověk bude moct objednat umývání nádobí a jako bonus dostane do dřezu houbičku s vyšitým moudrem jako "Pokoj tvé duše se zrcadlí …

14. 10. 2016 11:27

Přesně tak, ono je to fakt o tom, že když člověk maká, tak na to není čas.

Resp mám třeba práci a koníček (taky výdělečný), pak si člověk spočte kolik vydělá za hodinu, a pokud se mu vyplatí "outsorcovat" žehlení, úklid v bytě, mytí nádobí, nákupy. Tak proč ne.

Ono máte dvě cesty, bud si něco koupít, nebo to uděláte sám. Chleba si taky můžete upéct sám a nebo koupit. A jde jen o to, jestli člověka ta daná činnost baví. Pokud ne, tak pryč s ní, ať ji udělá někdo jiný, a pokud se člověk místo to…

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Z tohoto konopí dělají léčivé masti

Z tohoto konopí dělají léčivé masti

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka