Hlavní navigace

Víme, co se doopravdy mění u reklamací od roku 2014

16. 5. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Navzdory některým zprávám dvouletá záruka na zboží od příštího roku nekončí. Přesto k určitým změnám u reklamací dojde. Čtěte, které to budou.

Od roku 2014 nabude účinnosti nový občanský zákoník, který mění občanské, a částečně i obchodní, právo. Změny se dotknou také oblasti reklamací. Některá média, v návaznosti na zprávu jedné advokátní kanceláře, uvedla, že končí dvouletá záruční doba. Podle oslovených právníků serverem Podnikatel.cz i ministerstev, je takovýto výklad zákona chybný. Připravili jsme pro vás souhrn, jaké všechny novinky vás u reklamací čekají.

Dvouletá záruka nekončí

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Před několika týdny uvedla advokátní kancelář PRK Partners, že od nového roku končí dvouletá zákonná záruka za vady zboží. Podle PKR Partners bude prodávající odpovědný pouze za vady zboží v rámci záruky, kterou kupujícímu sám poskytne, anebo kterou si vzájemně sjednají. Prodejce bude také odpovídat za záruční dobu uvedenou na zboží, na jeho obale, v přiloženém návodu nebo v reklamě. Při poskytnutí nebo při sjednání této záruky budou moci být určeny podmínky pro trvání či způsob uplatnění takové záruky, uvedl Tomáš Liškutín z advokátní kanceláře PRK Partners.

Server Podnikatel.cz oslovil další advokátní kanceláře, které však s touto interpretací nesouhlasí. Podle nich nepřináší nový občanský zákoník pro reklamace a jejich lhůty či postupy žádné zásadní změny. Záruční doba u spotřebního zboží zůstává 24 měsíců. Nový občanský zákoník pouze používá pojem odpovědnost za vady, které mělo zboží v době prodeje, namísto záruky a záruční doby, vysvětlila serveru Podnikatel.cz Markéta Deimelová, advokátka z kanceláře TaylorWessing e |n|w|c Advokáti. Stejný názor sdílí i ministerstvo spravedlnosti a ministerstvo průmyslu a obchodu. Spotřebitelé by měli mít možnost stejně jako dnes uplatnit právo na odpovědnost za vady po dobu dvou let, doplnil náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hajdušek.

Čtěte také: Nový občanský zákoník pod lupou advokáta. Jak je to se zástavou?

I nadále tak bude platit, že prodávající odpovídá zákazníkovi za to, že věc nemá při převzetí vady a že věc má vlastnosti, které si strany ujednaly. Stejně tak zůstává právo kupujícího uplatnit práva z vady, která se u spotřebního zboží vyskytne v době 24 měsíců od jeho převzetí. Dvouletou lhůtu pro uplatnění reklamace potvrzuje i další ustanovení, podle kterého si smluvní strany nemohou sjednat kratší dobu pro uplatnění práv z odpovědnosti. Pokud by tak učinily, k takovému ujednání by se nepřihlíželo.

Obsahově stejné zůstává i ustanovení, které říká, že „projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Nyní se toto ustanovení nachází v § 616 občanského zákoníku. V průběhu prvních šesti měsíců tak zůstává na podnikateli, aby dokázal, že vady na výrobku nevznikly špatným zacházením. Podnikatel tedy bude muset prokázat, že vada na zboží v době jeho prodeje neexistovala, jinak bude muset danou věc opravit, či v případě závažnější závady vyměnit. Od 7. do 24. měsíce bude prokazování, jak a kdy byl výrobek poškozen, na straně spotřebitele, uvedla serveru Podnikatel.cz Alena Sokolová z Advokátní kanceláře FABIAN&PARTNERS. Jak ale upozornila Sokolová, podnikatelé budou moci prodloužit šestiměsíční ochranu, ve které bude vada bez nutného dokazování uznána jako ta, kterou mělo zboží už v době prodeje. Záruka bez dokazování se tak může stát součástí odlišení se od konkurence.

Nově půjde žádat o slevu

Nově bude mít zákazník možnost kdykoliv požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. To umožní kupujícímu opravit výrobek svépomocí a žádat slevu. Tím se vyhne lhůtě, kterou má prodávající na opravu či výměnu výrobku. Dále už v novém občanském zákoníku není ustanovení, které stanoví, že za vadu věci bude považována i vada způsobená neodbornou montáží provedenou kupujícím na základě nesprávných pokynů v příslušném návodu (nyní § 623 OZ). 

Změny se dotknou též skrytých vad. Zatímco v současnosti má spotřebitel na výběr, zda bude chtít vadné zboží vyměnit, či opravit, od roku 2014 už nepůjde vždy vyžadovat výměnu zboží. Nový zákoník totiž říká, že výměnu výrobku nejde požadovat, jestliže by byla tato výměna vzhledem k povaze vady nepřiměřená. To se dotkne drobných vad částí výrobků, které lze například na počkání jednoduše vyměnit.

skoleni_15_4

Čtěte také: Nový občanský zákoník pomalu klepe na dveře

Nový občanský zákoník dále obsahuje obecná ustanovení o vadném plnění vztahující se nejen k věci (jako tomu bylo v dosavadním občanském zákoníku), ale obecně k jakémukoli plnění za úplatu. Další novinkou je, že na díla s nehmotným výsledkem se nově vztahují obecná ustanovení nového občanského zákoníku, tedy i ustanovení upravující odpovědnost za vady. Nyní je tak již ze zákona jasné a není třeba nadále výslovně sjednávat, že podnikatel (zhotovitel) odpovídá i za vady samotného nehmotného díla, např. za nefunkčnost softwaru, uzavřela Markéta Deimelová.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).