Víme, jak úplně zadarmo motivovat zaměstnance k lepším výkonům

Motivace zaměstnanců? Na peníze a benefity zapomeňte. Často stačí věci, které jsou úplně zadarmo a fungují mnohem lépe.

Určitě jste to už zažili sami. Přijdete do obchodu pro jednu nebo dvě věci a nakonec si odnášíte ještě něco navíc. A to jen díky tomu, že vás nenásilnou formou přesvědčil nebo „ mile ukecal“ prodavač. Ne každý obchodník má ale to štěstí, že natrefí na prodavače, kteří mu budou přinášet zisky jen díky svému přístupu k zákazníkům. Proto je potřeba prodavače motivovat. Jak na to? Prodavači jednoduše musí věřit zboží, které zákazníkům nabízí. Dělával jsem v masně, kde se nabízela nepříliš kvalitní uzenina. Byl jsem rád, že jsem mohl stát za pultem s masem a bylo mi líto kolegyň prodávajících salámy, které ani jim samotným nechutnaly. Když jsem se osamostatnil, bylo jasné, že musím mít prvotřídní zboží, které bude chutnat hlavně mně a mým prodavačům, říká pražský řezník Karel Váňa. Jeho dvě prodavačky jsou schopné lidem „vnutit“ skoro všechno. Ale dělají to z osobního přesvědčení, protože i jim uzené, salámy a další zboží chutnají.

Řezník potvrzuje, že zaměstnancům je potřeba prodat kvalitu zboží nebo služeb dřív, než ji firma začne prodávat zákazníkům. Skeptičtí zaměstnanci totiž nejsou schopni dát do prodeje osobní nasazení a emoce, což se pak projevuje na prodeji. A přívětivý přístup je přece vedle kvality velkou konkurenční výhodou. Dobrý podnikatel si proto uvědomuje, že jeho budoucnost hodně závisí na míře spokojenosti zákazníka v současnosti. Ptáte se proč? Protože motivace zaměstnanců úzce souvisí s loajalitou zákazníků. Je mnohem snazší vypěstovat si věrné zákazníky ve firmě, kde jsou zaměstnanci spokojení, věří nastaveným cílům a vizím a kde se o ně starají. A způsob, jakým se zachází se zaměstnanci, nakonec určuje i způsob jednání se zákazníky. Zaměstnanci, kteří se cítí dobře, jsou schopni lépe sloužit zákazníkům.

Psali jsme: Nejdou vám obchody? Možná za to může protivná prodavačka

Motivací nejsou jen materiální odměny

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Třináctý plat nebo zajímavé firemní benefity samozřejmě žádný zaměstnanec neodmítne. Tyto odměny ale budou působit jen krátkodobě a systémy benefitů se tak často míjejí účinkem. Lidé potřebují víc než jen peníze, a zaměstnance si proto nemůžete jen koupit. Finance jsou jediným významným motivačním faktorem prakticky jen u nekvalifikovaných pozic. V případě specializovaných uchazečů je rozhodující také typ projektu, na kterém budou pracovat a renomé společnosti. Z našeho průzkumu motivace zaměstnanců vyplývá, že lidé hledají často preferují smysluplnost a pocit vnitřního uspokojení z činnosti, kterou budou vykonávat, komentuje Ladislav Kučera, ředitel personálně-poradenské společnosti Hays Czech Republic.

Na zákaznickou věrnost má také vliv i věrnost zaměstnanců. A tento vliv se prolíná celou strukturou firmy, od ředitele až k nejníže postaveným zaměstnancům. Pokud první článek řetězu nepředá kvalitu a nadšení, nebude stát za nic ani následná práce a styk zaměstnanců se zákazníky. Je proto důležité, aby majitelé firem začali sami u sebe. 

Ivo Toman: Lidé s malou vnitřní motivací neudělají nikdy nic navíc

Pomineme-li kvalitu produktů, která by měla být samozřejmostí, je důležité ovládnout ještě umění motivace. Jako majitelé firmy máte tu výhodu, že vaše motivace bude osobní a zcela upřímná. Manažeři v korporacích mohou mít k firmě neosobní vztah a motivace je někdy z jejich strany trochu umělá. Přímý majitel firmy ale musí mít vizi. A lidstvo má vizionáře rádo a následuje je. Je proto potřeba určit si cíle a jít si za nimi. Pokud budou smysluplné a dobře je svým podřízeným vysvětlíte, budou se na jejich dosažení rádi podílet s vámi. Lidé potřebují cítit, že dělají něco smysluplného, že v práci jen neplýtvají energií. Motivováni ale musíte být nejprve vy sami. Demotivovaný manažer se svým týmem nic nezmůže.

Důležitá je taky atmosféra na pracovišti a v týmu. Toto je oblast, která byla dlouho podceňována a kam dnes řada firem investuje. Vytváří například relaxační zóny, kde mohou zaměstnanci v průběhu dne opět dobít energii. Snažte se své podřízené zbavit zbytečností, které jim práci otravují. Zanalyzujte si náplň jejich práce a nově stanovte priority. Dejte svým lidem prostor a možnost naplno se projevit v pozici, o kterou měli zájem při nástupu do práce. Zaměřujte se na přednosti podřízených víc než na jejich slabé stránky a snažte se co nejvíce využívat jejich silných stránek. Zaměstnanci mají často pocit, že se řeší jen jejich chyby a ne úspěchy. Ty se berou automaticky. Stále se zapomíná na jednu z nejjednodušších forem motivace, na pochvalu. Ani pochvala by ale neměla byt samozřejmostí. Zaměstnanec si ji více považuje, pokud si je sám vědom toho, že podal nadstandardní výkon, který si zaslouží pozornost, upozorňuje Ladislav Kučera.

Dále čtěte: Zaměstnanci o stravenky nestojí. Chtějí si do práce chodit, jak se jim to hodí

K tomu je nutné dodat, že k projevům zájmu patří i pravidelná kontrola zadaných úkolů. Pokud práci svých lidí nekontrolujete, dáváte tím svým podřízeným najevo, že pro vás jejich úkoly nejsou důležité a tím pádem pro vás nejsou důležití ani oni. Důležité je věnovat se motivaci zaměstnanců průběžně a neřešit ji až ve chvíli, kdy je v útlumu. Zaměstnanci pak často bývají negativní a je obtížné je zaujmout, protože od nových změn příliš neočekávají.

Potřebujete, aby zaměstnanci dosahovali nadprůměrných výkonů? Dejte jim pravomoci. Čím více budou vaši zaměstnanci spjati s firmou, tím víc a lépe pro ni budou pracovat. Je proto dobré je v rámci možností zapojit do rozhodovacích a plánovacích procesů. Loajalita a angažovanost zaměstnance, který vnímá, že jeho názor je slyšet a pracuje se s ním, je jednoznačně vyšší, říká ředitel personálně-poradenské společnosti Hays Czech Republic Ladislav Kučera. Dopřejte proto svým zaměstnancům pocit, že je jejich názor pro výsledky firmy zásadní. Jejich ochota pracovat nad rámec povinností se tím výrazně zlepší.

Jděte svým zaměstnancům ve vztahu k zákazníkům příkladem. Ukažte jim, jak s nimi jednáte a dejte najevo, že chcete, aby s nimi takto jednali i oni. Vaši lidé musí vědět, jak přesně má vypadat výsledek jejich práce. Podporujte i dobrou atmosféru a naopak odmítejte pomluvy, donášení a jiné chování, které váš tým rozvrací. Naslouchejte svým zaměstnanců a mějte s nimi trpělivost.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 10. 2015 15:06

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+