Hlavní navigace

Víte, na co se právo vrátit zboží z e-shopu nevztahuje?

Autor: 329515
Redakce

Musí brát internetový obchodník ve 14denní lhůtě zpět zboží, které podléhá rychlé zkáze? Nebo cédéčka s rozedraným obalem?

Právo spotřebitele odstoupit do 14 dnů od kupní smlouvy v případě nákupu zboží přes internet ještě neznamená, že musí obchodníci brát zpět úplně všechno. V zákonech totiž existují výjimky. Znamená to například, že se u obchodníka nebude hromadit zboží podléhající rychlé zkáze, ani cédéčka s rozcupovaným obalem, která se jako vánoční dary nevyvedla.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce vydala příručku Nakupování na internetu. Příručka je sice primárně určená spotřebitelům, internetoví obchodníci ji ale mohou využít jako dobré vodítko k tomu, jaké jsou a nejsou jejich povinnosti vůči nakupujícím. Dozví se tu tedy právě i zákonné výjimky.

Co obchodník nemusí vzít zpět

Jednou z výjimek je právě výjimka z práva odstoupit od smlouvy. Zákazník tak nemůže odstoupit od smlouvy, to znamená zboží bez udání důvodu vrátit, mj. v případě

  • audio a video nahrávek a počítačových programů, u nichž spotřebitel porušil jejich originální obal,
  • periodik, časopisů a jejich předplatného,
  • zboží upraveného podle přání nebo potřeb spotřebitele a
  • zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání.

Právo odstoupit nemá mimochodem spotřebitel ani v případě, že zboží zakoupil v internetové aukci. A – z jiného soudku – také v případě potravin a nápojů dodávaných stálými doručovateli do domácností. Znamená to, že pokud podnikatel příkladně rozváží pizzu, nemusí si s právem spotřebitele odstoupit od smlouvy lámat hlavu, spotřebitel totiž toto právo vůbec nemá.

Prodej potravin přes internet předpisy neulehčí

Server Vitalia.cz se více zaměřil na prodej potravin přes internet. Nezapomeňte, že ohledně prodeje potravin prostřednictvím internetu platí stejná pravidla a zákonné předpisy jako ohledně klasického prodeje v kamenných obchodech (především tedy předpisy vztahující se k požadavkům jakosti, balení, označování potravin atd.), upozorňuje.

dan_nemovitost

Podle příručky Státní zemědělské a potravinářské inspekce musí prodávající zaručit jakost, požadovanou čerstvost a složení potravin a také má povinnost zabezpečit všechny nároky na skladování a balení potravin a požadavky řádné přepravy do místa určení (například zachování teplotního řetězce).

Jak tedy správně prodávat potraviny přes internet a co všechno musí e-shop s potravinami splnit? Čtěte více: Prodávejte potraviny přes internet. Cestou k zákazníkovi se ale nesmí zkazit


Našli jste v článku chybu?
11. 1. 2012 12:52
h0n24 (neregistrovaný)

Hmm, zajímavý dotaz. Našel jsem jen, že jde o zboží, které "nelze beze ztráty znovu prodat"...

28. 12. 2011 13:27
hykal (neregistrovaný)

chci se optat, jak je to s právem odstoupení od KS ve 14lhůtě, když vyrábím šperky na zakázku. Tj podle přání zákazníka. Vztahuje se na také článek, že je zboží upraveno dle přání zákazníka a tudíž od KS odstoupit nemůže? Děkuji