Hlavní navigace

Vsadili na tradici. Na jejich perníku či trubičkách si pochutnávají i v cizině

 Autor: 397604
Jana Bohutínská

Vyrábějí pardubický perník, Hořické trubičky, Krchlebské koláče, frgály a Olomoucké tvarůžky. Jak jim byznys šlape?

Pavel Janoš vyrábí v Pardubicích perník podle starého rodového receptu. Nabízet zákazníkům tradiční výrobek spojený s daným regionem má podle něj své výhody i nevýhody. Lidé si Pardubice spojují s perníkem, a tudíž si ho chtějí z Pardubic odvézt a nebo jím někoho obdarovat. To je výhoda. Nevýhoda je, že mnohdy ani nevědí, že existuje mimo toho továrně vyráběného také velice kvalitní, řemeslně vyráběný perník bez konzervačních látek z místních kvalitních surovin, včetně medu od včelařů z Pardubického kraje a Vysočiny, popisuje svou zkušenost podnikatel, mezi jehož zákazníky patří nejen místní, ale také lidé, kteří za jeho výrobky neváhají přijet z daleka. Několik zákazníků má i ve Spojených státech. Své zboží přitom prodává převážně ve vlastních prodejnách přímo v Pardubicích.

Čtěte také: V devíti letech začal vyrábět motýlky, v jedenácti už má desetitisíce dolarů

Vážíme si svých zákazníků

Také Cyrilovo pekařství v Hrachovci u Valašského Meziříčí, které peče tradiční frgály, sází především na odbyt ve vlastních prodejnách. Největší prodejní místo má přímo v Hrachovci v Cyrilově pekařství a ve svých prodejnách v Rožnově, Frenštátě pod Radhoštěm a Hodslavicích. Rozvážíme především po okolí a dodáváme do Makra. Jinak rozesíláme koláče poštou po celé republice, vysvětluje majitelka pekařství Věra Kundrátová. Její frgály tak zdaleka nezůstávají jen v regionu, ale putují nejen po Česku, ale stejně jako perník z Pardubic i do zahraničí.


Autor: www.isifa.com

Pečením koláčů i perníků se uživí celá rodina. 

Helena Konopíková peče Krchlebské koláče a za největší výhodu tradičního výrobku považuje fakt, že má přímý kontakt se svými zákazníky, které zajímá, v jakém prostředí její koláče vznikají. Tradiční nebo domácí výrobky jsou vyhledávané. Zákazník přijde k výrobci, zajímá se o výrobu koláče a ochutná – na tom nejvíce záleží, myslí si Helena Konopíková. Také ona nejvíce koláčů prodá přímo ve vesnici, v Krchlebech, ve vlastní malé prodejně, kam za jejími koláči přijíždějí i autobusy s turisty, které zajímá Domažlicko. Podnikatelka však svými koláči zásobuje také cukrárny a prodejny v Plzeňském kraji a jeden supermarket. Pečením koláčů se její (dnes čtyřčlenná) rodina živí už třiadvacet let. Jsme spokojení a vážíme si našich zákazníků, protože díky nim máme práci, tvrdí pro server Podnikatel.cz.

Čtěte více: Jak přetvořit ztracené zákazníky v dlouhodobý zisk? Návod je jednoduchý

Zarputilost se vyplatila

Obchodní ředitel společnosti Pravé hořické trubičky, s.r.o. Jaromír Topolský říká, že vhodný tradiční název, který je spojený s regionem, je určitě prvním marketingovým počinem podnikatele, bez ohledu na to, o jak velkého jde výrobce. Firma má dnes asi 75 procent trhu a své produkty má zalistované do většiny obchodních řetězců. Nebylo to ale snadné.

Přesvědčit nákupčí v řetězcích o kvalitě Hořické trubičky byl úkol na dva roky, upozorňuje Jaromír Topolský. Boj o místo na trhu podle něj firmě ztěžovali plagiátoři Hořických trubiček, kteří své produkty nazývali podobně a podbízeli se cenou, čemuž odpovídala kvalita surovin. Došlo to tak daleko, že náplň ve většině trubičkách na trhu byla tvořena průmyslově ztuženým tukem, cukrem a barvivem, konstatuje. Firma ale vsadila na kvalitu, dnes prodává v brandových obalech nebo privátních značkách a expanduje na Slovensko. A Jaromír Topolský je hrdý na to, že ani v privátním balení společnost nepřistoupila na sníženou kvalitu nebo změnu názvu. Vždy jsme hrdě prosazovali tradiční regionální název národního klenotu nyní již s 200letou tradicí výroby – Hořická trubička. Po letech usilovné práce musím konstatovat, že tato národní zarputilost se vyplatila, pochvaluje si.

Čtěte více: V Česku se otevírají největší konopné lázně ve střední Evropě. Podívejte se

Vyrábět tradiční výrobek je především zavazující a poskytuje minimální prostor pro variabilitu výroby, vysvětluje Karel Hlaváček, jednatel A. W. spol. s r. o., která v Lošticích vyrábí Olomoucké tvarůžky, na které se vztahuje ochrana zeměpisného označení, kterou poskytuje Evropská unie. Olomoucké tvarůžky dodává firma z Loštic nejen do obchodních řetězců po celém Česku, ale také na Slovensko, do Polska nebo Maďarska. Podnikatelské prostředí se stále znatelněji obohacuje o nabídku dalšího a širšího sortimentu se všemi důsledky z toho plynoucími. Takže vystaráno nemáme a asi mít nebudeme nikdy, říká Karel Hlaváček k situaci na trhu a naznačuje tak, že ani s tradičním výrobkem nesmí podnikatel usnout na vavřínech.

I na rodinné stříbro dopadají vysoké daně

Takové řemeslo, které je vlastně rodinným stříbrem, máme povinnost zachovat i přes stále extrémně rostoucí vynucené náklady, náklady na energie, odvody a hlavně rostoucí DPH, odpovídá Pavel Janoš na otázku serveru Podnikatel.cz, jak se mu nyní v oboru podniká. A dodává, že netuší, jak dlouho takové podmínky jeho podnikání vydrží. Kvalita je však pro něj důležitější než kvantita (vždyť také mimo jiné vyhrál první ročník soutěže Regionální potravina Pardubického kraje) a doufá, že to jeho věrní zákazníci ocení.

Čtěte více: Prvorepublikové rady: Poselství Henryho Forda

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

120na80.cz: Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Podnikatel.cz: Hospody a EET? Mají technické problémy

Hospody a EET? Mají technické problémy

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Vitalia.cz: Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinulo nový typ „netloustnoucího“ cukru

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Lupa.cz: Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

V SAPĚ našli nelegální porážku kachen

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph