Všechno je to o kontaktech. Víme, kde je sehnat

Nákup databáze kontaktů ocení začínající podnikatel i zavedená firma. Při jejím použití je ale třeba držet se pravidel. Jinak hrozí potíže se zákonem.

Jak získat kontakty na nové dodavatele nebo zákazníky? Tuto otázku si pokládá řada začínajících podnikatelů, ale i těch, kteří už jsou nějakou dobu na trhu, chtějí proniknout do nových oblastí podnikání a zdánlivě vyčerpali svůj potenciál. Existuje několik cest. Určitě je možné třeba sednout k internetu a strávit hodiny surfováním po síti, prohledáváním rejstříků firem a podobně. Je to ale efektivní? Ne vždy. Zvlášť, když se nabízí možnost nakoupit profesionální databáze kontaktů. Sáhnout po externím zdroji dat pak představuje příležitost rychlého navýšení prodejů a rozšíření byznysu v oblastech nebo odvětvích, ve kterých firma dosud nepůsobila. Zvlášť pro začínající firmy je databáze způsob, jak levně a efektivně získat nové zákazníky a vytvořit si portfolio stálých klientů, což je alfa a omega každého byznysu.

Možnosti využití databází firemních kontaktů jsou velmi široké. Do situací, kdy sháníme kontakt na nějakou firmu či instituci, se dnes a denně dostává skoro každý z nás. Firmy se obvykle poohlížejí po nových databázích ve chvíli, kdy vyčerpaly potenciál stávajících klientů a z různých důvodů nemají prostor pro vytvoření vlastní databáze. Nejčastěji ale databáze využívají manažeři firem, asistenti, obchodní zástupci a všichni, kdo shánějí dodavatele svých výrobků a služeb, chtějí rozšířit okruh svých zákazníků nebo z jiného důvodu potřebují oslovit takto zvolené firmy nebo instituce. Databáze jsou nejvíce využitelné pro obchodní, marketingové a telemarketingové aktivity malých, středních i velkých společností.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Všechno je to o kontaktech. Víme, kde je sehnat. 

Naši zákazníci chtějí především získat silný nástroj k tomu, aby mohli zvýšit objem prodeje, podpořit svou značku nebo získat nové zákazníky. Proto mají zájem především o cílenou databázi. Je pro ně důležité a cenné, že jim můžeme z naší databáze vyfiltrovat údaje například podle oborů činností, kraje, počtu zaměstnanců a dalších kritérií, tedy dodat jim pouze ty informace, které skutečně potřebují, říká marketingová specialistka Veronika Hrubá ze společnosti B2B Service.

Právě možnost vyhledávání podle zadaných filtrů je tím nejcennějším, co dnešní správci databází firemních kontaktů mohou nabídnout. Kontakty na firmy zákazníkům nejčastěji poskytujeme na CD Databanka českých firem. Zde jsou obsaženy kontakty na více než 355 000 aktivních českých firem – tedy firem, které fungují a vykazují činnost. Toto CD umožňuje firmy vybírat a filtrovat, data o firmách exportovat a je také možné firmy přímo oslovovat. Druhou, a mnohdy lepší variantou, je dodávka databáze na míru – tedy jen vybraný segment z databáze dle požadavků zákazníka, dodává Ivan Dumek, produktový manažer pro datové služby společnosti DATABOX. Obvykle správci databází nabízí možnost vyhledávání podle desítek až stovek kritérií. 

Velice užitečné může být například ověření finančního zdraví firem podle ročních obratů, informací o odvodech i o možných insolvenčních řízeních. Nestane se pak, že firma bude usilovat o spolupráci s podnikem, který by mohl přinést jen problémy. Rozsah informací je velmi široký, od historického vývoje až po informace o platební morálce a pravděpodobnosti krachu v následujících dvanácti měsících, říká Petra Štěpánová, marketingová ředitelka společnosti BISNODE.

V základu každá databáze obsahuje:

  • Identifikační a rejstříkové údaje – oficiální název, alternativní název, IČ, DIČ, počet zaměstnanců, roční obrat, právní forma společnosti
  • Adresa – adresa provozovny, adresa sídla
  • Kontaktní údaje – telefonní čísla, mobilní čísla, faxy, e-mailové adresy, internetové stránky, skype, icq, účet na sociálních sítích
  • Kontakty statutárních zástupců – kontaktní osoby a jejich funkce
  • Obor činnosti firmy – vlastní řazení do oborů dle skutečné činnosti firmy, obory NACE
  • Související firmy

Správci databází usilují o co nejaktuálnější údaje, protože si velice dobře uvědomují, že právě to je to, co si zákazník kupuje. Klient se nezajímá o podobu databáze, například zda obsahuje údaje navíc. Ve finále jde vždy především o aktuálnost a kvalitu databáze, říká za všechny Veronika Hrubá z B2B Service. Údaje v databázích jsou průběžně aktualizovány z několika zdrojů a nikdy by neměly být starší než jeden rok. Doručitelnost adres by pak neměla být nižší než 95 %. Databáze aktualizujeme průběžně. Dá se říci, že každý den. Bohužel není možné nabízet naprosto aktuálních informace, proto dáváme záruku okamžitého vrácení zaplacené částky při větším množství chyb, což je u nás hranice 3 %, slibuje Jan Sturm za společnost eStation.cz.

Udělat cenové srovnání největších českých databází není jednoduché. Ceny totiž závisí na konkrétním požadavku klienta. Například kompletní Databanka českých firem 2014 vychází na 14 900 korun. Většina klientů ale žádá údaje vyhledané na základě svých kritérií. V průměru se dá říci, že za 20 kontaktů se platí 1 koruna. S větším množstvím samozřejmě cena klesá. Je ale také potřeba počítat s poplatkem za zpracování výběru, který vychází z náročnosti zpracování.

Pozor na spamy

Velmi důležité je s daty, které databáze nabízejí, umět pracovat. Problematické může být z tohoto pohledu využití e-mailových kontaktů, ke kterým správce nedisponuje souhlasem k zasílání nevyžádaných obchodních sdělení. Adresní údaje firem lze použít prakticky bez omezení v direct mailingových kampaních, tedy například ve formě adresy v dopise nebo na katalogu. Stačí dodržet základní zásady legislativního rámce opt-out. Odlišná situace je ale v případě e-mailových adres. Antispamový zákon vyžaduje, aby všechny adresy byly v režimu opt-in – tedy vždy s doloženým souhlasem adresáta s příjmem obchodních sdělení. Tato podmínka však u většiny záznamů v komerčně dostupných databázových zdrojích chybí, upozorňuje Viktor Hladký, generální ředitel 5P AGENCY. Tyto adresy lze pak použít například pro kontrolu stávající databáze nebo do předvyplněných formulářů. Není ale možné aplikovat je pro e-mailing, aniž by se odesílatel vystavil riziku, že bude označen jako spammer. Veškeré údaje z databázích je možné využívat vždy jen v souladu s platnou legislativou. Tato skutečnost, zejména kvůli nízkému právnímu povědomí, bývá často podceňována, dodává Viktor Hladký.

widgety

Databáze obsahují veřejně dostupná data, která firmy o sobě uvádí na svých webech, katalozích a reklamních prvcích. Nejedná se tedy o citlivá data. Data z databází primárně slouží k průzkumu trhu, případně cílenému oslovení vybrané firmy. E-maily lze tedy použít pouze k zasílání konkrétního obchodního oslovení, poptávce souvisejících služeb s oblastí podnikání nebo k doplnění CRM. K hromadnému rozesílání, tedy spamu, databáze rozhodně neslouží, doplňuje Jan Sturm a Petra Štěpánová dodává: Na stranu druhou se dá do společnosti zavolat a na zaslání e-mailu na uvedenou adresu se dohodnout. Pak je dobré, že je e-mail k dispozici.

V databázi jste i vy. Co dělat, když v ní být nechcete?

V registrech vedených státem, například obchodním rejstříku, se firma objeví v podstatě automaticky po založení a mizí okamžikem svého zániku. Jinak je to v komerčních databázích, ve kterých je záznam o firmě obvykle založen na bezplatném nebo i placeném zápisu. Do databáze jsou zadávány pouze aktivní firmy s kontakty, tedy firmy, které jsou vhodné pro další oslovení nabídkou nebo poptávkou. Nové firmy do databáze aktivně vyhledáváme a zadáváme nebo se mohou samy zapsat přes formulář pro zapsání firmy na internetovém portále Živéfirmy.cz. Firmy z databáze vyřazujeme v případě, že už nejsou aktivní nebo nás samy požádají o vyřazení z databáze, uvádí Ivan Dumek ze společnosti DATABOX. Smazání aktivní firmy z databáze je možné vždy až po odeslání žádosti o vymazání. V souladu s platnou legislativou, zejména pak zákonem na ochranu osobních údajů, je správce databáze povinen na žádost subjektu ukončit zpracování dat.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 8. 2014 20:07

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+