Výběr e-shopového řešení není taková sranda, jak si všichni myslí

Není týden, kdy by mi někdo neposlal e-mail či mi nezavolal se slovy „Potřebuji nové e-shopové řešení, poradíte mi jaké?“. Ono to ale není tak jednoduché.

Na rozhodnutí, jaké řešení si má člověk vybrat, je potřeba několik desítek základních informací, ze kterých se rozhodnutí může teprve udělat. Nestačí jen informace „chci něco doporučit“. Bez podstatných informací je jakékoliv rozhodování jen o pocitech, ne faktech. To si málokdo uvědomuje.

Čtěte také: S transakčními e-maily se potýkají i velké e-shopy. Chyby dělá třeba i Alza.cz

Co je vlastně tak důležité

Ilustrační obrázek.
Autor: www.freeimages.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Absolutně nejdůležitější je podívat se na zboží, které chcete prodávat. To je alfa a omega všeho. Proč? Přece kvůli tomu, že každé zboží má jiné požadavky na prezentaci, uvádění parametrů a způsob prodeje. Budu-li mluvit v příkladech, tak u prodeje módy bude prezentace zboží hlavně o velkých fotkách, protože chce každý vidět produkt co nejlépe, a to i v detailech. Dále pak půjde o velikosti, popřípadě barevné kombinace. 

Naopak budu-li prodávat tablety, o vzhled tolik nepůjde a budu potřebovat prezentovat hlavně rozměry, rozlišení, paměť a další technické parametry. Ne jinak na tom bude drogerie, prodej kávy nebo třeba dětské pleny. Každé zboží je prostě něčím specifické. Pokud si v hlavě tedy srovnáme, co chceme prodávat, musíme si nadefinovat, jaký je charakter zboží a jak ho prezentovat. To tvoří základní krok k úspěšnému výběru.

Čtěte také: 5 nejběžnějších chyb, které brání vašemu e-shopu v indexaci

Zboží známe, tak jdeme vybírat

Pokud už jsme se dostatečně zamysleli, jakým způsobem budeme své zboží prodávat, můžeme konečně přistoupit k výběru technického řešení. Nabízí se nám na výběr ze široké škály nabídek – od produktů zdarma, až po ty za stovky tisíc. Než ovšem jednotlivé varianty blíže rozepíši, zkusím nadhodit jedno přirovnání e-shopu ke kamenné prodejně.

Hlavním důvodem, proč děláte e-shop, by mělo být, že chcete vydělat. Přece nechcete „jen“ spasit svět, že? Takže pokud chcete vydělat, musíte to začít dělat už od začátku pořádně a ne si jen hrát, protože pak to nikdy ani nemůže dopadnout dobře.

Já osobně celou situaci volby e-shopového řešení přirovnávám velmi často a rád k běžné maloobchodní kamenné prodejně. Pokud byste si chtěli otevřít malý krámek, kdekoliv v jakémkoliv městě, potřebujete prostor. Ten jde přirovnat k e-shopovému řešení. A je jedno, zda chcete malou levnou prodejničku, kde bude nájem 3000 Kč, nebo velkou prodejní plochu v nákupním centru za desetitisíce měsíčně. Ať je to tak nebo tak, vždy musíte do pronájmu a vybavení něco investovat. Tak proč v případě e-shopu chcete zkoušet varianty, které jsou „zdarma“ a zdají se vám právě kvůli ceně jako ty nejlepší? To se vám pro solidní prodej zdá postávání na ulici jako dobrý základ? Mně nikoliv. I přesto se na freewarové řešení podíváme trochu hlouběji.

Čtěte také: E-shop na vedlejšák může vydělávat, i když mu věnujete jen pár hodin denně

E-shopové řešení zadarmo

Když začínáte, jeví se zpravidla jako nejlepší nainstalovat nebo si někde vzít cokoliv, co je zdarma a na tom to zkusit. Ano, jde o běžnou úvahu, proč je však zcela špatná jsem vysvětlil už na příkladu s maloobchodní prodejnou. Určitě se nebojte investovat do e-shopového řešení – je to opravdu taková virtuální maloobchodní prodejna, protože v e-shopu také vystavujete a nabízíte zboží k prodeji.

A není to jen o „zadarmo/za peníze“. Problém u hotových řešení, které jsou šířeny pod volnými licencemi, existuje bohužel i jinde. Ano, nalezneme mnoho velmi komplexních řešení – prestaShop, ZenCart, osCmmerce a další. Tyto systémy jsou propracované, funkční, ozkoušené časem a stovkami či tisícovkami uživatelů. Ale… 

Mají také mnoho problémů. Od toho, že jsou stavěné a vyvíjené zpravidla v zahraničí, tedy nereflektují české standardy použití, přes problémy s češtinou nebo českou korunou jako měnou. Mnohdy máte velký problém cokoliv správně nastavit. A nechávat v systému něco předělávat nebo dodělávat tak, aby to bylo skutečně pořádně, vyjde zhruba na tolik, jako kdybyste si na několik měsíců pronajali profi řešení s technickou podporou. Nejen z těchto důvodů není ani jeden z těchto systémů pro e-shop, kdy ho myslíte skutečně vážně, vhodný.

E-booky pro váš tablet nebo čtečku

Stahujte nejnovější knihy v elektronické formě z edice Podnikatel.cz. Nabízíme například praktického pomocníka při začátku podnikání, novinky v občanském zákoníku či poutavé příběhy podnikatelů. Prohlédněte si nabídku e-booků

Nezmínil jsem zde modulová řešení nasazená na redakční systém WordPress. To je totiž speciální případ systémů zadarmo. Používají jako základ redakční systém WordPress, který funguje úplně super na blogy, magazíny a podobné publikování, ale není vůbec postaven na e-shop. A to je ono. Prošel jsem osobně několik desítek modulů, které dělají z Wordpressu e-shop, ale ani jeden z nich plně doporučit nemohu.

Čtěte také: Po čem touží zákazníci e-shopů? Hlavně po kvalitních popiscích a zboží skladem

Pronajaté prefabrikované řešení není dobrá volba

Dále máte možnost pronajmout si e-shopový systém, který je připravený a hotový. Mohou to být systémy za 150 nebo i několik tisíc korun měsíčně. Opět bude záležet na provozovateli a volitelné výbavě v podobě modulů na to či ono. Poskytovatelů takových obchodů k pronájmu existuje u nás zase mnoho. Osobně myslím, že se jich dají najít stovky a cenově a funkcemi se ani tak neliší. Podle čeho tedy vybírat v tomto případě?

Opět se vrátím na začátek článku – podle svého sortimentu, nároků na něj a vašich nároků na servis a moduly, které pro prodej chcete/potřebujete. Vyplatí se si nadefinovat jednotlivé požadavky a pak si udělat hloubkovou rešerši řešení, které je to nejlepší právě pro vás. A budete se divit, bude to pro každého trochu jiné. I proto nikdy nemohu svým klientům odpovědět jednoznačně bez dalších informací, které si mají vybrat.

Ale zpět k výběru. Rozhodujte se podle parametrů a požadavků zboží, ale zapojte i další potřeby. Zajímejte se o to, kolik a jakých obchodů dané řešení již využívá. Projděte si je a zjistěte, zda vám jako zákazníkovi na nich vše sedí. Pokud bude obchodů jen pár, myšleno 3 nebo 4, je to asi signál, že byste se měli poohlédnout jinde. Nutno ale říci, že ani tisíce e-shopů nemusí být vždy zárukou.

Druhou věcí, která by vás u pronájmu měla hodně zajímat, tak kdo za e-shopovým řešením stojí. Bude-li to jednotlivec bez možnosti náhrady, existuje zde velké riziko, že si to za dva roky rozmyslí a začne dělat něco jiného než pronajímat e-shopy. A tím končíte i vy. Naopak, bude-li to firma se solidní historií a větším týmem, ukazuje to na stabilitu a máte vyšší pravděpodobnost, že vás nenechá na holičkách.

Třetí, co by vás mělo zajímat, tak zda poskytovatel umí individuálně pronajaté řešení přizpůsobovat a pokud ano, tak jak moc pružně umí reagovat. I přesto, že s tím na začátku třeba nepočítáte, jde o důležitou věc. S růstem začnete pociťovat jiné potřeby a budete chtít začít obchod zpravidla měnit. Můžete pak zjistit, že to váš poskytovatel neumí (či nechce umět) a jste nahraní. Obdobně na tom budete, když bude čekání na zpracování požadavků na několik měsíců. Pak bude vývoj tak pomalý, že to bude, jako kdybyste se nevyvíjeli vůbec. A to znám řešení, kde nestíhají a mají frontu požadavků na 4–5 měsíců dopředu. To opravdu nechcete.

E-shop na míru je dražší, ale stojí za to

Nejdražší možností, jak si lze pořídit e-shop, je nechat si ho napsat na míru. To se může zdát jako řešení pro megalomany, pokud to ale s prodejem myslíte skutečně vážně, máte ambice vyrůst a patřit mezi největší, nejlepší či jinak nej, pak se jedná o řešení pro vás.

Musíte ovšem stavbu takového obchodu umět dobře řídit, abyste nedostali od dodavatele nesmysl, který možná splňuje zadání, ale je nepoužitelný. Potřebujete tak umět řídit vývoj, definovat zadání a kontrolovat. A nebo si na tuto činnost musíte najít projektového manažera, který za vás vývoj obchodu odřídí. 

Řešení na míru se opravdu vyplatí, když chcete něco měnit nebo se pravidelně přizpůsobovat trendům či doplňovat funkce obchodu, jak vás budou napadat. Vše si můžete postavit podle sebe nebo podle požadavků, které jako zákazník máte. Je to pohodlnější, ale dražší a při spuštění zase časově mnohem náročnější.

 

Kterou z možností si tedy vybrat

Jak už jsem naznačil na začátku – nejde každému doporučit to samé, pak by na trhu pravděpodobně nebyla tak rozmanitá nabídka. Musíte si vždy zvážit svoji konkrétní situaci a podle ní vybrat. Ano, není to lehké, ale je to stejné, jako když se rozhodujete mezi pěti různými prodejnami, kterou si pronajmete a také nevíte, která bude ta nejlepší.

A mám-li mít nějaké drobné tipy na závěr, tak určitě se při výběru řešení zamyslete nad potenciálním dalším růstem. A to i tehdy, kdy to nemáte aktuálně v plánu. Vybírejte třeba i řešení, které umí provoz ve více státech – tj. více jazykových mutací a měn v jedné administraci. Za dva roky jako když najdete. 

Dále pak myslete na zákazníky s rozumnými způsoby plateb (bankovní převod, platební karta a dobírka jsou dnes standard) a dopravy. U té nesmí chybět pošta a jedna přepravní společnost.

widgety

Hodně štěstí při výběru.

Jan Kalianko – odborný bloger serveru Podnikatel.cz

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 3. 2015 11:14

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+