Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Vystavili jsme účtenku Účtenkovce, v prvním roce může vyjít až na 86 mil. Kč

Daniel Morávek

Přestože ministerstvo uvedlo, že ročně vyjde provoz Účtenkovky na 12,4 mil. Kč, minimálně v prvním roce může vyjít až na 86 milionů korun s DPH.

Kromě samotných výher za 65 milionů totiž budou další miliony korun směřovat na propagaci Účtenkovky. Další statisíce pak stála příprava loterie a další provozní náklady. Vyplývá to z uzavřených smluv ministerstvem a z vypsaných veřejných zakázek.

Kromě paušálu se budou platit i náklady na SMS a platby

Cena ročního komplexního provozu Účtenkovky, kterou bude zajišťovat firma Diebold Nixdorf s.r.o., má dle ministerstva financí činit 12 393 420 korun bez DPH. Jenže to není úplně pravda. Jak ukazuje smlouva zveřejněná na Hlidacsmluv.cz, kromě DPH, která cenu zvýší na 15 milionů Kč, bude ministerstvo proplácet každou SMS, co pořadatel v rámci loterie pošle, a to ve výši 0,62 Kč, a také bude platit poplatky související s převodem výher na platební účet v rámci ČR, a to ve výši 1,67 Kč. Počet výher má měsíčně činit přibližně 25 tisíc. Kdyby si polovinu z nich nechali výherci poslat na účet, vyjde vyplácení výher na 20 875 korun měsíčně, tedy na 250 000 korun ročně.

U SMS brány zase provozovatel musí být schopen zajistit, že bude schopná zaslat až 6 000 000 SMS za rok. SMS ovšem nemá být dle smlouvy primární kanál pro komunikaci. Kdyby tedy ročně byla poslána například jen šestina dané kapacity, vyšlo by to stát na 620 000 Kč za rok. Na poplatcích tak může stát ročně zaplatit dalších 870 000 Kč navíc (a klidně i více dle reálně zaslaných SMS a plateb na účet). Samo ministerstvo financí ale očekává, že cena za poplatky nepřesáhne řád stovek tisíc korun.

Čtěte také: 5 věcí, které o chystané účtenkové loterii nevíte

Poradenské služby vyšly na desítky tisíc

Ministerstvo financí navíc v souvislosti s účtenkovou loterií platilo, platí a bude platit další náklady. Například s Jiřím Meixnerem uzavřelo ministerstvo smlouvu na poradenskou a konzultační činnost k Účtencovce, a to na období příprav od loňského září do poloviny letošního roku. Meixner měl dle smlouvy poskytovat osobní poradenské a konzultační činnosti v rámci pracovní skupiny účtenkové loterie při ministerstvu financí (např. účast na jednáních), případně na jiných jednáních (akcích) spojených s účtenkovou loterií a připravovat podklady/materiály pro komplexní zajištění a nastavení účtenkové loterie.

Mělo se jednat hlavně o přípravu materiálů/podkladů pro zadávací řízení a součinnost v rámci zadávacího řízení, nastavení technických parametrů výherního procesu, tvorba návrhu herního plánu, příprava podkladů pro jednání a veřejná vystoupení zaměstnanců k účtenkové loterii. Za jednu člověkohodinu ministerstvo platilo 1500 Kč bez DPH, přičemž maximálně mohlo být vyfakturováno 300 člověkohodin. Celkově tak mohl Meixner teoreticky vyinkasovat 450 000 Kč bez DPH (544 500 Kč s DPH). Jak nicméně serveru Podnikatel.cz uvedlo ministerstvo financí, Meixnerovi bylo nakonec vyplaceno celkem 70 500 Kč.

Čtěte také: Účtenky půjde registrovat do loterie i přes mobilní aplikaci. Jak bude vypadat?

Grafický manuál vyšel skoro na 100 tisíc

Jak před dvěma týdny jako první informoval server Podnikatel.cz, dalších 80 000 Kč bez DPH (96 800 Kč s DPH) zaplatilo ministerstvo financí za vytvoření grafického manuálu k Účtenkovce (vytvoření finálního loga, případně sloganu a souvisejících symbolů na základě výběru MF, vytvoření logotypu, vyhotovení logomanuálu (grafického manuálu), dodání loga ve všech potřebných formátech pro jeho následné použití – nejméně Ai, Eps, Pdf, JPG, PNG). Logo připravila grafička Hana Kolbe.

Čtěte více: Účtenková loterie už má logo, je barevné jak duha a stálo 80 tisíc Kč

Další miliony korun se ještě soutěží

Kromě těchto nákladů též ministerstvo vypsalo několik veřejných zakázek, které se týkají propagace Účtenkovky. Aktuálně například vyhodnocuje veřejnou zakázku na propagaci účtenkové loterie v rádiích, kdy strop zakázky činí 3 300 000 Kč bez DPH (4 miliony Kč s DPH). Spoty mají běžet do 31. března příštího roku. Stejně tak ministerstvo nyní vybírá toho, kdo k Účtenkovce vytvoří instruktážní videospoty a internetové videospoty a grafické postery. Hodnota zakázky dělá 1,5 milionu Kč bez DPH, tedy 1,82 mil. Kč s DPH.

EBF17

Výhry budou ročně stát 65 milionů korun

K nákladům na účtenkovou loterii je samozřejmě nutné připočítat i samotné výhry. Celkem se má měsíčně udělit 21 025 výher. V rámci výher se počítá s 5 hlavními výhrami, a to 1. výhra 1 mil. Kč, 2. výhra automobil (v hodnotě přibližně 400 000 Kč), 3. výhra 300 tis. Kč, 4. výhra 200 tis. Kč a 5. výhra 100 tis. Kč. Větší část výher pak bude mít následující podobu: 20 výher po 20 tis. Kč, 1000 výher po 1000 Kč a 20 000 výher po 100 Kč. Celkově půjde ročně na výhry 65 milionů korun.

Pokud se tedy sečtou náklady, na které může vyjít jen první rok účtenková loterie, dostaneme se až na částku 86 milionů korun (15,8 mil. provoz, 65 mil. výhry, 5,1 mil. propagace, 170 tisíc další počáteční náklady). Navíc se mohou objevit ještě další veřejné zakázky. Podle ministerstva se například už chystá zakázka na automobily jakožto věcné výhry. Některé počáteční náklady se sice už dále hradit nebudou, i tak ale bude stát Účtenkovka (v závislosti na zájmu lidí (SMS a výplata) a další případné propagaci) rozhodně více než avizovaných 12,4 milionu korun ročně. Minimálně o 65 milionů korun na výhrách více, a to rok co rok.

Našli jste v článku chybu?