Hlavní navigace

Otestujte výrobek na zákaznících nejdříve virtuálně, ve "Druhém životě"

8. 1. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 258398
Second Life ("Druhý život") se ve světě stal velmi využívaným velkými firmami. Společnostem zvučných jmen typu IBM nebo Mazda slouží jako levný marketingový kanál a jako průzkum nově zaváděných výrobků. I v ČR několik firem začalo aktivně působit ve „Druhém životě“ a postupně se přidávají další.

Co je vlastně Second Life? Jedná se o internetový virtuální 3D svět, který se stále rozrůstá a v současnosti je obydlen zhruba 10ti miliony lidí, kteří denně utratí více než 30 mil. korun. Second Life má design RPG her, ale o klasickou hru vzhledem k tomu, že nemáte žádné úkoly, nejde. Jediným vaším úkolem je žít. V platformě Second Life můžete uskutečňovat svůj druhý život. Máte možnost chodit do restaurací, komunikovat, bezcílně se poflakovat, či tančit na diskotéce, prostě vše, co vás napadne a co ve vašem „normálním“ životě děláte. Ale Second Life není jen zábava. Stal se také výbornou příležitostí pro firmy a podnikatele. Dá se totiž využít jako marketingový a testovací nástroj a mohou se v něm dokonce vydělat i reálné peníze.

V zahraničí je Second Life podniky hojně využíván

Přestože projekt Second Life funguje již od roku 1996, rozmach zažívá až od roku 2006, kdy do něj vstoupily velké zahraniční firmy (např. Adidas, BMW, IBM). Do České republiky se dostal až v minulém roce. V současnosti je u nás 10 významných firem, které Second Life využívají. Řadí se mezi ně například Staropramen, Telefonica O2, AC Sparta Praha nebo Český rozhlas.

Například společnost IBM se v Second Life prezentuje ve velkém a tomuto způsobu komunikace se zákazníkem přikládá velkou váhu. Virtuální centrum IBM bylo založeno na počátku loňského roku, zpočátku díky pobočkám ze severní a střední Ameriky a Evropy. Jejich cílem je poskytovat podporu klientům trávícím čas ve virtuálním světě. Podobně třeba Mazda uvedla v Second Life nový druh automobilu a systém také velmi využívá.

Second Life – nástroj marketingu a testování nových výrobků

V minulém roce Second Life jako novinka zaujal média a vstup do něj znamenal pro firmy zviditelnění. Mohly tak lépe upozornit na svůj nový projekt. Nyní už počáteční mediální vlna opadla a české společnosti využívají Second Life podobným způsobem jako jejich zahraniční kolegové. Tj. vytváří si image inovativní firmy, komunikují prostřednictvím Second Life se zaměstnanci, či zákazníky a především využívají Second Life jako marketingový kanál a testují v něm nové výrobky. Posledně jmenovaný způsob firmy uplatňují nejčastěji. Dále se dá paralelní druhý život upotřebit třeba v podnikovém vzdělávání, či v komunikaci v rámci mezinárodních pracovních týmů.

Přímý prodej se v Second Life zatím příliš neuskutečňuje a, pokud ano, neočekává se návratnost investice. Mazda například prodává virtuální vůz, Adidas zase boty. Přesto je opět cílem spíše vyzkoušení koncepce reálných výrobků, než příjmy z prodeje v Second Life. Firmy tak nejdříve vytvoří maketu ve virtuálním světě, což vyjde mnohem levněji, než kdyby vytvářely skutečný výrobek a dle ohlasů jej teprve poté realizují fyzicky ve skutečném světě.

Pro podnikání v Second Life se spojte s odborníky

Systém Second Life zatím není vhodný pro všechny typy společností. Pokud se podnikatel rozhodne zapojit se do „Druhého života“, je dobré spojit se s někým, kdo s ním má velké zkušenosti. Second Life je ojedinělý projekt, který má velmi odlišná pravidla od jakéhokoli jiného média a není vhodné do něj pouze vstoupit a čekat, co se stane. Tímto způsobem několik firem do Second Life ve světě vstoupilo a jejich virtuální sídla byla zcela prázdná a nevyužívaná. Tyto firmy nyní přehodnocují svou strategii, varuje Martin Dvořák ze společnosti BENETA.cz s.r.o, a radí: České a slovenské firmy by určitě měly vstoupit do virtuálního města Bohemia, kde se koncentruje česká a slovenská komunita. To jim zaručí, že se o nich ti správní lidé dozvědí a firemní aktivity tak nepřijdou vniveč.

České firmy dnes možnost vstupu do virtuálního světa testují. Už i v České republice existují lidé, kteří v Second Life vydělávají. Někteří dokonce přes 20 tisíc korun měsíčně. Začít žít Second Life není složité. Stačí se zaregistrovat například přes českou stránku www.secondlife.cz, či rovnou na domovském serveru www.secondlife.com a hned se můžete vydat do druhého života. Základní registrace je zdarma. U provozovatele je ale dobré si vyměnit skutečné dolary za virtuální Linden dolary, které se používají v Second Life jako platidlo. Momentálně se kurz pohybuje kolem 280 Linden dolarů za jeden americký dolar.

Pokud chcete ve světě Second Life podnikat, musíte si pronajmout pozemek, za který zaplatíte provozovateli v Linden dolarech. Ty si musíte koupit za skutečné dolary u provozovatele, americké firmy Linden Labs. A můžete začít. Postavte si na svém pozemku sídlo a podnikejte jako v reálném životě.

Náklady na prezentaci v Second Life se pohybují v tisících Kč měsíčně

Pro běžného obyvatele je zapojení do systému Second Life zdarma. „Cena prezentace firmy v Second Life závisí na rozsahu prováděných aktivit a může se jednat řádově o tisícovky korun. Průměrná prezentace velké firmy i s marketingovými aktivitami v Second Life přijde řádově na desítky tisíc Kč,“ uvedl pro business server Podnikatel.cz průkopník Second Life u nás, Martin Dvořák. Náklady vstupu do Second Life se skládají ze dvou položek. První je vytvoření vlastní prezentace v Second Life. Může se jednat např. o vytvoření virtuálního sídla firmy, zařízení kanceláře, vytvoření atrakce pro obyvatele Second Life nebo třeba pouze o billboard. Druhou složkou je měsíční poplatek za pronájem virtuálního pozemku a údržba prezentace. Velikost poplatku závisí na velikosti zastavěné plochy a na počtu objektů, ze kterých je prezentace vybudována. Obvykle se měsíční náklady pohybují okolo 2–4 tis. Kč.

Československé virtuální město BOHEMIA

V Second Life již existuje virtuální československé město BOHEMIA. Zde se setkává česká a slovenská komunita a zde také probíhají různé akce. Bohemia se též stala sídlem českých a slovenských firem. Město tvoří klasické staročeské náměstí, park s kostelem a moderní zástavba.

Brand24

Second Life dle odhadů již vyzkoušelo kolem 15 tisíc Čechů a Slováků. Toto číslo se ale neustále zvyšuje. Přestože československá komunita roste měsíčně o desítky procent, pořád není tak početná, aby bylo možné v Second Life generovat prodeje výrobků či služeb. Očekává se ale, že k prodejním účelům bude možné Second Life využít již v druhé polovině roku 2008.

Růžová budoucnost Second Life

Odborníci předpovídají systému Second Life dlouhý život. Prvek propojení virtuální reality se skutečným světem a ekonomikou je jedinečný a program ještě zdaleka nevyčerpal všechny své možnosti. Second Life je také unikátní tím, že se v něm neplatí daně. Dosavadní pokusy zavést přímé placení zatím skončily nezdarem. Uživatelé totiž na protest hromadně nastavili zapálení svých postav a odrazovali tím nově příchozí.

Myslíte, že Second Life má ve firemní oblasti budoucnost?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).