Webová analytika není jen Google. Sáhněte po lepších nástrojích

Google Analytics není všechno. Víme, kdy se vyplatí vyzkoušet jiné nástroje webové analytiky, které vám přinesou více informací a lepší cílení.

Když se řekne nástroj webové analytiky, běžného uživatele nejspíš napadne jen Google Analytics. Ano, jde o globálně nejznámější a zároveň zřejmě i nejpoužívanější nástroj. A je to pochopitelné, protože je poměrně univerzální, dostupný zdarma, a dokonce i v české jazykové mutaci. V Google Analytics jde všechno udělat rychle a naprosto jednoduše. Uživatelské rozhraní rychle pochopí i začátečník. Jeho velkým plusem je to, že má velkou uživatelskou základnu, což znamená spoustu zdrojů informací, postupů a návodů, jak tento nástroj nastavit. V tom se s Google Analytics nemůže srovnávat žádný jiný bezplatný nástroj, komentuje Vratislav Sejk, IT konzultant a solution architekt společnosti Unicorn Systems. 

Ne všem ale Google Analytics i přes svou velmi slušnou propracovanost stačí, protože neposkytuje pokročilá řešení webové analytiky. Tento nástroj je tak rozšířený především proto, že bezplatně poskytuje spektrum statistik o návštěvnosti webových stránek, o němž jsou uživatelé přesvědčeni, že jim stačí, tvrdí Martin Petrášek, ředitel společnosti eMerite. Google Analytics je prostě ideálním řešením především pro začínající, malé a střední firmy, které chtějí investovat minimum nákladů na implementaci a provoz analytického nástroje, protože si jejich majitelé zatím nejsou jistí tím, co jim analytika přinese.

Pokročilí podnikatelé v e-commerce a provozovatelé webových stránek dávají přednost jiným nástrojům webové analytiky. Ty jim umožňují zlepšit výkonnost webů, ale i aplikací, profilů sociálních sítí a dalších e-marketingových aktivit. Na trhu je celá řada nástrojů, které ve srovnání s Google Analytics nabízí řadu výhod. Jejich nabídka se neustále vyvíjí, stejně jako se vyvíjí potřeby uživatelů analytických dat. Tyto nástroje jsou sice placené, ale od jistého momentu se vyplatí do nich investovat. Rozhodování o využití lepšího analytického nástroje než Google Analytics nemusí být dáno jen velikostí webu nebo tím, že jde o e-shop či web s přímými prodejními cíli. V některých firmách bývá důvodem zákaz používat technologie Google nebo jiných bezplatných nástrojů z obav o nakládání s daty. 

Lze říci, že web či e-shop s investicemi či ročním obratem v řádu milionů korun by měl o své efektivitě shromažďovat více užitečnějších dat než skýtá technologie Gogglu, říká Martin Petrášek. Vznikne podle něj například potřeba obohatit profily klientů v CRM, předávat události z webu v reálném čase do kampaňového systému, získávat kompletní informace o každém zrealizovaném nákupu/konverzi, což samplování dat v Google Analytics znemožňuje, a tak dále. Dalším důvodem pro přechod na jiný nástroj může být i prostý fakt, že objem zpracovávaných dat jednoduše překročí limity pro bezplatné využití Google Analytics. Jednoduše řečeno, o jiné nástroje je potřeba začít se zajímat v momentě, kdy uživatel zjistí, že ho Google Analytics limituje. O placené nástroje má smysl se zajímat ve chvíli, kdy vám dokážou vrátit vloženou investici. Zjistěte si, kolik by vás stál jiný nástroj, spočítejte si, o kolik by dokázala zvýšit vaše zisky funkce, která v Goggle Analytics chybí, odečtěte druhé od prvního, a pokud je výsledek kladný, jste přesně v tom momentu, kdy byste měli zvážit změnu, radí Vratislav Sejk.

Někdy může být přechod i bezplatný. Třeba analytické nástroje IBM jsou k dispozici i ve freemium verzích. Pokud má provozovatel internetového obchodu zájem pracovat s otevřenou platformou, vybrané IBM nástroje jsou ve funkčně omezených verzích zdarma.

Psali jsme: Začněte sledovat telefonické konverze. Už to jde i v Česku

Vedle Google Analytics jsou free i profi placené systémy

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Profesionálních placených nástrojů je celá řada. Liší se svým technickým provedením, specializací a tak dále. Pojďme si proto představit alespoň některé z nich. Nutno dodat, že aby bylo srovnání férové, měli by uživatelé další komerční placené nástroje srovnávat s placenou verzí Google Analytics Premium.

Webtrends

Z předností Webtrends můžeme vyzdvihnout asi největší otevřenost na trhu jak z pohledu sběru, tak sdílení dat. Vyznačuje se také řadou nadstaveb běžné webanalytiky, například pro testování, personalizaci, segmentaci zákazníků, real-time integraci se systémy pro engagement, remarketing, kampaně a další. Dále umožňuje reporting nad kompletní sadou dat bez samplování (vzorkování) v každé situaci, což je dáno využitím moderních technologií pro Big Data, například Hadoop. Webtrends také minimalizuje zásahy do měřených webů. Má jen jediný „tag“ schopný sběru širokého spektra dat, aniž by ho bylo nutné častěji upravovat.

Webtrekk

Webtrekk především poskytuje skutečně jen naměřená data, to znamená, že je nezkresluje agregací či samplováním jako Google Analytics. Umožňuje získat podstatně širší údaje o každé jednotlivé návštěvě, o dílčích segmentech návštěvníků, o vzájemném působení kampaní a jiných zdrojů návštěvnosti na konverze návštěvníků v zákazníky. Přístup k podrobným datům je ve Webtrekku nepoměrně snadnější než v Googlu, včetně jednodušší implementace. Data dosažitelná v Google Analytics krkolomnými nastaveními zahrnujícími externí nástroje jsou ve Webtrekku podle tvůrců dostupná na tři kliknutí. I nejzapřísáhlejší zastánci googlovského systému bývají ohromeni tím, co nového o preferencích návštěvníků svého webu se mohou dozvědět díky Webtrekku.

IBM Analytics

Obrovskou výhodou IBM analytických nástrojů je, že nejsou limitovány jen pro analýzu dat o návštěvnosti webu. Dokáží pracovat s širším spektrem finančních a marketingových dat a poskytují také prostředky pro prediktivní analýzu, která má přímý dopad na profitabilitu firmy jako takové. IBM Analytics nástroje vynikají parametry jako je bezpečnost, šíře funkcionalit a jsou doplněny spektrem opensource produktů pro ukládání dat, strojové učení. IBM nabízí také technologii Watson, jež nabízí funkce zpracování nestrukturovaných dat, analýzu sentimentu, obrazu a porozumění obsahu. Například nástroj Watson Analytics je určen k explorativní analýze dat (identifikace dříve neznámých závislostí), predikcím a tvorbě infografiky. Je velmi snadný k použití a umožňuje analyzovat data například ve formátu MS Excel.

Mohlo by vás zajímat: 5 tipů, jak být letos úspěšnějším internetovým obchodníkem

Plaťte jen za to, co skutečně využijete

Při výběru vhodného analytického nástroje je vhodné poradit se s odborníky. Ti pomohou upřesnit potřeby firmy a následně vygenerovat požadavky na funkcionalitu jednotlivých nástrojů. Analytické systémy jdou velmi rychle dopředu, vývojáři pružně reagují na potřeby zákazníků, a proto není od věci zeptat se jednotlivých dodavatelů, zda v blízké době neplánují přijít s funkcí, která u konkrétního nástroje v danou chvíli chybí.

widgety

Zvolit si nástroj, který využijete po všech stránkách, je vhodné i z finančních důvodů. Za pokročilé nástroje webové analytiky se totiž většinou platí podle objemu měřených dat. Základní licenční metrikou je objem nasbíraných dat u Webtrends. Minimum je 5 milionů kliků za rok, například při 10 milionech kliků vás nástroj bude stát kolem 10 000 amerických dolarů. Cena za klik ale rychle klesá s množstvím, při desetinásobném objemu kliků bude nárůst ceny menší než trojnásobný. Síla Webtrends je ale v celé paletě nástrojů, které nabízejí víc než běžná webanalytika, třeba měření sociálních sítí, mobilních aplikací nebo něco z nabídky zmíněné výše , tedy personalizace, targeting obsahu webu a podobně. Cena těchto doplňkových modulů je obvykle stanovena jako určité navýšení ceny za základní webanalytiku, typicky 25 % za jeden modul, popisuje Vratislav Sejk, IT konzultant a solution architekt společnosti Unicorn Systems, která systém vyvinula.

Cena Webtrekku se pohybuje od 7000 korun měsíčně až po desítky tisíc, přičemž u rozsáhlých implementací stojí třeba dvakrát tolik navazující analytické a poradenské služby. Rozhodující pro cenotvorbu je návštěvnost sledovaného webu a rozsah sledovaných parametrů. Lze například integrovat data z Webtrekku do interních systémů klienta prostřednictvím API rozhraní, nebo naopak exportovat do Webtrekku data z klientova CRM systému, tam je párovat s daty o návštěvnosti identifikovaných zákazníků, a těm následně na webu zobrazovat personalizované nabídky služeb. IBM nabízí většinu analytických nástrojů v rámci platformy Bluemix jako freemium, tedy v omezené funkcionalitě zdarma. Vyšší verze produktů jsou zpoplatněny dle funkcí, využité datové kapacity, nebo výkonu, dodává Vladislav Doktor, mluvčí IBM s tím, že kvůli množství produktů není možné dát jednoznačnou odpověď.

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web

  •  
    Jak mít na Internetu blog.
  • Jak si založit web na Wordpressu.
  • Jak pokračovat v jeho provozování.

Detailní informace o školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+