Hlavní navigace

Dobrý obsah webových stránek může živnostníkovi pomoci

 Autor: 258398
Michael Hovorka 29. 10. 2007

Živnostníci stále nepokládají internet za důležitý. Jejich internetová prezentace končí maximálně v registraci jejich kontaktů v některém z českých firemních vyhledávačů. Přitom vytvořit jednoduchou stránku s dobrým obsahem není nic těžkého. Pozornost možných zákazníků to určitě přiláká.

Malí podnikatelé často opomíjejí možnosti, jak zvýšit povědomí o firmě. Jedním z řešení, které navíc zastupuje marketingové aktivity, je internetová prezentace. Ne každý živnostník si ale ví rady jak na to. Volí proto nejjednodušší řešení, a to přidání kontaktů na sebe do některého z českých vyhledávačů firem.

Přidat firmu na:

Nechat na internetu pouze své telefonní číslo s uvedením oboru činnosti nemusí být však pro nové zákazníky poutavé. Lidé tráví na internetu více času, světová síť je jim lépe dostupná, a proto si začínají i více vybírat. Čím více informací naleznou, tím lépe. „Mnoho živnostníků nepřikládá internetu vůbec žádný význam. Považují jen za povinnost nechat na něm své kontaktní údaje, přitom obsahově kvalitní prezentace by jim mohla přinést další zákazníky a nové možnosti,” uvedl pro business server Podnikatel.cz Štěpán Kupka, specialista na tvorbu internetových prezentací.

Základním pilířem prezentace je položit si pár jednoduchých otázek

Vytvářet internetové stránky, aby na nich ve finále byly opět jenom kontaktní údaje, nemá ale prakticky žádný smysl. Je proto zapotřebí se nejdříve zamyslet nad některými otázkami:

  1. Proč mít vůbec stránky? Co chci svému zákazníkovi sdělit?
  2. Jaký obsah na stránkách budu mít?
  3. Jak prezentaci pojmenuji?
  4. Jakou formu prezentace zvolím?
  5. Kde ji budu mít umístěnou?
  6. Jak stránky vytvořím?
  7. Kdo mi je bude aktualizovat a spravovat?
Proč mít vůbec stránky? Co chci svému zákazníkovi sdělit?

Možná odpověď: Jako živnostník potřebuji kvůli velké konkurenci být viditelnější než ostatní. Chci svým zákazníkům nabídnout více informací o tom, co dělám a jak to dělám.

Jaký obsah na stránkách budu mít?

Možná odpověď: Jsem cukrář s vlastní prodejnou. Dokážu splnit svým zákazníkům jakákoli přání. Nabízím kromě standardních zákusků a dortů také cukrovinky na objednávku. Proto chci na svých stránkách ukázat svou dosavadní, zdokumentovanou výrobu, možnost objednání zákusků online podle jednoduchého formuláře, fotografie prodejny, kontaktní údaje, pár informací o mé osobě a mých zkušenostech a samozřejmě také ceník mých produktů.

Jak prezentaci pojmenuji?

Možná odpověď: Má cukrárna nese název po mé babičce: Cukrárna Viola. Adresa stránek tedy bude znít dle volné domény: www.cukrarna-viola.cz (Nabídka cukrovinek, dortů, zákusků a pamlsků, rovněž výroba na přání, objednávky přes online formulář)

Jakou formu prezentace zvolím?

Možná odpověď: Prezentace bude dynamická, protože potřebuji pravidelně měnit obsah.

Kde ji budu mít umístěnou?

Možná odpověď: Na webhostingu společnosti, která vytváří stránky na klíč. Zaregistruje mi již zvolenou doménu, navrhne technologické řešení a bude mi stránky pravidelně aktualizovat.

Jak stránky vytvořím?

Možná odpověď: Za pomoci specializované firmy, jsem ochoten si připlatit za kvalitní design.

Kdo mi je bude aktualizovat a spravovat?

Možná odpověď: viz výše.

WebTop100
Internetové prezentace profesionálně: Již zítra se uskuteční slavnostní vyhlášení žebříčků WebTop100, které bude následovat po letošní konferenci WebTop100. Podnikatel.cz bude u toho.

Základní obsah

I když výše uvedený příklad je až příliš specifický a k tvorbě prezentace přímo vybízí, měl by i živnostník, který nemá prodejnu, ani provozovnu či výrobnu, pamatovat na základní informace, které by se v jeho případné prezentaci měly objevit:

Popis oboru:

Základní charakteristika oboru, v němž živnostník podniká. Tedy nejen jeho pojmenování, ale výpis všech možných činností s oborem spojených.

Pracovní doba:

Někteří malí podnikatelé, především ti, co provozují řemeslné živnosti, si pracovní dobu často neurčují a pracují dle potřeby svých zákazníků. Ale i přesto by měli pamatovat na to, že určení pracovní doby pomůže zákazníkům snadněji přemýšlet o využití jejich služeb.

Ceník:

Jedna z nejdůležitějších součástí internetové prezentace, která se vztahuje na produkty i služby. Pokud zákazník hledá např. zámečníka, který bude mít na svých stránkách cenu za jednotlivé úkony, může snadněji porovnávat konkurenční nabídky a vybrat si pro něj tu nejvhodnější. Živnostníka to tak zároveň motivuje k porovnání jednotlivých nabídek a stanovování cen.

Reference a již provedené zakázky:

Dávají o podnikateli dobrou vizitku. Například podnikatel zabývající se výrobou kuchyní na klíč si nafotí své předchozí výtvory a umístí jejich fotografie na web. Zároveň přidá kontakty odpovědných osob, které mohou o kvalitě služeb prozradit více. To přiláká nové klienty, kteří hledají kuchyň v podobném duchu a zároveň si služby chtějí předem ověřit.

Něco o sobě:

Pouhá informace o vyučení v oboru a předchozí praxi může navodit čtenáři dobrý pocit o profesionalitě např. vykonávaných služeb.

Kontaktní údaje:

Uvádět takové kontaktní údaje, které jsou aktivní. Tedy nezmiňovat čísla pevných linek, které nikdo nezvedá či emailové adresy, z nichž nikdo neodpovídá. Jestliže živnostník pracuje často v terénu a nechce být při výkonu práce rušen mobilním telefonem, řešením pro něj může být i záznamník. Na něm by však měl být nahraný vzkaz, že zákazník bude kontaktován zpět nejpozději do 24 hodin od zanechání vzkazu. Tato varianta je však tou nejposlednější. Klienty často tlačí čas a chtějí mít služby či výrobky objednané co nejdříve. Nejvhodnější volbou je tedy uvést mobilní kontakt.

Rozdíl mezi statickou a dynamickou prezentací

Výše zmíněné položky by měly být základní součástí firemních stránek. V případě, že živnostník tento obsah sestaví, měl by se dále zamyslet nad technologií internetové prezentace. Ta může být buď statická, nebo dynamická. „Živnostníkovi, který nepotřebuje obsah svých stránek pravidelně měnit, stačí statická internetová prezentace v kombinaci standardního HTML s podporou kaskádních stylů (CSS),” říká specialista na tvorbu internetových prezentací Štěpán Kupka. Naproti tomu dynamické stránky mají obsah generován z databáze a jejich obsah se často mění a aktualizuje (např. prezentace produktů). Pro správu tohoto obsahu je už vyžadován specializovaný nástroj a obsluha.

Pouštět se do tvorby dynamických stránek vlastní silou však znamená již pokročilé zkušenosti s tvorbou internetových prezentací a rovněž časovou investici do jejich aktualizace. „Vytvářet stránky po svém bude zřejmě ta nejlevnější varianta. Nemusí být ale nejefektivnější. Existuje množství firem zajišťujících kompletní servis v oblasti registrace domén, webhostingu i serverhostingu, které navrhnou technologii výroby a postarají se i o formu (design) stránek. Nejjednodušší prezentace je přitom pro každého živnostníka cenově dostupná,” upřesňuje pro business server Podnikatel.cz Štěpán Kupka, který zároveň doplňuje, že každý podnikatel, i ten nejmenší, může investicí do své prezentace na internetu hodně získat. Ať už v podobě nových zákazníků, nebo zvýšení konkurenceschop­nosti ve svém oboru.

Anketa

Máte svou vlastní internetovou prezentaci?

Našli jste v článku chybu?

30. 11. 2007 13:16

Dobrý den,

pan Kupka je jedním z mnoha zaměstnanců nadnárodní společnosti, který se uvedenou problematikou zabývá. Do médií se vyjadřoval poprvé.

Zdravím,

Michael Hovorka





30. 10. 2007 23:42

Budiž, to je Váš názor. Nicméně pro většinu solidních profesionálů je nemyslitelné, že by veřejně lhali nebo překrucovali svou výpověď výměnou za nějakou slevu. Konečně názor si udělá každý sám, když si pár těch referencí přečte. Myslím, že i méně pozornému čtenáři musí být jasné, že vylhané či vyloženě nucené ohlasy by asi vypadaly zcela jinak ;) Robert Vlach
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá