Začít podnikat je snadné, jen to nesmí být v České republice

Přemýšlíte o začátku podnikání? Pak se také zamyslete nad odchodem z republiky. Všude jinde k vám jako k začínajícímu podnikateli budou vstřícnější.

Česká republika je jednou z nejhorších zemí pro podnikání v EU

Světová banka vydala svůj každoroční žebříček 185 států, ve kterém hodnotí přístup k podnikání. Zejména to, jak snadné je začít podnikat a firmu nebo živnost rozjet. V celkové hodnocení Česko obsadilo 65. pozici, což není příliš lichotivé. Na povrch totiž vypluly negativa, na která řada českých podnikatelů upozorňuje už dlouho, například byrokracie. Pokud by se hodnotilo pouze samotné zahajování činnosti, tak české kotlině patří až 140. pozice. Velmi špatné hodnocení je v efektivitě výběru daní, ale také v ochraně investorů. Vůbec největší ostudou pro Českou republiku je to, že je až 23. státem ze všech členů Evropské unie. Horší podmínky pro podnikatele už mají jen Bulharsko, Rumunsko, Řecko a Malta.

Snižování administrativní zátěže, podporu podnikání a zjednodušování legislativy si současná vláda vytyčila jako jednu ze svých priorit. Zatím se však nezdá, že by v této oblasti příliš pokročila. Ke zlepšení přitom došlo v oblastech zaměstnávání, registrace majetku nebo příhraničního obchodování. Pro zajímavost dodejme, že Slovensko stojí v celosvětovém žebříčku na 46. místě. Pokud chceme do Česka přilákat zahraniční investory, jistě to pro nás není dobrá vizitka, dodává Petr TomanKPMG Česká republika.

Hodnotící kritéria Světové banky byla následující: zahájení podnikání, získání stavebního povolení, získání připojení elektřiny, zaregistrování majetku, získání úvěru, ochrana investorů, efektivita výběru daní, příhraniční obchodování, schopnost vymáhat závazky ze smluv, řešení insolvence.

Exportéři: Chceme jednotnou strategii a posílení činnosti na ambasádách

Jako neuspokojivou vnímá situaci podnikatelů také Asociace exportérů, která znovu zhodnotila oblasti s významným vlivem na podnikatelské prostředí. Především poukazuje na nejednotnou exportní strategii, rozdrobená kontaktní místa pro poskytování informací podnikatelům, ale také mezery v činnosti obchodních radů na českých ambasádách.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.sxc.hu

Česká republika si v oblasti podnikání nestojí zrovna nejlépe. Problémy jsou jak v samotném státě, tak na našich ambasádách. 

Problémem je nevraživost mezi českými politiky. Kvůli ní vznikly hned dvě české exportní strategie. Jednu vypracovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, druhou pak Ministerstvo zahraničních věcí. Tyto dvě strategie na sebe nenavazují a souvisí spolu pouze formálně, i když by měly sledovat stejný cíl. Podnikatelé potřebují jednotnou exportní strategii a nejlépe jedno kontaktní místo, kde by získali veškeré potřebné informace pro rozvoj svého podnikání v cizině. V dnešní době tyto informace poskytuje řada institucí, což je pro podnikatele nepřehledné, říká Jiří Grund, předseda Asociace exportérů.

Vývozci také upozorňují na současnou pozici obchodních radů na českých ambasádách. Nemají dostatečnou podporu vlády a také se nedostatečně věnují své práci. Razantnější prezentace českých firem v zahraničí potenciálním partnerům a silnější podpora během navazování obchodních vztahů by podle hodnocení Asociace exportérů jen prospěla. Radové nejsou schopni získávat důležité informace pro firmy, které v dané lokalitě podnikají nebo se podnikat chystají.

Za snížení nezaměstnanosti děkujeme tuzemským firmám

Za květnovým nárůstem počtu nových pracovních míst a mírným snížením míry nezaměstnanosti stojí především tradiční sezonní vlivy. Při bližším zkoumání jsou patrné výrazné rozdíly v přístupu části zaměstnavatelů. Zatímco firmy se zahraniční účastí v ČR nadále snižují náklady a do značné míry tlumí přijímání nových zaměstnanců, ryze české podniky dokázaly udržet své náborové aktivity a v květnu už dokonce obsazovaly více pracovních pozic, než ve stejném období roku 2012.

Noví zaměstnanci pro ně nejsou pouze nákladovou položkou, ale spíše dlouhodobou investicí, přičemž jejich důvěra v pozitivnější vývoj v následujících měsících, zdá se, posílila, míní analytik portálu Jobs.cz Tomáš Ervín Dombrovský. Důležité je dodat, že oživení náborů nastává i v nadnárodních společnostech, jen přijde se zpožděním.

EBF

V průběhu května bylo na portálu Jobs.cz vystaveno 21 024 pracovních míst, což je zatím nejvíce od začátku roku. Více než 46 % ze všech nových pracovních míst obsazovaly firmy bez zahraniční účasti. Oproti stejnému období v loňském roce počet nových pozic vzrostl o 1,2 %. U zahraničních firem se tento podíl snížil o 13,8 %.

Největší zájem byl o lidi do prodeje a obchodu, dále do strojírenství a také do oblasti IT, především vývoje aplikací a systémů. Zaměstnavatelé prostřednictvím Jobs.cz navíc v květnu obsazovali také 6 526 brigádnických míst, což je o 12,9 % více než o měsíc dříve.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 6. 2013 12:14

Poradna – pokud si nevíte rady

Další poradny Nové téma

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »

Sledujte Podnikatel.cz

Facebook Twitter Google+