Hlavní navigace

Zahraniční stáže se týkají i českých firem

Až pro sedmdesát jedna procent globálních společností je výhodné investovat do programů mezinárodní mobility pracovníků. Jedná se o způsob jak podpořit své obchodní cíle a lépe se přizpůsobit měnícím se požadavkům na podnikání. Dokazuje to průzkum společnosti KPMG. Ovšem firmy se snaží o minimalizaci nákladů spojených s pobytem zaměstnance, případně i jeho rodiny, v cizí zemi.

Potěšující je, že v poslední době své zaměstnance do zahraničí vysílají i ryze české firmy. Vedle gigantů typu ČEZ jsou to často také menší firmy zaměřené například na informační a komunikační technologie, informuje Jana Bartyzalová, Partner společnosti KPMG. Současně dodává, že zdaleka nejde o cesty, kdy „český Honza“ vyrazí na zkušenou do světa. Mezinárodní mobilita je součástí propracované podnikatelské strategie a ta má v první řadě přinést profit firmě. Do zahraničí tak vyjíždějí jen ti nejlepší a nejperspektivnější, aby zde svými schopnostmi přispěli k rozvoji lokálních poboček.

dan_nemovitost

Nejčastěji se podle průzkumu „vyráží do světa“ na 2 až 3 roky. Agendu, která je s vycestováním spojená (zajištění dopravy, ubytování v místě pobytu, jazykové kurzy, vzdělání pro děti zaměstnance nebo třeba školení zaměřená na kulturní rozdíly) řeší firmy zcela nebo alespoň částečně subdodavatelsky. Firmy zajišťují v sedmdesáti osmi procentech dětem vyslaných pracovníků základní a střední vzdělání (předškolní péči však jen 45 procent společností). Většina firem zajišťuje na stáži jazykové kurzy pro své pracovníky, ne vždy pak i pro jejich rodiny.

Vyslání na stáž zahrnuje dlouhodobou přípravu. Ovšem nutné je i zajištění péče po příjezdu zpět do vlasti. Většina firem plánuje a připravuje podmínky pro návrat svého pracovníka domů více než tři měsíce dopředu, některé i déle. Naopak dvacet procent společností se na návrat zaměstnance ze stáže nepřipravuje vůbec nebo jen jeden měsíc předem. Důsledkem může být odchod 5 až 10 procent zaměstnanců do roka po návratu ze zahraniční stáže ze své domovské pobočky. Důvodem bývá neadekvátní pracovní pozice či lepší nabídka z konkurenční firmy. Zaměstnavatel by si měl být rizika odchodu zaměstnance po návratu ze stáže vědom a měl by se mu snažit předcházet. Je třeba nejen stáž umožnit, ale také těm, kdo ji absolvují, nabídnout dostatečně motivující pracovní prostředí a pozici i po návratu, varuje Jana Bartyzalová.

Našli jste v článku chybu?