Hlavní navigace

Zakládáte e-shop? Zkušení obchodníci radí, čeho se vyvarovat a čeho se držet

 Autor: 258398
Zdeněk Fekar 21. 11. 2014

Internetové obchody vznikají jako houby po dešti. Pokud chcete rozšířit jejich řady, mohou pro vás být užitečné rady zaběhnutých značek.

Několika podnikatelům provozujícím internetové obchody jsme položili dvě jednoduché otázky: Jakých chyb by se měl potenciální zakladatel e-shopu vyvarovat a jakými radami by se naopak měl budoucí e-prodejce řídit? Výsledky ankety rozhodně mohou být dobrou inspirací pro každého, kdo se chce do tvrdě konkurenčního prostředí vrhnout – v Česku v současnosti existuje na pětatřicet tisíc e-shopů.

Nejen cena, ale i čas a reference

Na počátku jsme udělali chybu při výběru vhodného programátora, přiznává Ruslan Skopal z firmy DaniDarx, která provozuje obchod Trenýrkárna.cz. Podle něho je na začátku dobré pečlivě si rozmyslet, jestli budete využívat hotový e-shop, který si pronajmete, nebo si vytvoříte svůj vlastní.


Autor: www.isifa.com

Zkušení odborníci radí, jak na e-shop

Pokud se rozhodnete pro vývoj vlastního e-shopu, neberte na lehkou váhu výběr správného partnera. Příprava nového e-shopu je vždy výrazně časově náročnější, než původně odhadne váš dodavatel, varuje Jan Kanzelsberger ml. ze stejnojmenného řetězce Kanzelsberger, který provozuje svoje internetové knihkupectví na adrese Důmknihy.cz.

Při výběru dodavatele je třeba klást důraz na zkušenosti a reference, nikoli výhradně na cenu navrženého řešení, doporučuje Jan Kanzelsberger ml. I tak je podle něho nutné počítat s dodatečnými nevyhnutelnými úpravami v první fázi provozu, včetně dalších nákladů spojených se změnami.

Nepodceňujte vstupní kapitál

Vybudovat internetový obchod je jistě levnější, než otevřít kamenný obchodní dům. Není ale dobré vrhnout se do podnikání na síti s tím, že nepotřebujete moc peněz na rozjezd. V současné době je k rozjezdu e-shopu nutný kapitál. Není to jako na přelomu tisíciletí, kdy vznikala řada obchodů v obýváku, říká Filip Černý, marketingový ředitel společnosti Audio Partners, které patří internetový obchod Kytary.cz.

Základní chybou bývá šetření na nepravém místě, k tomu se firmy uchylují zejména v období krizí. Plošné škrtání v marketingovém rozpočtu a zastavení vývoje e-shopu jsou nejčastější chyby, dodává.

Zboží se musí točit

Zkušení obchodníci varují před unáhleným zásobením vlastního skladu. Chybou je předčasný nákup zboží, pokud ještě nevíte, jak budou prodeje reálně vypadat. Zvláště v případě elektroniky je nákup na sklad velmi riskantní, protože zařízení rychle zastarává a zlevňuje, uvádí Michael Urban, obchodní ředitel e-shopu eSvětlo.cz.

Také ředitelka obchodu SPINK.cz Eva Pavlíková doporučuje hlídat si, za jak dlouho zboží opustí sklady a putuje za zákazníkem. Produkty s nízkou obrátkou vám mohou zlomit vaz, varuje.

Opravdu chcete být levní?

Platí, že Češi slyší na nízké ceny. Než svůj e-shop spustíte, dobře zvažte svoji cenovou politiku.

V minulosti jsme se snažili zaujmout hlavně extrémně nízkými cenami, ovšem po čase jsme přišli na to, že to v dnešní době není vůbec nutné a v řadě případů je to dokonce kontraproduktivní. Díky cenám jsme sice byli schopní generovat zajímavé obraty, ale oslovili jsme hlavně cenově orientované zákazníky, kteří se k nám samozřejmě podruhé už nevrátili, uvádí David Štěpánek z UrbanStore.cz.

Naslouchejte zákazníkům

Zní to sice banálně, ale je to jedna z nejdůležitějších rad, shodují se internetoví obchodníci. Pokud nevíte, jaké má zákazník potřeby, co chce, jaké má nákupní zvyky, co mu u nakupování vadí, jakým způsobem si vybírá, kdy a kde nejčastěji nakupuje, tak to raději rovnou vzdejte, doporučuje bez obalu Filip Černý z Kytar.cz.

Už několikrát jsem se přesvědčil, že vyjít vstříc zákazníkovi se vyplatí, i když se to na první pohled nevyplatí, přidává se Petr Novák z obchodu Mojekošile.cz.

A platí to i pro reklamu. Jste online a jsou tam i vaši zákazníci. Pokud jde o propagaci, zaměřte se tedy hlavně na internet, říká Martin Rippl, specialista public relations z internetového obchodu CZC.cz.

Přečtěte si také: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem

Obchod dělá personál a název

Nezapomeňte, že i zaměstnanci představují kapitál vašeho projektu. Správní lidé jsou základem úspěchu. Najděte lidi, kteří rozumí své práci a mají ji rádi, pak máte velkou výhodu, říká Filip Černý.

Souhlasí s ním také Eva Pavlíková. Podle ní je důležitý i správně zvolený název obchodu. Původní název Supervýprodej.cz nás strašil ještě dlouho po přejmenování, přiznává.

Pozor, ať nezlenivíte

Elektronický svět se velmi dynamicky mění, příležitosti, které nabízí, by pomalým mohly uniknout. Proto je třeba se vyvarovat obchodních partnerů, kteří nejsou schopní držet tempo vývoje, upozorňuje Tereza Špirochová z decoDoma.cz.

Flexibilitu ale nevyžadujte jen po svých dodavatelích, sami musíte být pružní. Když firma dosáhne výsadního postavení na trhu, často se cítí být neohrožená a nevidí malé progresivní firmičky, které se pomalu derou na její místo. Kvůli své nemotornosti nemohou větší společnosti reagovat tak pružně, jako jejich malí a hbití konkurenti, varuje Filip Černý.

Doba je neskutečně rychlá, proto je naprosto zásadní neustále inovovat – ať už design, funkčnosti, tak i procesy, přidává se David Štěpánek.

Mohlo by vás zajímat: 5 tipů, jak otestovat nový byznys na svých přátelích

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

ČRa DVB-T2 ověřeno má i Sharp

Vitalia.cz: I církev dnes vyrábí potraviny

I církev dnes vyrábí potraviny

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Měšec.cz: 6 změn v novele občanského zákoníku

6 změn v novele občanského zákoníku

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Fotorecept: Jak nezkazit nadýchanou omeletu

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Informovat o EET musí i e-shopy, nebo zaplatí

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?